Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: KLASSIEKE MUZIEK, TONEEL

30 Augustus 2009

De ingebeelde zieke, een uitbundig spektakel

De ingebeelde zieke De ingebeelde zieke De ingebeelde zieke
Door Mieke Kreunen met foto's van Leo van Velzen 

De verwachtingen waren hoog voor de première van De ingebeelde zieke. De productie was maandenlang aangekondigd en kosten nog moeite waren gespaard om heel Utrecht te informeren dat deze voorstelling de moeite waard is om te gaan bezoeken. 

Een uitbundig spektakel is het zeker wel geworden en een lust voor het oog en oor. De openingsscene is daar meteen een voorbeeld van als de Parijse bourgois Argan in een wit gewaad oprijst vanuit een glimmende zwarte doodskist.

Hij wordt bejubeld en geroemd en rond zijn hoofd verschijnt een stralenkrans, als ware hij de Zonnekoning zelf. Daarmee wordt eigenlijk al duidelijk waar deze voorstelling over gaat: iemand die verzot is op aandacht en alles doet - zelfs kwalen simuleren - om dat te krijgen. Ook de historische context wordt aangestipt: dat het stuk werd gemaakt voor Lodewijk de 14e die als overwinnaar uit de oorlog met de Nederlanden was terug gekeerd.

Paul R. Kooij speelt de titelrol Argan lekker overdreven. Hij kan daar al zijn temerige en zeurdige stemmetjes in kwijt. Zijn steun en toeverlaat is huishoudster Toinette (fantastisch gespeeld door Loes Luca), de enige die in het merkwaardige huishouden van Argan redelijk nuchter weet te blijven. Tjitske Reidinga speelt Argan's echtgenote Béline, een mooie geslepen vrouw die onder het oog van haar 'zieke' wederhelft van bil gaat met notaris Bonnefoi (Vincent Croiset).

De ingebeelde zieke De ingebeelde zieke De ingebeelde zieke

Het gezelschap medici dat Argan omringt is even komiek als kleurrijk. Karel de Rooij en Peter de Jong vertolken de rollen van lijfartsen Purgon en Fleurant met verve en vader en zoon Diarrheaux Peristaltique (Hans Leendertse en Martijn Fischer) zijn wel zeer wonderlijke vertegenwoordigers van de medische stand. Esther Porcelijn speelt Louisson en Lidewij Mahler neemt de rol van dochter Angélique op zich die verliefde is op Cléante (Thomas Cammaert) terwijl pappa haar wil uithuwelijken aan de jonge Diarrheaux Peristaltique om zich te verzekeren van levenslange gratis medische hulp. Naast hypochonder is Argan ook nog een vrek. Het is Argan's broer Béralde (Peter Blok) die uiteindelijk voor de oplossing zorgt in zowel het huwelijksprobleem als met betrekking tot de kwalen van zijn broer.

De voorstelling zit vol met prachtige beelden en zowel decor als kostuums zijn werkelijk schitterend. Het is een stuk dat niet te ingewikkeld gemaakt is en waar wel voldoende te beleven valt. Van de tussenspelen is veel werk gemaakt en het is genieten geblazen van zangstukken en de barokmuziek van Marc-Antoine Charpentier. Om de verstaanbaarheid van de teksten te bevorderen worden ze zelfs geprojecteerd op de muur van het theater.

Er zijn grappen en grollen te over die hier en daar wel wat erg expliciet en plat dreigen te worden. Voor een voorstelling die ook voor kinderen vanaf een jaar of tien geschikt zou moeten zijn, zitten er wel erg veel schuine teksten in en boertige poep- en pieshumor. Ook boet het stuk hier en daar in het (ondanks het inkorten te lange) eerste deel aan vaart in. In het tweede deel dat relatief kort duurt, zit de vaart er echter goed in en is het einde als bij toverslag daar. 

De ingebeelde zieke De ingebeelde zieke De ingebeelde zieke

Toch beangwoordt deze eersteling van De Utrechtse Spelen aan het doel dat DUS er mee had: een stuk maken dat geschikt is voor iedereen en grote groepen mensen naar het theater kan trekken. Ik denk dat dit prima gelukt is en dat - mede dankzij de sterrencast - de Utrechtse bevolking zijn weg naar de Schouwburg wel zal weten te vinden.

Een laatste opmerking tot slot betreft het kledingvoorschrift 'uitbundig' op de première uitnodiging. Ik heb zelden een première gezien waar het publiek zo saai en onuitbundig gekleed ging. Zoveel glamour als het op het toneel was, zo weinig was er in de zaal. De eenzame paparazzo die in zijn eentje aan het kleine rode lopertje stond om de BN-ers te fotograferen had ook niet zo heel erg veel te doen.

Tot slot hulde voor regisseur Jos Thie die lekker uit heeft gepakt in dit stuk met een groot aantal visuele en theatrale vondsten zoals het orkest dat in de tweede actie van de tribune wordt gehaald en op bedden wordt afgevoerd. Wij zijn benieuwd wat ons van De Utrechtse Spelen in de toekomst nog meer te wachten staat.

De Utrechtse Spelen


Gebruikte Tags: , , , , , , , , , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.