Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: POP-ROCK

2 April 2010

Barrelhouse Vintage Blues

Barrelhouse Barrelhouse Barrelhouse
Tekst en beeld: Arjan Vermeer.
CD-presentatie Barrelhouse, Gezien op 13 maart 2010,  Patronaat, Haarlem

Vintage, characterized by excellence, maturity, and enduring appeal, classic. Zo luidt de definitie uit het woordenboek waaraan de leden van Barrelhouse ongetwijfeld hebben gedacht bij het selecteren van de nummers voor hun nieuwe cd Vintage Blues. “Een verzameling klassieke nummers die we altijd al hebben willen spelen, maar waar we nooit aan toe gekomen zijn. De klassieke blues die ons al inspireerde voordat we zelf speelden, voordat Barrelhouse bestond. Alle nummers die we opgenomen hebben zijn geschreven vóór 1974. We hebben ook voor deze nummers gekozen vanwege het mooie romantische wat uit de blues lijkt te verdwijnen. “ Aldus de leden van Barrelhouse zelf over hun cd.

De -samen met Frans Hendriks geproduceerde- CD is opgenomen zonder in- en overdubs, zonder koptelefoon, zonder versterking van contrabas en drums. Daarmee is getracht de sfeer uit de opnames van die tijd te evenaren. De verwachtingen zijn voor mij -als bluesliefhebber- dan ook hoog gespannen. Een CD met allemaal bluesklassiekers is een risicovolle onderneming. Elke bluesfan heeft bij zo'n klassieke 'hit' wel een eigen favoriete versie. Daarnaast heeft -de in 1973 uit Oscar Benton Bluesband ontstane- Barrelhouse zelf ook een naam hoog te houden.

Vol verwachting toog ik dan ook naar het Patronaat alwaar de eerste nummers van de nieuwe CD te horen zouden zijn. Diezelfde avond speelde Waylon in de grote zaal van het Patronaat, waar dan ook een lange rij voor stond te wachten, ongewis van het juweeltje wat in de kleine zaal zou spelen. 

Barrelhouse Barrelhouse Barrelhouse

Klokslag 9 uur begint de band met het optreden. Barrelhouse is een band die je live moet hebben gezien. En van dichtbij in een klein zaaltje. Het plezier in het spelen straalt je dan tegemoet. Uiteraard het typerende stemgeluid van de Dutch Lady of the Blues, Tineke Schoemaker, soms wat ruw, maar gevoelig op de juiste momenten en elke noot raak. Guus en Johnny Laporte die afwisselend de gitaarsolo's voor hun rekening nemen, waarbij Guus daarbij a la BB King zijn gezicht mee laat spelen. Jan-Willem Sligting die zowel bas als contrabas speelt en met het zelfde gemak overschakelt op de accordeon danwel mondharmonica. Han van Dam begeleid de band met zijn boogiewoogie piano en laat zich soms verleiden tot het spelen van heerlijke solo's, daarbij opgezweept door de heren Laporte en Sligting. Bob Dros stuwt de band vooruit met zijn enthousiaste drumspel. 

De cd begint met de oude klassieker “Oh Death”, een mooie opener die mooi klein is gehouden en daarmee de nadruk legt op de vocalen. “I love the life I live” van Muddy Waters wordt  strak uitgevoerd maar raakt bij mij geen snaar. Dat wordt al beter bij het swingende “Shake 'em on Down”. Heerlijk nummer om ook live te horen.  

Maar mijn hart begint sneller te kloppen als ik de eerste noten hoor van BB King's “Comeback Baby”. Een schitterende uitvoering waarbij Guus Laporte op -voor King- herkenbare wijze de noten aanslaat, zonder daarbij King's stijl te kopieren.  De zangkwaliteit van Tineke Schoemaker komt hier volledig tot haar recht. Bij “Bring it on home” van Willie Dixon heb ik weer het zelfde gevoel als bij het nummer van Waters: goed gespeeld maar ik heb een andere versie in mijn hoofd. 

Maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt door, misschien wel het beste nummer van de hele CD, het gevoelige “God bless the child” van Billie Holiday. Tineke Schoemaker zingt solo, slechts begeleid door de banjo van Johnny Laporte. Kippevel. Ook en met name live !! Han van Dam neemt de rol van Johnny over en begeleid Tineke in het zacht swingende maar o zo mooie “Midnight hour blues”. Je waant je in een rokerige Juke Joint en droomt heerlijk weg. 

Barrelhouse  Barrelhouse Barrelhouse

Totdat Guus Laporte de harde gitaar-riff inzet voor “Groundhog Blues”. En alhoewel het begin veelbelovend is zakt het nummer bij mij toch een beetje weg. Zeker weten Guus en Johnny de gitaarriffs van John Lee Hooker te evenaren. Ze roepen het juiste sfeertje op. Maar dan past de stem van Schoemaker hier toch minder bij. 

Willie Dixon wordt op de CD twee keer gecovered met de bekende “Spoonful” en “Meet me at the bottom”. Beide lekkere swingende nummers. Met “Mean old world” zetten ze deze serie voort. Heerlijk om tussen de gitaarriffs door de boogiewoogie piano van van Dam te horen. 

Begeleid door de accordeon van Sligting laat Tineke Schoemaker wederom haar zangkwaliteiten horen in het lijzige “Weary blues from waiting”. Barrelhouse sluit de CD af met nog een nummer van John Lee Hooker “Serves me right to suffer”. Het bluesrock-achtige begin gaat over in funky riffs en eindigt in een fade-out waardoor je het idee krijgt dat de band nu nog lekker aan het doorjammen is in de studio. 

Het oordeel over “Vintage Blues” is positief. Niet elke bluesfanaat zal voor elke uitvoering van de klassiekers warm lopen, maar voor de meeste liefhebbers is dit een lekkere CD, goed toegankelijk en met een paar echte hoogstandjes.

Barrelhouse speelt de “Vintage Blues” TOUR 2010 gedurende de maanden april, mei en juni in nog zo'n 15 plaatsen in Nederland.  

Website Barrelhouse : www.barrelhouse.nl


Gebruikte Tags: , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.