Onderwerp: DE PARADE
22 Juli 2009
Sakuru Zenzen van EAST74
Door Annemiek Barnouw met foto's van Mieke Kreunen (klik voor vergroting)
EAST74 stond vorig jaar op De Parade met 'Celluloid Fever: The Goddess' en wilde eigenlijk dit jaar met het vervolgdeel 'Celluloid Fever: The Freak' (een voorstelling gebaseerd op de film Freaks van regisseur Tod Browning en zijn turbulente leven) deelnemen aan het rondreizend theatercircus. Tent-issues waren er echter de oorzaak van dat dit plan geen doorgang kon vinden en in de kast blijft liggen tot De Parade 2010. Daarom dit jaar een kleine voorstelling van EAST74 in het Volkskrant Lighthouse.
De kersenbloesems staan in Japan symbool voor een mooie toekomst en hun delicate uiterlijk is door vele dichters bezongen. In de bloeiperiode van de kersenbloesems wordt bij het weerbericht de lokatie van het naar het noorden oprukkende kersenbloesemfront gemeld omdat alle Japanners ten volle van de zeer korte bloeitijd willen genieten. De grote hoeveelheid snel en gracieus vallende bloesems worden vaak als metafoor gebruikt om obscure daden te verfraaien.
In Sakuru Zenzen horen we teksten uit Yukio Mishima's "Boom uit de tropen':
"Een boom uit de tropen… Hij is in huis geplant en zaait onrust. Wie heeft ‘m er laten groeien en waarom? In het huis is alles mis. De liefde die er woont is ziek, de haat is blind, de afgunst misplaatst en het verlangen eindeloos. De personen in dit huis zijn allemaal gevangen door een echte of door hen zelf gecreëerde waarheid, waaruit ze niet meer lijken te kunnen ontsnappen."
De twee geisha's in de voorstelling Sakuru Zenzen begeven zich in het schemergebied van het kersenbloemfront op en over de grenzen van waar liefde overgaat in lust en leven in de dood. Beuger en Leddy hebben in de voorstelling letterlijk een bestaan vóór en een bestaan achter de schermen.
In het leven voor de schermen is het broeierig, spannend en verwachtingvol. In het leven achter de schermen viert de vleselijke lust hoogtij en worden de mannen volgegoten met saké. Er spelen zich duistere zaken af waarbij minnaars ontmand worden en tongen worden losgetrokken om vervolgens met smaak te worden opgepeuzeld. En terwijl de kersenbloesems in steeds grotere hoeveelheden vallen kleuren monden rood van het bloed.
De combinatie tussen de muziek, de teksten en de prachtige projecties op de achtergrond maken Sakuru Zenzen tot een intrigerende voorstelling. De gruwelijkheden die zich achter het scherm afspelen lijken in schril contract te staan met de wonderschone beelden op de achtergrond waartegen de wrange realiteit steeds duidelijk zichtbaar wordt, de werkelijkheid waarin iedereen in staat is tot daden die je niet voor mogelijk hield.
Spel:
Elisa Beuger en Rixt Leddy met op film Rob Buena de Mesamla en Bernard van de Velden
Regie:
Arjen Hosper en Martijn Vorstenbosch