Onderwerp: MUSICAL
9 Juni 2009
10e (jubileum) editie van Musical Awards Gala
Door Mieke Kreunen met foto's van Michiel Vos (klik voor vergroting)
Gisterenavond vond voor de 10e keer het Musical Awards Gala plaats op het mediapark in Hilversum. Tout bekend Nederland, musicalster of niet, had zich in galaoutfit gestoken en de limousines reden af en aan. Voor het iets 'gewonere' BN-ervolk was er een VIP-busje dat de dames en heren droog over de 500 meter vervoerde die er lag tussen parkeerdek en het begin van de rode loper.
Aan de loper die zo lang was dat alle fotografen en filmploegen van media uit binnen- en buitenland er met gemak een plekje konden vinden was het een drukte van belang om de aandacht te trekken van genodigden en genomineerden. Ook onze fotograaf Michiel Vos had zich er een plekje veroverd en riep om het hardst naar de celebs om hun aandacht te trekken voor een blik recht in zijn lens.
Twee personen vielen in het bijzonder op. De eerste was Gordon die omringd door eigen veiligheidsmensen, in het wit gestoken en bruin verbrand zo'n beetje iedere cameraploeg te woord stond die zich langs de loper bevond. De tweede was de naamgever van de Awards John Kraaijkamp senior die vergeleken met voorgaande jaren eerder jonger lijkt te zijn geworden dan ouder.
Het gala, dat rechtstreeks door de AVRO werd uitgezonden, was een feestje onder gelijkgestemden die allen het fenomeen musical met grote letters in hun CV hebben staan, waar ons ons als geen ander kent en waarbij niemand zich nog afvroeg hoe het nou toch kan dat Dirty Dancing (volgens bedenkster Eleanor Bergstein absoluut GEEN musical) toch genomineerd stond als één van de vier musicals bij de ANWB publieksprijs.
Een groot aantal fragmenten van producties van het komend seizoen kwam voorbij waaronder Ja Zuster Nee Zuster, Hairspray, Full Monty, Chicago, Urine Town, Love me Tender, Mary Poppins, Amandla Mandela en The West Side Story. Waarom in dit rijtje ook een fragment werd getoond van Joseph and The Amazing Technicolour Dreamcoat die in december vorig jaar in premiere ging. Tussendoor werden de verschillende awards uitgereikt door ondermeer Angela Groothuizen, John Ebank, Hans van Manen, Ruth Jacott, Mart Visser, Govert de Roos en Gerard Joling.
Bij een aantal keuzes van de jury valt wel een kanttekening te plaatsen. Zo is bij de award voor de beste vrouwelijke hoofdrol in een grote musical gekozen voor veterane Simone Kleinsma (inderdaad fenomenaal in Sunset Boulevard) boven jonge talenten Kim-Lian van der Meij, Wieneke Remmers en Renée van Wegberg. En hoezeer Simone haar award ook verdient, dat vind ik toch jammer.
Opmerkelijk is ook de keuze van de jury voor Liesbeth List voor beste vrouwelijke hoofdrol omdat Liesbeth daarvoor 10 jaar geleden ook al eens een award ontving en Daphne Flint, die de jonge Piaf vertolkt in de musical, niet genomineerd kon worden (zo gaat het verhaal in de wandelgangen) omdat er geen twee mensen voor dezelfde rol kunnen worden genomineerd.
De meest spontane reactie op een gewonnen award kwam van William Spaaij die meters de lucht in sprong van pure vreugde en overstroomde van oprechte blijdschap. William was zoals onze vaste lezers wel weten blogger bij ons toen hij in Fame speelde en heeft wat ons betreft de award dubbel en dwars verdiend. Overigens was Frans Heemkerk een goede tweede op het gebied van enthousiaste reacties. Hij droeg de award op aan zijn vader en noemde expliciet het M-lab als een fantastische plek om theater te maken.
Verrast was ook Martin Michel met zijn award voor beste regie van Footloose. Verrast was hij vooral omdat hij verwacht had hem te krijgen voor de choreografie van dezelfde productie. Michel, die zelf danser is van oorsprong, heeft al menig productie op zijn naam staan waarbij hij zowel regie als choreografie voor zijn rekening neemt en zich daarbij laat ondersteunen door spelcoach Joep Onderdelinden.
Natuurlijk moest er ook een oeuvre award worden uitgereikt die dit keer ging naar Alan Menken, bij de meeste mensen bekend al componist van vele Disney films. Tooske Ragas reikte hem in onberispelijk Engels zijn award uit en bekeek samen met Menken een optreden van Beauties (van The Beauty & The Beast) uit verschillende landen waaronder onze eigen Chantal Janzen.
De meest onorthodoxe award was voor Joop van den Ende die uit handen van Albert Verlinde een beeld in ontvangst mocht nemen van kunstenaar Pepe Gregoire met de aansprekende en toepasselijke titel 'De getemde vrijheid'. Van den Ende als 'Godfather van de Nederlandse musicalindustrie' kreeg dit beeld van de collegaproducenten die botje bij botje hadden gelegd om hun pionier in het zonnetje te zetten.
Klik hier voor een overzicht van alle genomineerden en winnaars