Onderwerp: POP-ROCK
20 September 2009
Hemels gitaarwerk met de Michael Schenker Group
Tekst en beeld Berbera van den Hoek (klik voor vergroting)
Wie kent Michael Schenker niet meer? Opgevallen en bekend geworden door zijn opmerkelijke gitaartechniek en sound bij The Scorpions en UFO in de jaren 70. Schenker wordt hierdoor een van de meeste legendarische progrock gitaristen van zijn generatie. Als hij in 1979 de Scorpions verlaat formeert hij zijn eigen band, de Michael Schenker Group waarmee hij enkele rock klassiekers op zijn naam zet. Hij tourt regelmatig en vanavond treedt hij op in de Boerderij in Zoetermeer. Ook brengt de M.S.G. bijna elk jaar een nieuw album uit.
Het is opvallend hoe vaak de M.S.G in de loop der jaren van bezetting verandert. De oorzaak hiervan, als ik het roddelcircuit mag geloven, zijn vaak spanningen onderling. Voor deze Europese tour staan op het podium zanger en oudgediende Gary Barden, Wayne Findlay op gitaar en keyboard, Pete Holmes is de drummer en Chris Glende bassist. Deze avond bestaat het publiek in de Zoetermeerse Boerderij vooral uit mannen. De hoofdkleur van hun kleding is zwart en gezien de leeftijd vermoed ik dat ze zijn meegegroeid met Schenker vanaf de jaren 70/80. Ook zie ik enkele pubers in de zaal die waarschijnlijk een avondje met hun vader op stap zijn.
De band staat al op het podium als Michael Schenker, helblond haar, leren jas, strakke jeans en met zijn handelsmerk, een opvallende driehoekige gitaar, zijn opwachting maakt. Zijn witte logo van een doodshoofd met daaronder kruislings 2 driehoekige gitaren op een zwarte achtergrond is overal prominent aanwezig en knap doorgevoerd op vlaggen en op de t-shirts.
Schenker heeft een ongelooflijk charisma waardoor hij al snel de aandacht naar zich toetrekt. Gelukkig doet zanger Gary Barden, die begin jaren 80 ook al deel uitmaakte van de M.S.G. niet onder voor Schenker. Ze vullen elkaar perfect aan en dat kan van de hele band gezegd worden. Ze geven elkaar voldoende ruimte, hebben onderling veel interactie en hebben er lol in om te spelen op instrumenten die, misschien wel in navolging van de meester, opvallend hoekig van vorm zijn. Het plezier dat de muzikanten onderling hebben slaat direct over op het publiek dat vanaf het eerste nummer enthousiast meedoet.
Deze avond laat Schenker de volle Boerderij teruggaan in de tijd. Veel oude klassiekers passeren de revue die door de improvisaties nauwelijks herkenbaar meer zijn. Vooral 'Into the Arena' en 'Rock Bottom' een van de toegiften laten jong en oud in de zaal los gaan. Zelf heb ik niet zo meegedaan maar stilletjes staan genieten van de techniek en het spel van Schenker. Vooral 'Gypsy Lady' een accoustisch project van Schenker maakt indruk op mij. Heerlijk om dat van dichtbij mee te kunnen maken in een kleine zaal.
Websites: