Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: OPERA EN OPERETTE, DE PARADE

20 Juli 2010

Pinocchio in Love van jubilerend Ricciotti Ensemble

Pinocchio in Love Pinocchio in Love Pinocchio in Love
Door Ad Aerts met foto's van Mieke Kreunen (klik voor vergroting) 

Het Ricciotti ensemble is bij mijn weten het enige straatsymfonieorkest dat Nederland rijk is. Het orkest dat bestaat uit 40 jonge musici en speelt bij voorkeur op plaatsen waar orkesten van die grootte dat meestal niet doen: op straat, in bouwputten, in de gevangenis. En waar klassieke musici meestal alleen goed muzikaal vakmanschap laten zien, zijn de  bevlogen musici van dit orkest altijd te bereid iets meer te doen dan alleen spelen. We hebben te maken met een orkest met een groot gevoel voor theater.

In 2010 bestaat het 40 jaar, reden voor een bijzondere verjaardagsproduktie. Speciaal voor het Ricciotti Ensemble schreven Guus Janssen (muziek) en Friso Haverkamp (libretto) een straatopera met als titel 'Pinocchio in Love'. De opera wil het verhaal van Pinokkio opnieuw vertellen, maar nu gezien van de ogen van de 125 jaar oude Pinokkio die terugkijkt op zijn leven. En die terugverlangt naar toen hij nog van hout was.

Ik was heel benieuwd daar het verhaal, en het leek me dat je daarmee een prima voorstelling moet kunnen maken. Maar jammer genoeg kan ik daar nu niet over schrijven, en wel om een heel banale reden: ik heb vrijwel niets van de voorstelling kunnen verstaan. 

Pinocchio in Love Pinocchio in Love Pinocchio in Love

De rumoerige omgeving van het Paradeterrein heeft daar zeker toe bijgedragen, maar daar lag het zeker niet alleen aan. Door de opstelling van het orkest overheerste dit heel erg. Een andere belemmerende  factor was dat het libretto deels in het Engels en deels in het Nederlands is geschreven, wat het voor de toeschouwer extra moeilijk maakt, zonder dat dat een inhoudelijke bijdrage aan de voorstelling levert.  Maar is opera niet bij uitstek een muzikale theatervorm die een verhaal vertelt? En heb je nog wel een opera als je het verhaal niet kunt volgen?

Aan de voorstelling is andere opzichten heel veel zorg besteed. Visueel sloot het beeld van de voorstelling aan bij de traditie van de Commedia Dell'Arte, compleet met de karakteristieke  halve maskers  en de grote gebaren die daar bij horen. Het hilarische van deze oude italiaanse theatervorm kwam minder uit de verf, maar ook dat kan aan de verstaanbaarheid liggen.  De voorstelling heeft veel sterke visuele momenten die met eenvoudige middelen effectief gerealiseerd werden, waarbij de manier waarop de houten Pinokkio tot leven werd gewekt een belangrijke rol speelde. Wat ik erg goed vond was de manier waarop de orkestleden deel uitmaakten van de voorstelling, met een bijdrage die veel verder ging dan alleen het spelen van de bladmuziek.

Pinocchio in Love Pinocchio in Love Pinocchio in Love

Het enorme gevoel voor theater dat het orkest in deze voorstelling laat zien is een van de sterke kanten van het Ricciotti ensemble. Dit is orkest met goede muzikanten dat muziek èn theater maakt.  Het maakt veel goed, maar het gevoel dat dit orkest een beter verjaardagskado verdient blijft toch wel heel erg hangen.

Ricciotti Ensemble | De Parade

Muziek: Guus Janssen
Libretto: Friso Haverkamp
Regie: Miranda Lakerveld
Decor en kostuums: PI-2
Lichtontwerp: Floriaan Ganzevoort
Antje Lohse: mezzosopraan - BLUE
Harm Huson: countertenor - Little Man
Roberto Bacchilega: acteur - Pini (de oude Pinocchio)
Javier Murugarren: danser/poppenspeler - Pini (de jonge Pinocchio)

Het Ricciotti ensemble onder leiding van Gijs Kramers

Kijk hier voor meer foto's.


Gebruikte Tags: , , , , , , , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.