Onderwerp: POP-ROCK
1 Mei 2009
Angie Stone in Patronaat: koninginnenacht wordt afgetrapt door een souldiva
Tekst en beeld door Sabine Sabelis (klik voor vergroting)
Dinsdagavond stond Angie Stone al in de Amsterdamse poptempel Paradiso. Op koninginnenacht deed ze de Haarlemse poptempel Patronaat aan.
Angie Stone, van oorsprong gospelzangeres, uitgegroeid tot zangeres van formaat met een no. 1 hit albums en songwriter voor artiesten als Lenny Kravitz gaf twee concerten in Nederland. Vorig jaar stond ze nog op North Sea Jazz.
Ondanks de geluidtechnische problemen, niet voor de zaal wel voor Angie Stone zelf hoorbaar, weet ze direct in met het eerste nummer de zaal op zijn kop te zetten. Als dan het geluid volledig is afgestemd komt ze zelf ook de feeststemming. Met als gevolg dat het publiek alleen maar nog meer uit zijn dak gat. Het overwegend oudere publiek doet gewillig wat de zangeres van ze vraagt. Wat een interactie tussen podium en publiek teweegbrengt die de hele avond stand houdt.
Waar je in eerste instantie komt voor de zangeres Angie Stone kun je ook niet om de uitmuntende band heen. Daar zorgt ze zelf ook wel voor. De band krijgt alle mogelijkheden om als geheel en individueel te laten zien waar ze voor staan. Saxofonist Mike Philips (welke binnenkort zijn album “MP3” uitbrengt) laat staaltjes saxofoon zien waarmee hij als muzikant op zich het hele Patronaat mee op zijn kop krijgt.
Angie Stone draait regelmatig het publiek de rug letterlijk toe, om de band te dirigeren in haar richting en alle creativiteit uit hun te halen en ze alle genres die ze zelf beheerst te laten spelen. Van funk tot aan jazz tot aan R&B. Angie Stone draait haar hand er niet voor om, en ook haar band niet. Naadloos in elkaar overlopend worden alle genres onder haar dirigentie gespeeld en laat ze zien dat ze van alle markten thuis is en het beste probeert te halen uit haar band. Die net zo hard alles geven als Angie Stone zelf overigens.
Wat mevrouw Stone vraagt krijgt ze de hele avond, alle lichten uit? Alle lichten gaan uit. Angie wil dat het publiek een bepaald ritme klapt, dan klapt het hele publiek dat ritme en stoppen niet tot dat zij dat zegt. De manier waarop ze ook haar minder bekende nummers brengt maakt dat ze voor niemand meer onbekend zijn vanaf dat moment.
Als het laatste nummer aan breekt gaat ze verder met het bespelen van het publiek. Er worden 5 verschillende nummers ingezet (en weer afgekapt) voor het publiek haar grootste hit ‘’I wish I didn’t miss you” geeft. Waarop het Patronaat helemaal uit zijn dak gaat. Geen toegiften vanavond tot grote teleurstelling van het publiek, na 10 minuten fluiten en roepen gaat het licht aan en is de hoop op een toegift echt vervlogen.
http://www.angiestoneonline.net/
http://www.patronaat.nl