Onderwerp: MUZIEK, POP-ROCK
21 Mei 2009
Gala van de Popmuziek bepaald niet glamoureus
Door Sabine Sabelis met foto's van Berbera van den Hoek (klik voor vergroting)
De jaarlijkse uitreiking van de Duiveltjes voor beste Nederlandse muzikanten en IJzeren Podiumdieren was dit jaar in twee totaal nieuwe jasjes gestoken. Allereerst door de uitreiking van deze twee te combineren in het ‘Gala van de popmuziek’ en dit als doopfeest te houden voor de nieuwe Rabozaal van Melkweg, Toneelgroep Amsterdam en Stadsschouwburg in Amsterdam. Het Gala was voor en door NL-muzikanten en alleen voor genodigden uit de popindustrie, vooraf gegaan door het VNCP-congres en een diner voor dezelfde genodigden.
De lijst met genomineerden loog er dit jaar niet om met artiesten (en muzikanten van bands) als Anouk, Voicst, Whithin Temptation, de Dijk, Golden Earring en festivals en podia als De Effenaar, Tivoli en Primitive. Alle redenen voor een mooi feestje dus in de mooie nieuwe grote zaal die theater en muziekminnend Nederland rijker is met de nieuwe Rabozaal.
Wat een gala had moeten zijn kwam niet echt uit de verf. Zonder al te veel allure krijgen de winnaars hun prijzen overhandigd en de grootste spanning die opgebouwd wordt zijn de ‘lange’ pauzes tussen de bloks van uitreikingen. De aandacht die de genomineerden en winnaars verdienen ontbreekt. Een jury bepaalt de winnaars en zal wellicht ook een motivatie hebben voor het kiezen van een winnaar maar die wordt helaas niet duidelijk.
Dat het voor veel winnaars een formaliteit lijkt te zijn wordt bijna bevestigd door het feit dat er bij het afsluitende moment waarbij alle winnaars bij elkaar op het podium worden gevraag maar vier winnaars verschijnen. De rest staat buiten te roken. Daarnaast is het de vraag of de organisatie van het Gala zichzelf en de muzikanten wel serieus neemt door als klap op de vuurpijl de uitreikingen af te sluiten met een (playback) optreden van Hennie Huisman. Of zou het bewuste keuze van de organisatie zijn (of misschien wel de wens van de muzikanten) om het begrip Gala met een knipoog te benaderen?
Het mooie is wel dat de lijst met winnaars van de afzonderlijke prijzen heel erg gevarieerd is. Uiteindelijk is het een mooie opsomming van winnaars waarbij niet alleen de gedoodverfde publiekslievelingen de prijzen winnen. Daar is het grote verschil met publieksprijzen uit op te maken. Dit zijn de prijzen door en voor muzikanten zonder een al te groot commercieel belang. Dat maakt dat deze prijzen (en de uitreiking ervan ook) een bepaalde charme hebben.
Hopelijk wordt de volgende editie van het Gala van de popmuziek er eentje waar de (niet) genomineerden en winnaars de waarderingen krijgen die ze verdienen voor hun prestatie.
Winnaars van de Duiveltjes:
- Duiveltje voor Beste Zanger(es): Sharon den Adel (Within Temptation)
- Duiveltje voor Beste Gitarist: Tjeerd Bomhof (Voicst)
- Duiveltje voor Beste Bassist: Rinus Gerritsen (Golden Earring)
- Duiveltje voor Beste Drummer: Oscar Kraal (Anouk)
- Duiveltje voor Beste Toetsenist: Jori Collignon (C-Mon & Kypski)
- Duiveltje voor Beste Producer / DJ: Perquisite (Pete Philly & Perquisite)
Winnaars van de IJzeren Podiumdieren:
- IJzeren Podiumdier voor het Beste Poppodium: Patronaat (Haarlem)
- IJzeren Podiumdier voor het Beste Popfestival: Zwarte Cross (Lichtenvoorde)
- IJzeren Podiumdier voor de Beste Directeur: Marijke Appelboom (Effenaar, Eindhoven)
- IJzeren Podiumdier voor de Beste Programmeur: Het duo Sytse Wils / Johan Gijsen (Tivoli Oudegracht; Tivoli De Helling, beide Utrecht)
De jury voor de IJzeren Podiumdieren bestond dit jaar uit: Peter Koppen (LAgroup Leisure & Art Consulting), Rob Kramer (productiehuis Oost-Nederland), Anita Verheggen (Nederlandse Toonkunstenaarsbond), Loes Wagenmaker (Plannenbureau Voor De Culturele Sector), Minke Weeda (Rock ’n Roll Highschool). De IJzeren Podiumdieren worden sinds 1997 uitgereikt door de VNPF. De Duiveltjes worden sinds 2003 uitgereikt door Muziek Centrum Nederland, afdeling pop (voorheen Nationaal Pop Instituut).