Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: POP-ROCK

11 Mei 2009

Hanne Hukkelberg: Vreemde eend in de bijt

Hanne Hukkelberg Hanne Hukkelberg Hanne Hukkelberg
Door Aukje met foto's van Jan Anno Boonstra 
Hanne Hukkelberg gezien Paradiso op 4 mei 

De Noorse singer/songwriter Hanne Hukkelberg vierde afgelopen april twee gebeurtenissen: haar dertigste verjaardag en de release van haar derde album, ‘Blood from a stone’. In de kleedkamer van Paradiso, waar we een paar uur voor het concert praten over haar nieuwe cd, overhandig ik haar daarom een cadeautje: twee kleine porseleinen klompen met houten tulpen er in. Hollandser dan dat kan het niet.

Waar Hanne vorige keer de drukte van Berlijn opzocht om liedjes te schrijven, is ze nu afgereisd naar het noorden van Noorwegen om op het eiland Senja, 1500 kilometer van haar huis, zichzelf zeven maanden lang op te sluiten in een klein dorp. Omgeven door de stilte, nieuwe vrienden en het poolklimaat waardoor het in de zomer ook tijdens de nacht licht bleef, componeerde ze hardere muziek dan destijds in Berlijn. Dat had deels te maken met de stilte van haar omgeving, maar ook merkte ze dat haar band tijdens de tournees harder wilde spelen.

In ieder geval lijkt het of Hanne altijd op zoek is naar contrast, of liever gezegd, balans. Ook is ze niet bang om andere wegen in te slaan dan de meeste songwriters doen. Haar muziek is op het eerste gehoor ondoorgrondelijk doordat ze op een niet-traditionele manier gebruik maakt van instrumenten en soundscapes in haar nummers verwerkt. Daardoor blijft haar muziek in het vage hangen, maar is daardoor ook wonderschoon en opmerkelijk. Hanne onderscheidt zich hiermee duidelijk van andere singer/songwriters.

Hanne Hukkelberg Hanne Hukkelberg Hanne Hukkelberg

Ze heeft veel over compositie geleerd van haar docente op the Norwegian Academy of Music in Oslo, de bekende zangeres Sidsel Endresen. Daarnaast is het voor haar een eerste behoefte om zo minimalistisch mogelijk te componeren. Om zo weinig mogelijk instrumenten te gebruiken en het toch een lied te laten zijn. “Economics with music” grapt ze, doelend op de recessie.

Voor dit album liet ze zich beïnvloeden door rockbands als Sonic Youth, Pixies en P.J. Harvey, maar ook door haar veelzijdige muzikale verleden. Ze zat in vele bands met diverse stijlen, zoals jazz en metal en groeide op met klassieke muziek. Door die muzikale verscheidenheid voelt ze de behoefte om zich te uiten in meerdere genres.

De teksten gaan niet over haar, maar ze vertaalt haar eigen beelden naar woorden. De titel van het album, ‘Blood from a stone’ is een Engels gezegde dat ‘onmogelijk’ betekent. Ze koos deze woorden vanwege hun klank en omdat het in haar genre past.

Haar muziek en stem worden wel vergeleken met Björk, Emiliana Torrini en Stina Nordenstam. Een hele eer, al vindt ze wel dat ze totaal andere muziek maakt. Maar ze begrijpt dat mensen een richting nodig hebben om haar muziek te kunnen ontdekken. Ook wordt er dikwijls een vergelijking tussen haar en Billie Holiday getrokken, vanwege de jazzy manier van het buigen van haar stem. Ze heeft vroeger veel naar haar geluisterd, alsmede naar instrumentale jazz, dat ze als zeer leerzaam ervoer.

Hanne Hukkelberg Hanne Hukkelberg Hanne Hukkelberg

Ze houdt van de afwisseling die muziek maken met zich meebrengt. Zeven maanden in totale eenzaamheid nummers schrijven, daarna met de band de studio in voor opnames en vervolgens toeren en het resultaat aan het publiek laten horen. Naast het maken van muziek voor haar eigen album componeert ze ook voor andere artiesten, films en reclamespotjes.

‘s Avonds op het podium staat er een totaal andere Hanne Hukkelberg voor me. Ze heeft haar haar opgestoken en haar kapotte hoodie verruild voor een mooie blauwe jurk. Het publiek druppelt langzaam binnen, waardoor het gedurende het concert steeds drukker wordt.

Op het podium is de uitwerking van haar bizarre componeervondsten te zien, zoals een schroevendraaier tussen de gitaarsnaren en het gebruik van een klankschaal. En waar ze tijdens het componeren zelf alle instrumenten inspeelt, laat ze het live graag over aan haar bandleden. Eenmaal neemt ze plaats achter de synthesizer, tijdens 'Northwind'.

Aan het einde van haar set speelt ze ‘Crack’. Het is dan acht uur (strikt genomen een paar minuten over acht, maar het is nu eenmaal lastig om halverwege een nummer te stoppen) en ze vraagt het publiek om twee minuten stilte vanwege dodenherdenking. De lichten gaan aan en twee minuten lang suist er een oorverdovende stilte door de grote zaal. Na het dimmen van de lichten vraagt Hanne een applaus voor jezelf, waar ongemakkelijk op wordt gereageerd. Ze speelt daarna nog één nummer, ‘No one but yourself’ alvorens afscheid te nemen. Het publiek roept haar terug voor één toegift, ‘Bandy Riddles’.

Haar setlist bestaat, gelukkig, niet alleen uit nieuwe nummers, maar ook uit oude die af en toe erg jazzy en daardoor lekker klinken. Haar nieuwe nummers moeten nog even wennen, maar bevatten juweeltjes als ‘Midnight Sun Dream’ en ‘Bygd Til By’, het enige Noorse nummer op de cd. Overheersend is de duistere en daarmee depressieve sound die voor haar songs kenmerkend is. Maar met haar afwijkende composities toont de eigenwijze en verlegen Hanne Hukkelberg lef die haar in 2006 een Noorse grammy opleverde en aardig wat publiek trekt. Ze is een singer/songwriter die haar eigen weg durft te gaan en daarmee succes oogst. Haar volgende doel? Optreden in Azië. Gevraagd is ze al, nu de weg ernaartoe nog vinden.

www.hannehukkelberg.com en www.myspace.com/hannehukkelberg


Gebruikte Tags: ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.