Onderwerp: POP-ROCK
20 November 2009
Vurige 25e editie Night of the Proms
Door Sandra Barten, foto's Berbera van den Hoek (klik voor vergroting)
Op 19 oktober 1985 was de allereerste editie van Night of the Proms, in het Sportpaleis te Antwerpen. Ruim 13.000 bezoekers genoten daar van een gevarieerd programma waar klassieke muziek gemengd werd met popmuziek. Sinds 1991 vindt dit jaarlijks terugkerende muziekevenement naast Antwerpen ook plaats in Ahoy’ Rotterdam. Dit jaar viert Night of the Proms haar jubileum tijdens de 25e editie.
Night of the Proms wordt geopend met een indrukwekkende intro compleet met vuur, twintig personen die met fakkels door het publiek lopen en een lichtshow waar je u tegen zegt. Het symfonieorkest Il Novecento, welke onder leiding staat van duizendpoot Robert Groslot, brengt samen met het koor Fine Fleur en de Electric Band een prachtig klassiek stuk ten gehore. Het publiek luistert aandachtig, de bij de ingang verkregen lampjes gaan aan en Night of the Proms 2009 is officieel begonnen.
De identieke tweeling Peter en Zoltan Katona uit Hongarije, beter bekend als de Katona Twins, bijten de spits af met een gevarieerd klassiek gitaarspel. Wie de film ‘August Rush’ wel eens heeft gezien kan zich wellicht een voorstelling maken over de manier van gitaarspelen. Het absolute eerste hoogtepunt is de verschijning van de inmiddels 87 jarige Toots Thielemans. Dit jaar kreeg hij nog de hoogste Amerikaanse onderscheiding die een jazzmuzikant kan krijgen; de NEA Jazz Master 2009 (National Endowment for the Arts). Op de allereerste editie van Night of the Proms was hij aanwezig, en nu, vijfentwintig jaar later, betreedt hij opnieuw het podium tijdens deze 25e editie. Zichtbaar genietend begint Thielemans met zijn klassieker Bluesette, welke inmiddels al honderden malen gecoverd is door vele muzikanten. Uiteraard ontbreken de welbekende Baantjer- en Turks Fruit tunes niet.
Wie altijd al eens in de spotlights heeft willen staan krijgt nu de kans. Il Novecento speelt de Bloemenwals en het publiek kan heerlijk meedansen terwijl een lichtspot de dansende paren volgt. Een prachtig licht- en setontwerp maakt het geheel helemaal af. Hierna is het de beurt aan Sharon den Adel, bekend van de symfonische metalband Within Temptation. Nadat mysterieuze personen in witte pakken na een mooie act het podium verlaten krijgen we een mix van Ice Queen en Mother Earth te horen. Het nummer Stand My Ground zorgt samen met de nodige vuur- en rookeffecten voor een rockend geheel. Geen metal zoals we van Within Temptation gewend zijn, maar desalniettemin een fijne sound.
Het was dé headliner van de avond, na zeven jaar zouden ze weer op gaan treden: Roxette. Toen eenmaal bekend was dat Marie Fredriksson en Per Gessie weer het podium zouden betreden liep de kaartverkoop voor Night of the Proms als een trein. Het is een wereldprimeur dat ze hier weer op de planken staan. Het Zweedse duo trad jarenlang niet op na de succesvolle verwijdering van een hersentumor bij zangeres Marie. Vlak voor de pauze brengen ze het nummer I Wish I Could Fly ten gehore. Duidelijk te zien en te horen is dat Fredriksson niet meer het niveau haalt welke ze eerder wel haalde. De lat ligt te hoog als het aankomt op de hoge noten. Het kost haar moeite om boven de muziek uit te komen daar haar stemvolume niet meer is wat het geweest is, maar respect krijg je vanzelf voor haar als je ziet hoe ze zich met een dosis doorzettingsvermogen door het nummer heen slaat.
Het Britse duo OMD, voluit Orchestral Manoeuvres in the Dark zet in met hun jaren ’80 hit Maid of Orleans, welke naast in vele andere Europese landen in Nederland in 1982 op nummer 1 stond in de hitparade. Speciaal voor Night of the Proms is deze hit in een klassiek jasje gestoken, wat aan de reactie van het publiek te merken een bijzonder geslaagde zet is. Zanger Andy McCluskey beweegt als een zogenaamde spastische trekpop over het podium. Zijn dance moves zijn op zijn minst opmerkelijk te noemen. Andere nummers die voorbij komen zijn onder andere Messages en Enola Gay.
Na de pauze wordt klassiek gecombineerd met hiphop. Op prachtig gecomponeerde klassieke muziek van Il Novecento laten dansers van Let’s Go Urban, een multiculturele groep uit Antwerpen, een hiphopdansact zien die toch wel uitzonderlijk genoemd mag worden. Waar zie je breakdansers dansen op klassieke muziek? Op Night of the Proms kan het allemaal. De Katona Twins komen terug met een ongewone mix van bekende klassiekers van onder andere Michael Jackson, Ghostbusters en Nirvana. De muzikale broers brengen hun repertoire op hun eigen originele, creatieve manier over op het publiek. Dit in combinatie met het symfonieorkest een bijzonder geheel. Voor de akoestische gitaarliefhebber een genot om naar te kijken en te luisteren.
De megahit Stairway to Heaven van Led Zeppelin wordt op een exclusieve manier gespeeld. De Katona Twins op de gitaar, vocaal versterkt door John Miles en Sharon den Adel. Opmerkelijke versie van dit nummer welke kwalitatief goed in elkaar zat. Alle lampjes gaan weer aan, er wordt meegezongen en hard geklapt. Opvallend is de gitaarsolo van John. Night of the Proms staat toch wel enigszins bekend om het meezinggehalte van het publiek. Presentator Carl Huybrechts laat ons allemaal Het Kleine Café Aan De Haven meezingen. Saamhorigheid all over the place, iedereen zingt uit volle borst mee. Direct hier achteraan een paar minuten kippenvel als Toots Thielemans het nummer Wonderfull World uit zijn mondharmonica blaast.
Om even stil te staan bij vijfentwintig jaar Night of the Proms wordt er een filmpje vertoond met artiesten en medewerkers die op voorgaande edities een bijdrage hebben geleverd aan het succes van Night of the Proms. De manier waarop het filmpje gemaakt was is uitermate goed; vloeiende overgangen en mooie live muziek eronder van Il Novecento. Hierna is het weer tijd voor de band die toch wel de meeste fans in de zaal hadden; Roxette. Ze speelden de klassiekers Look, Must Have Been Love, Joyride en Listen To Your Heart. Zangeres Marie liet het publiek de lastige stukken zingen en ontziet zichzelf hiermee, een verstandige keuze als je zelf de noten niet meer haalt. De staande ovatie die Roxette kreeg was meer dan terecht.
Wat niet mag ontbreken is het stuk Land of Hope and Glory, en natuurlijk Music van Night of the Proms master John Miles. De meningen over dit laatste nummer zijn verdeeld, de een ervaart het als een kippenvel moment, de ander heeft het nu wel een beetje gehad met dit telkens terugkerend ritueel. Het was een mooie afsluiter van een avond muziek in een bijzondere setting.
De wens van Toots Thielemans is om over vijfentwintig jaar weer aanwezig te zijn op Night of the Proms. Schat de kans klein in dat dit gaat gebeuren, maar als jij nu denkt ‘dit wil ik een keer meemaken’, dan kun je nog t/m 22 november genieten van dit muziekspektakel. Kijk voor meer informatie op www.notp.com, tickets vanaf 21 euro.