Onderwerp: MUSICAL, LOCATIETHEATER, JEUGD
7 Mei 2009
Sjakoo, een heerlijke voorstelling en prachtige plaatjes
Door Mieke Kreunen met foto's van Michiel Vos en Mieke Kreunen
(klik voor vergroting)
Het is droog maar fris op de avond van de premiere van Sjakoo, de musical die tot en met eind juli gespeeld zal worden op een prachtige buitenlokatie op het IJ in Amsterdam. Met de replica van het VOC schip 'De Amsterdam' en NEMO op de achtergrond en de overvliegende eenden als spontane medespelers is de sfeer op de pontons waarop het decor is opgebouwd al meteen perfect.
Het verhaal is losjes gebaseerd op het leven van een jonge bandiet Sjaco of Sjakoo die zich in het Amsterdam van nét na de Gouden Eeuw weinig aantrok van God of gebod en in ieder geval niets van de schout. Welke Amsterdammer heeft er niet ooit eens gehoord van het Fort van Sjaco? De echte Sjaco werd geradbraakt maar met de musicalversie loopt het gelukkig vele beter af. Deze Sjakoo is een mengeling tussen Ciske de Rat en Robin Hood en neemt het op voor de armen, verschoppelingen en buitenlanders terwijl hij onder zijn sjofele kleding een gouden hart verstopt.
Daarmee heeft Dick van den Heuvel - verantwoordelijk voor het script - al meteen een thema te pakken dat zich moeiteloos laat vertalen naar 2009. In het openingslied van de voorstelling 'Amsterdam' wordt er meteen op gewezen dat de hoofstad altijd al multicultureel is geweest.
Sjakoo heeft het voortdurend aan de stok met Schout Banning Cocq en diens in opzichtig geel geklede vazal Van Ruytenburg, ooit opvallend middelpunt van Rembrandt's Nachtwacht. Niet alleen verstoppen Sjakoo en zijn mannen het zigeunermeisje Esmeralda in hun hoofdkwartier maar bovendien wordt hij verliefd op Kees, de dochter van Banning Cocq. Maar dan wordt Esmeralda's vader Florian, die een geheime missie uitvoert voor Tsaar Peter (toevallig in de stad), gevangen genomen en wordt er een beroep op Sjakoo gedaan Florian te bevrijden uit de kerkers van het Stadhuis.
Vanaf de eerste minuut is Sjakoo een vlotte en vrolijke voorstelling waarin een verhaal over liefde en vriendschap verteld wordt tegen de achtergrond van de Amsterdamse geschiedenis in het decor van het Amsterdamse heden. Allerlei historische figuren komen voorbij zoals Rembrandt, Professor Tulp (ja inderdaad, die van de anatomische les) en Vondel. Ook wordt met regelmaat gerefereerd aan het wapen van Amsterdam met de drie Andreaskruizen en het devies 'vastberaden, barmhartig, heldhaftig'. Dat alles speelt zich af tegen een adembenemend mooie achtergrond van het IJ met de ondergaande zon.
De casting is perfect met Lieuwe Roonder als een kwajongensachtige schavuit Sjakoo en Hanneke Last als de stoere, resolute en verliefde Kees, de dochter van de Schout. Werkelijk genoten heb ik ook van Simon Zwiers, Ara Halici en Ali Cifteci die allemaal meerdere rollen voor hun rekening nemen waarbij Cifteci bovendien als Gaper een soort narrator-rol op zich neemt. Maar eerlijk is eerlijk, iedereen doet het geweldig in deze productie, ook de kinderen die oud-Hollandse straatspelletjes spelen in het decor totdat het publiek zit en de voorstelling kan beginnen.
De grappen zijn echt om te lachen en de muziek van Fons Merkies ligt zo lekker in het gehoor dat je al meteen de neiging krijgt om mee te zingen. Het ogenschijnlijk eenvoudige vaal turquoise geschilderde decor herbergt allerlei verrassingen, kan gedeelte varen en blijkt verschillende interieurtje te bevatten. En zelfs de foutjes en ongelukjes worden handig en professioneel opgelost zoals de improvisatie van Ara Halici als de motor van Van Ruytenburgs bootje dienst weigert en hij moet roeien, de moeder van Kees als haar jurk scheurt op de trap of als een perkamenten rol bijna het ruime sop kiest.
Producent Beeldenstorm heeft met deze productie op alle punten in de roos geschoten en een vrolijke familievoorstelling gemaakt waarvan het - helemaal op mooie zomeravonden - volop genieten is. Sjakoo is nog tot eind juli te zien. Kijk op de website voor de speellijst.
Spel
Lieuwe Roonder, Hanneke Last, Ara Halici, Ali Cifteci, Daniëlle Veneman, Simon Zwiers, Joy Wielkens, Sofian Abayahya, Sanne van Dijk.
Script/regie
Dick van den Heuvel
Muziek/assistent regie
Fons Merkies
Decor
Jos Groenier