Onderwerp: VERWACHT, Festival aan de Werf, FESTIVAL
17 Mei 2010
Festival aan de Werf komt er aan!
Door Mieke Kreunen met foto's van diverse fotografen
Van 20 t/m 29 mei vindt het Festival aan de Werf plaats, voor mij altijd het eerste zomerfestival dat ik bezoek. Op allerlei lokaties in Utrecht valt er te genieten van voorstellingen en muziekoptredens. Deze 25e editie brengt 28 voorstellingen, waarvan er negen hun wereldpremière en elf hun Nederlandse première beleven. Het zijn voorstellingen die de grenzen van het theater opzoeken: eigen producties te midden van internationaal gerenommeerde makers en groepen. Zij beslaan een breed spectrum, van het intieme tot het spectaculaire, variërend van een ingetogen reactie op het dagelijks leven in Iran tot een late night show-biz theaterstuk.
Al jaren gebruikt Festival a/d Werf de stad Utrecht als podium. Ook dit jaar bezoekt het publiek weer theater, muziek, performance en beeldende kunst op bijzondere locaties: de Mariaplaats, een mobiel internetcafé ergens in de Utrechtse binnenstad. Maar ook de pluchen theaterstoel op de tribune in het theater blijft.
Het productiehuis van het festival, Huis a/d Werf, presenteert vier eigen en twee coproducties. In Adem, een choreografie van gezichten, geeft Roos van Geffen vorm aan universeel herkenbare emoties en gebeurtenissen. Na succesvolle ervaringsvoorstellingen voor verschillende Europese festivals is dit haar eerste performance met een reguliere publieksopstelling. De Huis a/d Werf-productie van James Beckett verkent in een installatie/performance het Poolse industriële verleden met gebruik van verzamelde objecten in en rond nog werkende fabrieken en ruïnes. Hij werkt, na zijn installatie Blinds op Festival a/d Werf 2009, voor het eerst samen met performers.
De jonge Franse choreograaf Guillaume Marie presenteert Nancy, geïnspireerd op het verhaal van punk/rock icoon Nancy Spungen, die na haar dood transformeerde tot heldin en zo de status van onsterfelijkheid bereikte. Theater, modeshow en rockconcert in één. Uit Engeland komt Lone Twin Theatre, een gezelschap dat Utrecht aandoet in een tournee langs grote internationale festivals, met de Nederlandse première van de succesvolle Catastrophe Trilogy. Rabih Mroué is voor het tweede jaar op rij geprogrammeerd. Looking for a Missing Employee is een surrealistisch relaas over een mysterieuze verdwijning. Tegelijkertijd met het festival presenteert BAK, basis voor actuele kunst Utrecht, zijn eerste solotentoonstelling I, the Undersigned.
Naast de vele voorstellingen en performances is er elke avond gratis muziek op festivalcentrum de Neude. Ook is er een tentoonstelling over het Nederlandse locatietheater van Theater Instituut Nederland in samenwerking met de Vrede van Utrecht, en een randprogramma met verdieping en debat.
Gedurende de tien dagen dat het festival bezig is, is de Mariaplaats en omgeving een weerspiegeling van de diversiteit en meertaligheid van de stad. Vijfentachtig procent van de inwoners van de stad spreekt drie of meer talen. De Engelse Anne Bean maakt hier dankbaar gebruik van met WHOSEYWHATS (Reizend Gedicht). Vanaf november 2009 werd hetzelfde gedicht vertaald door inwoners van Utrecht uit twintig taalgemeenschappen. De tekst maakte een reis langs hun talen, met het Nederlands als schakel daartussen. WHOSEYWHATS wordt zowel in boekvorm gerealiseerd als in een interventie in de stad, gemaakt door ontwerper Gijs van Bon. Het unieke poëzieproject is een hommage aan de stad Utrecht en haar bewoners en een dankbetuiging voor de gastvrijheid die zij tijdens de 25 jaar dat Festival a/d Werf bestaat, hebben getoond.
Dries Verhoeven, sinds 2005 verbonden aan het productiehuis Huis a/d Werf, brengt nieuw ervaringstheater. Net als in uw koninkrijk kome en Niemandsland staat een ontmoeting met een onbekende centraal. Op een strand, 8000 kilometer van hier verwijderd, staat een internetcafé. Daar wacht een grote groep performers op het moment dat toeschouwers in Utrecht inloggen.
Dynamisch fysiek theater is te zien in de grote zaal van vaste locatie en coproductiepartner Stadsschouwburg Utrecht. Daar staan de Franse groep Compagnie 111 en het gerenommeerde Les Ballets C de la B van Alain Platel. Compagnie 111 is voor het eerst in Nederland te zien met Plus ou moins l’infini, waarin de oneindige mogelijkheden van de lijn worden verkend. Een strakke, geestige en soms hypnotiserende voorstelling. Out of Context van Alain Platel ging onlangs in première. De Standaard: ‘Out of Context laat je ronddwalen in een intimistische, hysterische wereld en is er met zijn visuele en inhoudelijke soberheid in geslaagd ons van onze sokken te blazen. Dit zou wel eens de beste voorstelling van dit seizoen kunnen zijn.’