CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer. In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.
In ons tag overzicht is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.
Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.
Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.
Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.
Dit artikel:
U leest "Vernieuwende U2 blijft zichzelf", dat geplaatst is op 25 07 09 - 14:38 en 719 woorden bevat.
Zoek binnen CultuurpodiumOnline
Gratis kaarten of CD's
Maandelijks hebben we acties voor gratis kaarten of DVD/CD's. Wil je tijdig bericht krijgen van de nieuwe acties, meld je dan aan voor de nieuwsbrief onderaan in deze kolom.
Wilt u een CD of DVD laten recenseren door één van de medewerkers van CultuurpodiumOnline, dan kunt u een exemplaar, liefst voorzien van achtergrondinformatie of persbericht opsturen naar ons postadres.
Aanmelden nieuws & acties
Uw productie op
CultuuurpodiumOnline
De redactie van Cultuurpodium Online ontvangt een grote hoeveelheid uitnodigingen voor voorstellingen, concerten en festivals. Jammer genoeg kunnen we niet van alles verslag doen in ons magazine. We proberen bovendien om een zo afwisselend mogelijk beeld te geven van wat er op de Nederlandse podia allemaal te beleven valt. We kunnen daarom niet garanderen dat we aandacht aan uw voorstelling zullen besteden. Wel kunnen we altijd een kort bericht over uw productie melden via onze twitterstream.
Het prikbord
Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.
These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
Door Aukje met foto's van Berbera van den Hoek (klik voor vergroting)
U2, gezien ArenA Amsterdam, 20 juli 2009
Het is precies 40 jaar geleden dat Neil Armstrong voet zette op de maan. Een gebeurtenis van formaat, waar de band U2 bij stilstaat door voorafgaand aan hun concert ‘Space Oddity’ van David Bowie te draaien. De muziek wordt begeleid door grote rookpluimen die zich vanaf het podium een weg naar boven banen.
David Bowie zal nog een keer te horen zijn tijdens de set die U2 met hun 360º tour ten gehore brengt: het intro van ‘I’ll go crazy’ is een stukje uit het nummer ‘Let’s dance’. En zo verweeft de band meerdere eerbetonen en boodschappen in hun ruim twee uur durend concert.
Michael Jackson wordt herdacht aan het eind van ‘Angel of Harlem’, dat ooit geschreven is voor Billie Holiday. Astronaut Frank de Winne houdt borden met de woorden ‘The future needs a big kiss’ in de lucht. Ze eren de Birmaanse politica en nobelprijswinnares Aung San Suu Kyi door het publiek op te roepen haar masker te dragen tijdens ‘Walk on’, dat speciaal voor haar is geschreven. En het nummer ‘One’ wordt ingeluid met een hilarische videoboodschap van Aartsbisschop Tutu.
Je kan het verwachten van een wereldverbeteraar als Bono. En waar het tijdens grote concerten vaak grote irritatie oproept (zeker wanneer ik denk aan de anti-Bush momenten tijdens het concert van bijvoorbeeld Madonna), zijn het hier mooi vormgegeven korte rustpunten. Maar de nadruk ligt, zoals het hoort, op de muziek.
Die muziek is afkomstig uit hun hele oeuvre. Met de eerste vier nummers presenteren ze hun nieuwe cd ‘No line on the horizon’. Daarna wordt teruggegrepen naar hun bekende werk van vroeger met o.a. ‘Beautiful day’, ‘Mysterious ways’, ‘I still haven’t found what I’m looking for’ en ‘The unforgettable fire’. Stuk voor stuk hits die het publiek opzwepen. En zo is er voor elk wat wils: voor degenen die bekend zijn met het nieuwe werk van deze standvastige band, maar ook voor mensen als ik, die komen voor de gouwe ouwes. Voor die laatste groep is het vooral genieten geblazen: U2 doet niet aan een handjevol oude bekenden, nee, de hele setlist is doorspekt met krakers. Aan het eind van de set krijgen we ‘Sunday bloody Sunday’ (dit keer referend aan de situatie in Iran), ‘Pride (In the name of love)’ en ‘Where the streets have no name’ voorgeschoteld. Tijdens de toegift wordt de ballad ‘With or without you’ gespeeld.
Maar toch ontbreekt er iets aan deze avond. En dat is intimiteit. Hoe overweldigend het ook is om met 60.000 mensen een concert bij te wonen, niets kan tippen aan de intimiteit van een kleine zaal waar de nummers uit de jaren ‘80 om schreeuwen. Hoewel U2 als altijd strak speelt, komen deze songs niet helemaal uit de verf. Waar ’Beautiful day’ en ‘One’ het uitstekend doen in een stadion, net als het nieuwe werk, hebben de oude nummers niet de kracht om bezit te nemen van een ruimte als deze.
Het mag de pret echter niet bederven. U2 speelt als altijd solide op een spraakmakend en inventief podium: deze heeft de vorm van een vierpotige spin, waardoor het podium vanuit alle hoeken, inclusief achterzijde, is te zien. Een slim ontwerp, aangezien het publiek nu ook áchter het podium kan zitten zonder iets te missen. Wat neerkomt op méér bezoekers en dus méér geld.
U2 vermaakt op een nostalgische maar ook vernieuwende manier. En zo blijft de band zichzelf terwijl het in ontwikkeling blijft. Niet alleen op muziekgebied, maar ook op artistiek gebied. Wat zegt Bono hierover? 'We were teenagers when we first played the Paradiso, Larry still is a teenager. Apart from that everything's changed. Still got a long way to go, Adam, Larry, Edge and myself...'
Waar gaat U2 heen? Wat kunnen we nog van ze verwachten? Deze tour belooft in ieder geval veel goeds.