Onderwerp: POP-ROCK
9 Oktober 2009
Ed Kowalczyk meets ……. Het Metropole Orkest
Door Michaela Meijer, foto's van Brand New Live
Gezien: zaterdag 3 oktober 2009 Heineken Music Hall te Amsterdam
Een verrassende niet alledaagse combinatie: Ed Kowalczyk met het Metropole Orkest.
Ed Kowalczyk kennen we natuurlijk als de charismatische leadzanger/frontman van de Amerikaanse rockband Live, die internationaal een flink aantal hits op haar naam heeft staan. Het Metropole Orkest daarentegen is een uit 52 musici bestaand Nederlands orkest met daarbinnen een volledige bigband en een symfonische strijkersectie. Als grootste professionele pop-, jazz-, chanson-, cabaret- en wereldmuziek orkest verzorgt het Metropole Orkest regelmatig muziek voor Nederlandse en buitenlandse films, maar begeleidt ze ook vaak nationale en internationale pop- en jazzmuzikanten.
Zo ook afgelopen week tijdens “De Week van het Metropole”. Een nieuw jaarlijks terugkerend evenement waarbij nationale en internationale artiesten samen met het Metropole Orkest een unieke samenwerking zullen aangaan, waarbij de artiesten hun eigen beste repertoire ten gehore zullen brengen onder de muzikale begeleiding van een heus orkest.
Op donderdag 1 oktober trapt Rob de Nijs af in de Heineken Music Hall, waarna Trijntje Oosterhuis volgt op 2 oktober. De show van Roisin Murphy werd om gezondheidsredenen afgelast, maar Ed Kowalczyk is natuurlijk een prima vervanger voor de laatste show op 3 oktober. Dat de show is uitverkocht, moet genoeg zeggen.
Een vreemde gewaarwording is het wel als blijkt dat de zitplaatsen in de Heineken Music Hall zijn verkocht. Nu ben ik toch regelmatig in de HMH geweest, maar nog nooit heb ik meegemaakt dat de stoelen zijn gereserveerd en dat mensen naar hun stoelen worden begeleid door een steward. Als liefhebber van Ed Kowalczyk/Live kan ik me gewoon niet zo goed voorstellen dat mensen bewust voor een zitplaats kiezen, maar dat zal wel aan mij liggen.
Dat het niet een “normaal” concert betreft is duidelijk te merken aan een ietwat merkwaardige sfeer in de HMH. Ik kan er niet echt mijn vinger op leggen. Het lijkt wel alsof het publiek een soort van afwachtende houding heeft aangenomen. Niet zeker over wat er komen gaat?
Wanneer (iets te laat) het 52 koppen tellende orkest het podium betreed is het welkomstapplaus dan ook wat matigjes. Het orkest start met wat eigen werk, wat naar mijn idee veel te lang duurt. Maar daar is dan eindelijk Ed Kowalczyk, door Vince Mendoza (dirigent) aangekondigd als Eddie K. Het applaus is nu wel wat enthousiaster, maar nog steeds niet echt om over naar huis te schrijven.
De show wordt afgetrapt met het mooie, rustige nummer “Get Ready”en eindelijk vloeit er een warme golf van genieten door de HMH. Een flink aantal live-klassiekers worden vervolgens voorgeschoteld, uiteraard gespeeld in dat hele speciale Metropole-sausje. “I Alone, Selling the Drama en All Over You”, maar ook het wat recentere “The River” van het album ‘Songs of Black Mountain”.
Uit het niets wordt er na bijna een uur spelen opens aangekondigd dat er gepauzeerd gaat worden. Alle lichten gaan aan en Ed verlaat samen met het orkest het podium. Er heerst enige verwarring in de zaal. Pauze? Hoe vreemd is dat? Het zal wel normaal zijn voor een orkest om pauze te nemen? Na dik 20 minuten (!!) verzamelt het hele circus zich weer op het podium en begint het tweede deel van de show. We worden verwend met wel heel bijzondere uitvoeringen van “Heaven, Overcome en Dolphins Cry”. Zelfs “Everlasting Love”, een nummer dat nog uit moet komen op het nieuwe solo-album van Ed, krijgt een ereplaatsje deze avond.
De avond geeft mij persoonlijk een dubbel gevoel. Het is een speciale ervaring om een rockartiest te zien spelen met het Metropole Orkest, maar een echt “wauw”-moment ontbrak helaas. Misschien had ik er teveel van verwacht?
Er zijn dvd-opnames gemaakt deze avond. Wanneer de dvd uitkomt is nog niet bekend. Houd hiervoor de site www.eddieklive.com in de gaten.
@Plonie: Mijn oprechte excuses voor deze fout qua dirigent. Ik ben niet zo thuis in het Metropole Orkest blijkt wel weer. Je hebt gelijk dat ik de feiten beter had moeten checken. Volgende keer beter!!
Fijn dat jij wel enorm van het concert hebt genoten, daar gaat het toch immers om?
ALs je een recensie schrijft is het wel van belang dat je de feiten goed weergeeft… als je zelfs de naam van de dirigent niet kent…. Jules Buckley was deze avond nl. dirigent en niet Mendoza is al je eerste “jammer” dat je vervolgens zegt dat het metropole begon met “wat eigen werk dat te lang duurde” wek je de indruk dat ze diverse nummers gespeeld hebben voordat Eddy het podium opkwam, dit was echter slechts 1 nummer van ongeveer 5 minuten… 2e “jammer” , over smaak valt niet te twisten zeggen ze, dus dat ik het concert geweldig vond en jij een wauw moment miste, is dan ook je goed recht, maar om dan te eindigen dat je er teveel van verwacht had, zou ik liever vervangen door misschien volgende keer van te voren even checken hoe of wat……
Plonie - 25-10-’09 11:02