Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: POP-ROCK

17 Januari 2010

Mayer speelt, zingt, danst en leeft met heel zijn hart in Amsterdam

John Mayor John Mayor John Mayor
Door Lieke Maas met archiefbeelden van Berbera van den Hoek

John Mayer – Battle Studies, Heineken Music Hall Amsterdam, woensdag 13 januari

‘’Oh oh oh oooooh oooh oooh.’’ Meerdere malen laat het publiek deze muzikale combinatie van de letters O en H horen, na een verzoek van John Mayer en zijn nieuwe achtergrondzangeressen mee te zingen tijdens de uitvoering van ‘Half of my Heart’. Vanaf het moment dat Mayer met een persoonlijke praatje ‘Half of my Heart’ kracht bij zet, is iedereen in de zaal er met heel zijn of haar hoofd en hart bij. John Mayer met band weet wederom te raken. In het bijzonder Mayer met zijn stem, humor, kenmerkende gezichtsuitdrukkingen en zijn boodschap over het leven en de liefde.

In oktober 2006 had Nederland voor het eerst de kans John Mayer live te zien spelen in eigen land. Binnen tien minuten was dit concert in de Melkweg uitverkocht. Pas twee jaar later trad hij weer in Nederland op tijdens Picnic in the Park in Den Haag. Deze show was gelukkig voor velen Mayer fans toegankelijk. Het aantal Mayer liefhebbers lijkt te groeien in Nederland. John Mayer verschijnt vaker op TMF en MTV  en voor de aanvang van zijn show in de HMH zelfs op Ned 3 in ‘De Wereld draait door’. 

Mayer start zijn concert in Amsterdam met ‘Heartbreak Warfare ’ dit keer geen lange aanloop met alleen gitaarwerk om de spanning op te bouwen, slechts een korte intro van het tevens eerste nummer op de tracklijst van zijn nieuwste album ‘Battle Studies’. Maar na Heartbreak Warfare en Belief maakt Mayer iedere fan van het eerste uur blij als hij Vultures in start. Niet dat Vultures een nummer is van zijn eerste album maar wel een gevoelig en diep blues rock nummer met mooi gitaar werk van zijn, in mijn ogen, beste live cd en album ‘Try’ ‘John Mayer Trio Live’. Deze cd komt binnen. Een betere uitvoering van ‘Daughters’ de debuuthit van Mayer in Nederland heb ik bijvoorbeeld nog niet van een andere koude compact disc gehoord. Mayer en band geeft bij ‘ Vultures’  dan ook een lang voorspel van meesleepend gitaarwerk en indrukwekkende drumbeats weg aan het publiek.

Wie denkt dat John Mayer tussen ‘Where the light is’ en ‘Battle studies’ heeft stil gezeten vergist zich. Het afgelopen jaar heeft John Mayer solo een theatertour gedaan door Amerika. Intieme voorstellingen waarin hij zijn eigen repertoire aan elkaar mixte met bekende hits van andere artiesten zoals Coldplay’,  ‘Marvin Gaye’ en  ‘Justin Timerlake’. Daarnaast is Mayer actief voor de Amerikaanse TV bij humoristische entertainment shows, blogt hij op internet over alles wat hem bezighoud van kersttaarten tot favoriete muziekbandjes. Daarbij schrijft hij columns in de Esquire en sinds 2002 is hij eigenaar van ‘Back to you’. ‘ Back to you’ is een non profit organisatie die zich richt op het verbeteren van onderwijs, gezondheid, milieu, kunst en talentontwikkeling en geld inzamelt door middel van de verkoop van John Mayer artikelen. Een eigenzinnige, veelzijdige, humoristische jongen die met zijn onnozele gezichtsuitdrukkingen zich als een gevoelige nerd kan presenteren maar met zijn opvallende tatoeages en indrukwekkende gitaarwerk zich in een gewilde vrijgezelle man met sexappeal laat veranderen; dat is John Mayer.

Die veelzijdigheid komt ook terug in de show in de HMH. Na Vultures volgt ‘Why Georgia Why’ een nummer van zijn eerste album, wat na 3 minuten verandert in ‘I want you back’ van The Jackson Five. Uiteindelijk mixt Mayer  al zingent en gitaarspelend ‘I want you back’ terug in ‘Why Georgia Why’.  Hierna word Charlie Wilson, de toetsenist, in de spotlights gezet. Onder deze introductie speelt de band het refrein van ‘Get Uppa’ van James Brown en deze instrumentale uitvoering loopt over in ‘Brown Sugar’ van D’Angelo.

Na deze soul en funk trip brengt hij ons weer terug naar 2010. Dit jaar is het nieuwe album ‘Battle Studies’ uitgekomen en dit album is de reden van zijn nieuwe Europese tour. John Mayer vertelt in de HMH dat hij door de vele reacties op Twitter dit jaar pas echt is gaan voelen voor Europa. Mayer onthult dat hij voorheen niet veel had met Europa, het was meer iets wat hij ‘ moest’ doen, maar sinds de vele tweets is zijn hart gaan kloppen voor Europa en in het bijzonder voor Amsterdam. Vandaar dat hij besloten heeft een extra concert toe te voegen en naar Nederland is afgereisd om hier Battle Studies te laten horen. Hierop volgend word ‘Crossroads’ ingezet een liedje wat hij twee jaar geleden ook in Den Haag speelde maar nu pas is uitgebracht op ‘Battle Studies’. Een geweldig nummer waardoor de funk en de soul even lijkt weggevaagd en tevens de mededeling dat hij eerst Europa als ‘een moetje’ zag.  De stevige rockblues overprikkelt prettig.

In het begin van het concert is John Mayer redelijk stil voor zijn doen; weinig praatjes bij de plaatjes. Maar na zijn openhartigheid over zijn gevoelens bij de Europatour, zingt en praat hij zijn zielenroersels van zich af. Mayer zijn liefdesleven blijft onderwerp van gesprek in roddelbladen en ‘ Battle Studies’ al mag je het van John Mayer niet zeggen dat het je doet denken aan de ‘ struggles of love’ in zijn leven. ‘ Perfectley lonely’ is daarvan naast ‘Half of my Heart’ een voorbeeld van deze ‘battles’ en beide schotelt hij de HMH voor. Bij ‘ Half of my Heart’ zit dan ook een persoonlijke boodschap, een boodschap die het thema van de avond word als het publiek daarna het meezingbrugje  ‘’Oh oh oh oooooh oooh oooh’’ de hele avond blijft herhalen.

‘Half of my Heart’ is een nummer wat hij geschreven heeft naar aanleiding van een ‘break up’ ofwel een ‘battle of love’. In het midden van het nummer predikt John Mayer voor de ‘ Union of Love’. Hij vraagt het publiek ‘’Who still got some living to do?”.  Wie de ‘ Union of Love’ genoeg respecteert om niet alles van zichzelf aan iemand te geven wanneer je daar niet klaar voor bent? Hij vertelt dat hij misschien wel een hoop ex vriendinnetjes heeft maar dat er geenéén op de wereld is, die zegt dat hij is vreemdgegaan. ‘’Al probeert de roddelpers me het gevoel te geven dat het fout is wat ik doe, waarschijnlijk gaan deze mensen elke avond naar huis, naar hun partner waar ze niet oprecht van houden. Zij blijven bij iemand, waarvan ze diep in hun hart weten dat hij of zij niet degene is waar ze bestemd zijn bij te blijven. Weggaan bij iemand is het moeilijkste wat er is.’’ “Leaving is fucking hard, but it’s worth it.’’ If you don’t live with all of your heart but half of it. How are you supposed to live your life on that? How are you supposed to live your life with half of your heart? It’s ugly, people.  It’s ugly. But you got to live for the big picture. You got to break a couple of legs to know you area good act. So you still got some living to do, with whole your heart. Oh oh oh ooooh ooooh oooh…. Het leven is niet altijd makkelijk maar leef met heel je hart. Terwijl tijdens  ‘Half of my Heart’ de hele HMH meedeint en zingt, staat ‘ Battle Studies’ als een huis en daarmee ook de derde show van John Mayer in Nederland.

Na ‘Half of my Heart’ volgt al snel de toegift. Met ‘ Free Fallin’ van zijn live album ‘ Where the light is’ opgenomen in Los Angeles, zoals Mayer zegt; ‘’Een briefkaart uit California’’ en natuurlijk ‘Who says’ sluit Mayer en band af. ‘Who says’ gaat over blowen en lekker je eigen gang gaan, dat past bij uitstek bij de stad Amsterdam. John Mayer beaamt niet alleen deze gedachte maar voegt daar een ontkrachting van een illusie aan toe. Wie denkt dat hij tijdens zijn tour elke avond de volgende drie werkwoorden uitvoert ‘’Smoking, drinking and fucking..’’ heeft het mis. John Mayer gaat vroeg naar bed, ‘Perfectley Lonely' probeert hij elke avond de kunst van het leven; het lachen en het huilen met heel zijn hart in mooie liedjes te vangen. Zo sluit hij dansent op‘ Friends, Lovers of Nothing’ de avond perfect af.




=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.