Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: TONEEL

26 April 2010

Piet Paaltjens als muzikale thriller blijkt een artistiek hoogstandje

Piet Paaltjens Piet Paaltjens Piet Paaltjens
Door Jeannette Mayer, foto's Michiel Fokkema (klik voor vergroting)
Piet Paaltjens: gezien op 16 april in de Goudse Schouwburg, Gouda

De zelfmoordenaar uit ‘Snikken en grimlachjes’
In het diepst van het woud
't Was al herfst en erg koud -
Liep een heer in zijn eentje te dwalen.
Och, zijn oog zag zoo dof!
En zijn goed zat zoo slof!
En hij tandknerste, als was hij aan ’t malen.
…….. 

‘Piet Paaltjens, een muzikale thriller’ brengt de opmerkelijke combinatie van een acteur, een cabaretier, een performer, een bariton en twee instrumentalisten terug in de 19e eeuw. Daar moet een goede reden voor zijn. Het is Piet Paaltjens die tot ieders verbeelding spreekt.

Piet Paaltjens? Ja, de alter ego van François HaverSchmidt, de depressieve dominee die in 1867 naam maakte als de lichtvoetige dichter/satiricus Piet Paaltjens. ‘Snikken en grimlachjes’ is zijn meest bekende boek. Wie kent het niet van het lezen voor je lijst op de middelbare school?

Porgy Fransen, Daniel Samkalden, Theo Nijland, Maarten Koninggsberger, Olga Franssen en Esther Steenbergen brengen een eerbetoon aan HaverSchmidt alias Piet Paaltjens.
In deze tijd van snelheid, dynamiek, cybermogelijkheden en sms-taal gaat deze bijzondere cast terug naar de 19e eeuw, terug naar de Romantiek, de oud-Hollandse en zelfs Friese taal om Piet Paaltjens tot leven te roepen. Wij leren hem kennen als een persoon van vlees en bloed, die uiteindelijk zijn leven moet bekopen met een vroegtijdige dood. Of is het de dood van HaverSchmidt? Voor een gezellig avondje uit lijkt dit een treurig gegeven. Maar de humor is alom aanwezig. Uiteindelijk is indrukwekkend het kernwoord dat deze theaterervaring typeert. Script, cast, gegeven, muzikale begeleiding en aankleding: alles maakt indruk.  Het meemaken van deze muzikale thriller is artistiek gezien indrukwekkend en beslist de moeite waard!

Piet Paaltjens Piet Paaltjens Piet Paaltjens

De spelers verdienen meer publiek dan de 200 personen die in de zaal van de Goudse schouwburg zitten. Tijdens de eerste scène is er nog twijfel. Van vier mannen op een bankje in ‘oubollige’ kledij die een liedje zingen: ‘We gaan een liedje zingen Betsy, Rika, nee, iets gezelligs…. De zelfmoordenaar!’ verwacht je niet direct een enerverende avond. Maar allengs raakt het publiek in de ban. Het overtuigende spel van de spelers zorgt voor geloofwaardigheid en identificatie met de hoofdpersonen. Het oud-Hollandse dialect went en de Friese zinsnedes worden zo natuurlijk uitgesproken dat men vanzelf mee wordt getrokken naar de tijden van weleer.  De muzikale intermezzo’s geven een mooie afwisseling: het sombere en het depressieve van dominee HaverSchmidt in contrast met het melancholieke en lichtvoetige van Piet Paaltjens wordt goed duidelijk.

Wij maken het leven van de 19e eeuwse predikant HaverSchmidt mee. Allereerst zijn jeugd in Friesland en zijn studententijd in Leiden, vervolgens zijn beroeping als predikant in Friesland en Schiedam, zijn huwelijk met Jacoba Johanna Maria Osti met wie hij in 1863 trouwde en uiteindelijk ‘zijn overgave aan zijn worgengel’ de dood. In deze setting beleeft het publiek zijn steeds vaker voorkomende depressies mee en ook leert het zijn alter ego Piet Paaltjens kennen. Zijn bekendste bundel ‘Snikken en grimlachjes’ brengt Piet Paaltjens in het leven van HaverSchmidt. In de inleiding van deze bundel wordt dit personage als studentdichter Paaltjens voor het eerst opgevoerd. HaverSchmidt wil hem niet altijd ‘ontmoeten’ maar er is geen ontkomen aan. Op het toneel maken wij kennis met dit lichtvoetig karakter. Uiteindelijk houden ze elkaar in de wurggreep. Wordt het moord of zelfmoord?

Piet Paaltjens Piet Paaltjens Piet Paaltjens

Interessant is ook het gegeven van het Oera Linda-Boek, een mystificatie over de oude Friese beschaving, hetgeen een rol speelt in het leven van HaverSchmidt en dus ook in het theaterstuk. Het vermoeden is er dat hij dit boek heeft geschreven, als vervalsing of juist als grap.

Al met al biedt dit boeiend schouwspel een avond vol beeldend taalgebruik, passende liedteksten en fijn gevoelig gitaarspel die de emoties van een eenzame ziel sterk tot uitdrukking brengen. Het gaat hier om een productie enig in zijn soort. Dat zulke grote namen uit de hedendaagse artistieke wereld, in deze tijd van dynamiek, tijdsdruk en commercie, zich vol passie overgeven aan een historisch literair fictief personage, dwingt respect af. Hulde ook aan de tekstschrijvers Marcel Otten, Theo Nijland, Daniël Samkalden, Porgy Fransse en regisseur Han Römer. 

Piet Paaltjens, een theaterervaring van grootse kwaliteit, maar met een klein publiekelijk bereik. En eigenlijk is dat goed zo, want klein maar fijn!

Speellijst


Gebruikte Tags:

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.