Onderwerp: POP-ROCK
17 Januari 2010
Mayer speelt, zingt, danst en leeft met heel zijn hart in Amsterdam
Door Lieke Maas met archiefbeelden van Berbera van den Hoek
John Mayer – Battle Studies, Heineken Music Hall Amsterdam, woensdag 13 januari
‘’Oh oh oh oooooh oooh oooh.’’ Meerdere malen laat het publiek deze muzikale combinatie van de letters O en H horen, na een verzoek van John Mayer en zijn nieuwe achtergrondzangeressen mee te zingen tijdens de uitvoering van ‘Half of my Heart’. Vanaf het moment dat Mayer met een persoonlijke praatje ‘Half of my Heart’ kracht bij zet, is iedereen in de zaal er met heel zijn of haar hoofd en hart bij. John Mayer met band weet wederom te raken. In het bijzonder Mayer met zijn stem, humor, kenmerkende gezichtsuitdrukkingen en zijn boodschap over het leven en de liefde.
In oktober 2006 had Nederland voor het eerst de kans John Mayer live te zien spelen in eigen land. Binnen tien minuten was dit concert in de Melkweg uitverkocht. Pas twee jaar later trad hij weer in Nederland op tijdens Picnic in the Park in Den Haag. Deze show was gelukkig voor velen Mayer fans toegankelijk. Het aantal Mayer liefhebbers lijkt te groeien in Nederland. John Mayer verschijnt vaker op TMF en MTV en voor de aanvang van zijn show in de HMH zelfs op Ned 3 in ‘De Wereld draait door’.
Mayer start zijn concert in Amsterdam met ‘Heartbreak Warfare ’ dit keer geen lange aanloop met alleen gitaarwerk om de spanning op te bouwen, slechts een korte intro van het tevens eerste nummer op de tracklijst van zijn nieuwste album ‘Battle Studies’. Maar na Heartbreak Warfare en Belief maakt Mayer iedere fan van het eerste uur blij als hij Vultures in start. Niet dat Vultures een nummer is van zijn eerste album maar wel een gevoelig en diep blues rock nummer met mooi gitaar werk van zijn, in mijn ogen, beste live cd en album ‘Try’ ‘John Mayer Trio Live’. Deze cd komt binnen. Een betere uitvoering van ‘Daughters’ de debuuthit van Mayer in Nederland heb ik bijvoorbeeld nog niet van een andere koude compact disc gehoord. Mayer en band geeft bij ‘ Vultures’ dan ook een lang voorspel van meesleepend gitaarwerk en indrukwekkende drumbeats weg aan het publiek.
Wie denkt dat John Mayer tussen ‘Where the light is’ en ‘Battle studies’ heeft stil gezeten vergist zich. Het afgelopen jaar heeft John Mayer solo een theatertour gedaan door Amerika. Intieme voorstellingen waarin hij zijn eigen repertoire aan elkaar mixte met bekende hits van andere artiesten zoals Coldplay’, ‘Marvin Gaye’ en ‘Justin Timerlake’. Daarnaast is Mayer actief voor de Amerikaanse TV bij humoristische entertainment shows, blogt hij op internet over alles wat hem bezighoud van kersttaarten tot favoriete muziekbandjes. Daarbij schrijft hij columns in de Esquire en sinds 2002 is hij eigenaar van ‘Back to you’. ‘ Back to you’ is een non profit organisatie die zich richt op het verbeteren van onderwijs, gezondheid, milieu, kunst en talentontwikkeling en geld inzamelt door middel van de verkoop van John Mayer artikelen. Een eigenzinnige, veelzijdige, humoristische jongen die met zijn onnozele gezichtsuitdrukkingen zich als een gevoelige nerd kan presenteren maar met zijn opvallende tatoeages en indrukwekkende gitaarwerk zich in een gewilde vrijgezelle man met sexappeal laat veranderen; dat is John Mayer.
Die veelzijdigheid komt ook terug in de show in de HMH. Na Vultures volgt ‘Why Georgia Why’ een nummer van zijn eerste album, wat na 3 minuten verandert in ‘I want you back’ van The Jackson Five. Uiteindelijk mixt Mayer al zingent en gitaarspelend ‘I want you back’ terug in ‘Why Georgia Why’. Hierna word Charlie Wilson, de toetsenist, in de spotlights gezet. Onder deze introductie speelt de band het refrein van ‘Get Uppa’ van James Brown en deze instrumentale uitvoering loopt over in ‘Brown Sugar’ van D’Angelo.
Na deze soul en funk trip brengt hij ons weer terug naar 2010. Dit jaar is het nieuwe album ‘Battle Studies’ uitgekomen en dit album is de reden van zijn nieuwe Europese tour. John Mayer vertelt in de HMH dat hij door de vele reacties op Twitter dit jaar pas echt is gaan voelen voor Europa. Mayer onthult dat hij voorheen niet veel had met Europa, het was meer iets wat hij ‘ moest’ doen, maar sinds de vele tweets is zijn hart gaan kloppen voor Europa en in het bijzonder voor Amsterdam. Vandaar dat hij besloten heeft een extra concert toe te voegen en naar Nederland is afgereisd om hier Battle Studies te laten horen. Hierop volgend word ‘Crossroads’ ingezet een liedje wat hij twee jaar geleden ook in Den Haag speelde maar nu pas is uitgebracht op ‘Battle Studies’. Een geweldig nummer waardoor de funk en de soul even lijkt weggevaagd en tevens de mededeling dat hij eerst Europa als ‘een moetje’ zag. De stevige rockblues overprikkelt prettig.
In het begin van het concert is John Mayer redelijk stil voor zijn doen; weinig praatjes bij de plaatjes. Maar na zijn openhartigheid over zijn gevoelens bij de Europatour, zingt en praat hij zijn zielenroersels van zich af. Mayer zijn liefdesleven blijft onderwerp van gesprek in roddelbladen en ‘ Battle Studies’ al mag je het van John Mayer niet zeggen dat het je doet denken aan de ‘ struggles of love’ in zijn leven. ‘ Perfectley lonely’ is daarvan naast ‘Half of my Heart’ een voorbeeld van deze ‘battles’ en beide schotelt hij de HMH voor. Bij ‘ Half of my Heart’ zit dan ook een persoonlijke boodschap, een boodschap die het thema van de avond word als het publiek daarna het meezingbrugje ‘’Oh oh oh oooooh oooh oooh’’ de hele avond blijft herhalen.
‘Half of my Heart’ is een nummer wat hij geschreven heeft naar aanleiding van een ‘break up’ ofwel een ‘battle of love’. In het midden van het nummer predikt John Mayer voor de ‘ Union of Love’. Hij vraagt het publiek ‘’Who still got some living to do?”. Wie de ‘ Union of Love’ genoeg respecteert om niet alles van zichzelf aan iemand te geven wanneer je daar niet klaar voor bent? Hij vertelt dat hij misschien wel een hoop ex vriendinnetjes heeft maar dat er geenéén op de wereld is, die zegt dat hij is vreemdgegaan. ‘’Al probeert de roddelpers me het gevoel te geven dat het fout is wat ik doe, waarschijnlijk gaan deze mensen elke avond naar huis, naar hun partner waar ze niet oprecht van houden. Zij blijven bij iemand, waarvan ze diep in hun hart weten dat hij of zij niet degene is waar ze bestemd zijn bij te blijven. Weggaan bij iemand is het moeilijkste wat er is.’’ “Leaving is fucking hard, but it’s worth it.’’ If you don’t live with all of your heart but half of it. How are you supposed to live your life on that? How are you supposed to live your life with half of your heart? It’s ugly, people. It’s ugly. But you got to live for the big picture. You got to break a couple of legs to know you area good act. So you still got some living to do, with whole your heart. Oh oh oh ooooh ooooh oooh…. Het leven is niet altijd makkelijk maar leef met heel je hart. Terwijl tijdens ‘Half of my Heart’ de hele HMH meedeint en zingt, staat ‘ Battle Studies’ als een huis en daarmee ook de derde show van John Mayer in Nederland.
Na ‘Half of my Heart’ volgt al snel de toegift. Met ‘ Free Fallin’ van zijn live album ‘ Where the light is’ opgenomen in Los Angeles, zoals Mayer zegt; ‘’Een briefkaart uit California’’ en natuurlijk ‘Who says’ sluit Mayer en band af. ‘Who says’ gaat over blowen en lekker je eigen gang gaan, dat past bij uitstek bij de stad Amsterdam. John Mayer beaamt niet alleen deze gedachte maar voegt daar een ontkrachting van een illusie aan toe. Wie denkt dat hij tijdens zijn tour elke avond de volgende drie werkwoorden uitvoert ‘’Smoking, drinking and fucking..’’ heeft het mis. John Mayer gaat vroeg naar bed, ‘Perfectley Lonely' probeert hij elke avond de kunst van het leven; het lachen en het huilen met heel zijn hart in mooie liedjes te vangen. Zo sluit hij dansent op‘ Friends, Lovers of Nothing’ de avond perfect af.