Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: MUSICAL

29 December 2008

Première musical Op hoop van zegen

Op hoop van zegen Op hoop van zegen Op hoop van zegen
Door Marieke van Soest met foto's van Roy Beusker
Zaantheater 7 december 2008-12-09


Bezoekers van de premiere van de musical Op hoop van zegen kunnen de weg naar het Zaantheater op het gehoor vinden. Van verre hoor je al het zeemanskoor, dat voor de deur van het theater liederen zingt voor bezoekers en voorbijgangers. Feestelijk geklede bezoekers vullen de foyer, in afwachting van de voorstelling. Bij aanvang van de voorstelling blijkt geen plaats onbezet.

De openingsscene is imposant. Een oerhollandse lucht, de kade, wat boten. Iedereen is op de been. Een schip in zicht! De spanning is te snijden – komt ook de bemanning in levende lijve terug? In één scene is neergezet, hoe bepalend de zee in dit dorp is. Het komen en gaan van de vissersboten houdt het leven hier in zijn greep.

Dan ontrolt het dagelijkse leven in het dorp zich. Geleidelijk ontstaat het beeld van de bewoners in het dorp. De vissersvrouwen, hun verdriet om verloren zonen en echtgenoten. Hun zorg om de dagelijkse boterham, de zorg voor elkaar: zieke Daantje in het armenhuis en de altijd dronken Simon.
Ook het gezin van reder Bos komt in beeld. De eigenaar van de vissersvloot, zijn vrouw Mathilde, dochter Clementine en boekhouder Kaps. Kniertje is bij hen in dienst- om de kost te verdienen na het overlijden van haar man en twee zoons. Zij heeft nog twee zoons: Geert en Barendje. Geert heeft vastgezeten, vanwege een gevecht met een ‘hogergeplaatste’ om zijn verloofde Jo. Barendje is de jongste en wil niet naar zee. Dit bezorgt hem het stempel een lafaard te zijn.

Geldzorgen dreigen voor de reder en het dorp als blijkt dat er weken geen schip kan varen, vanwege reparaties. Uiteindelijk wordt besloten dat De Hoop toch gaat varen, al is deze niet zeewaardig.

Het decor is sober, maar doeltreffend. De kade, de huiskamer van Kniertje en de salon van Reder Bos. Centraal de eindeloze zee met daarboven een bewolkte hemel, die bij elke belichting anders toont. De zang is mooi, de teksten goed verstaanbaar. De spanning bouwt zich op: Geert tekent in voor De Hoop, hij wil geld verdienen om te trouwen. Barendje wil niet naar zee, maar hij moet. Als Simon aangeeft dat het schip niet in orde is, gelooft niemand hem omdat hij altijd dronken is. Barend gaat op onderzoek uit en ontdekt dat Simon gelijk heeft. Zo onlosmakelijk verbonden met de heersende opvattingen  is Kniertje, dat zij haar zoon dwingt toch aan boord te gaan. Bos neemt hem met geweld mee. De Hoop vaart uit, met Geert en Barend aan boord in een prachtige enscenering.

Meer dan honderd jaar geleden is het, dat dit stuk voor de eerste keer op de planken is gezet. Hoe anders is de tijd nu. Toch is het nog steeds schrijnend om te zien: de diepe wens van Barend om zelf invulling te geven aan zijn leven, de rebellie van Geert, de liefde van Kniertje voor haar zoons – ze zijn niet in staat de knellende ketens van heersende opvattingen te doorbreken.
Ook Bos lijdt onder de ketenen van zijn verplichtingen, al liggen die op een heel ander vlak. Deze strijd is vooral verbaal uitgedrukt in de liedteksten, maar is nergens zo voelbaar als de strijd van Kniertje op dit moment.

Het lange wachten begint. Wachten op een onvermijdelijk eind. Ieder vindt hierin zijn eigen weg, zoekt zijn eigen oplossingen of houvast om hiermee om te gaan. Opstandigheid, geloof, een standbeeld. Berusting: de vis wordt duur betaald.

De Musicalversie van deze theaterklassieker is een boeiende voorstelling geworden, die nog tot april 2009 in vele theaters te zien zal zijn.

Kniertje – Ellen Pieters
Reder Bos – Ben Cramer
Geert – Charlie Luske
Jo – Hilke Bierman
Kaps en Cobus – Arie Cupe
Mathilde en Truus – Metta Gramberg
Barend – Job Bovelander
Clementine en Marietje – Mieke Dijkstra
Daantje en Simon – Mark van der Laan  of Stan Limburg
De Hoop en Saart – Sanne Bosman


Gebruikte Tags: , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.