Onderwerp: Festival aan de Werf
31 Mei 2009
Nachtburgemeester, of de twilight zone in de Utrechtse Musea
Door Barbara Klomp met foto's van Barbara Klomp en Mieke Kreunen
(klik voor vergroting)
“Als er nu slechte recensies komen,” vraagt Elle Bandita aan de Utrechtse Burgemeester Aleid Wolfsen, “Houdt u ze dan uit de krant?” “Tuurlijk,” antwoordt hij, “Ik lees de kranten toch altijd een dag van te voren.” Dan stapt Elle achterop de motor en, begeleid door de Harley Davidson Club (HDC Utreg), rijdt ze -als kersverse Nachtburgemeester- de museumnacht in.
Elle Bandita was de slotact van het Festival aan de Werf én de start van de Museumnacht.
Deze achtste museumnacht stond in het teken van Twilight. Acht verschillende musea in de Utrechtse binnenstad lieten de bezoekers balanceren op het snijvlak van realiteit en fantasie. Elk museum kende zijn eigen subthematiek. Zo kon je in het Universiteitsmuseum kennis maken met Science en Fiction. Je kon er daten met Darwin of in de Oude Hortus luisteren naar ‘The origin of instrument species’. In het Museum Catharijne Convent ontmoette Jezus Bollywood en het Centraal Museum maakte onder de noemer The Invisible Visible, het onzichtbare zichtbaar, met lezingen van Maarten van Rossum en de electro en technobeats van acteur/DJ Egbert Jan Weeber.
Het Spoorwegmuseum stond deze nacht in het thema Twilight Unlimited. In de wachtkamer derde klas stond de Harley Davidson Club aan het bier, terwijl Utrechtse radio iconen live radio maakten. Aan de andere kant van het spoor was elke treinwagon bezet door een van de twilight waarzeggers; voor een schamel bedrag van vijf euro kon je je hand laten lezen, een reiki behandeling ondergaan, de tarot laten leggen, een aurareading doen, of –jawel- je tenen laten lezen.
In de grote hal van het Spoorwegmuseum stond een cocktailbar, waar je voor drie munten de heerlijkste cocktails haalde. In diezelfde hal stond een DJ, keken we naar de DOXmoves Workshop, waar het publiek tussen de, ik schat 8 en 88, samen de mooiste moves leerden. De workshop was nog niet afgelopen of we vervielen in verbazing bij het Bencha Theater.
Bencha maakt luchtacrobatiek in de nieuwe circustraditie, zoals deze bekend is van o.a. Cirque du Soleil. Spectaculaire choreografie in prachtige doeken, bloedstollende vallen en sierlijke klimpartijen. Een pracht in deze grote hal, tot in de nok van het Spoorwegmuseum.
Maar het hoogtepunt was wellicht toch weer de Nachtburgemeester van deze Museumnacht. In het Spoorwegmuseum speelde Elle Bandita twee keer een akoestische set. “Dit is de eerste keer dat we akoestisch spelen,” vertelde ze, “Eerste keer ooit,” vulde een musicus haar aan. “Ooit” beaamde ze. Het was ook een totaal ander optreden dan ze eerder die avond, in haar reguliere hoedanigheid van trashy punky electro-zangeres, op het Neude gaf. Niet minder energiek, wel wat minder hard. En naast haar gitaar speelde ze nu ook de theremin en aan haar muzikanten was een celliste/achtergrondzangeres toegevoegd. Een pracht-opstelling, en wat een mooi concert. Met zelfs een uitstapje –bij gebrek aan eigen materiaal dat geschikt is om akoestisch te spelen- naar Fleetwood Mac. Een cover uit de tijd dat deze 23-jarige nog niet eens geboren was. Mooi.
“O ja,” riep ze, “Ik ben Nachtburgemeester! Dus jullie krijgen straks allemaal gratis bier!!!! Op kosten van de gemeente Utrecht!” en met een blik op een paar kinderen op rij een; “En gratis colaatjes, natuurlijk!” Maar zo ver blijkt de macht van deze nachtburgemeester niet te gaan. Aan de bar moesten wij gewoon weer de munten uit onze zakken toveren.
Museumnacht Utrecht | Festival aan de Werf