Onderwerp: STRAATTHEATER
19 Juli 2008
Paspoppen Royal de Luxe zorgen voor mysterie in Antwerpen
Tekst en beeld van Henry Krul (klik voor vergroting)
Het is volop “solden” (uitverkoop op z’n Vlaams) op Antwerps grootste winkelstraat de Meir. Op zich rond deze tijd van het jaar niets ongewoons. Veel etalages schreeuwen het uit dat de 2e of 3e afprijzing begonnen is. Ook niet ongewoon. Toch speelt er zich t/m zondag 20 juli een mysterie af in zo’n tien etalages van deze aantrekkelijke winkelstraat.
Iedere dag zijn bepaalde etalages weer anders. En dat is niet gebruikelijk. De paspoppen die daar verblijven voelen zich niet op hun gemak. Ze leven of lijken te leven en dagelijks gedurende tien dagen spelen zich daar vreemde verhalen af. De poppen lijken op de één of andere wijze niet tevreden met hun leven als paspop gekluisterd aan etalages.
Het volgende verhaal doet zich te ronde: Lord Baker bracht in 1750 de eerste paspop mee naar Londen. Hij vond ze na de schipbreuk van een boot in de Pacific: het was een forsgebouwde vrouwenromp. De toenmalige koningin verstopte haar in de diepste kerker. Meer dan honderd jaar later vertrouwde keizerin Eugenie haar toe aan haar hofkleermaker, die de pop al snel aan kledij liet wennen.
Rond 1900 zette een Nederlander zich aan de serieproductie van paspoppen. Zijn poppen huilden vaak, gevangen als ze zaten in hun pantser. Dankzij een revolutionaire ontwikkeling in de fabricatie vermenigvuldigden de paspoppen zich snel, en de vraag of ze ook echt emoties voelden hield een groepje filosofen sterk bezig. Een getuige verklaarde dat hij er op een nacht een paar door de ramen zag verdwijnen. Vanaf toen houden de winkels hen extra in de gaten.
Drie dagen lang heb ik de transformaties in de etalages gevolgd. Royal de Luxe staat garant voor bijzondere evenementen. Is het niet de spraakmakende olifant en de sultan die twee jaar geleden of de enorme reus die bijna tien jaar geleden Antwerpen aandeed. Ze zijn ’s werelds beroemdste straattheatergroep (afkomstig uit Nantes) en staan garant voor bijzondere en eigenzinnige voorstellingen. Ik wilde dit “live” meemaken en reisde af naar Antwerpen. Helaas door tijdgebrek maar een paar dagen; de finale (de poppen schijnen op zaterdag naar buiten te komen….) mis ik helaas.
De poppen zijn geenszins emotieloze poppen. Ze tonen veel gevoel. In iedere situatie weer anders. Blijdschap, angst, vertwijfeling, boosheid; niets is hun vreemd. Opmerkelijk is dat de meeste poppen een evenbeeld zijn van mensen uit het artistieke team van Royal de Luxe waaronder de artistiek directeur Jean-Luc Courcoult en zijn rechterhand Anne-Marie Vennel. Iedere avond vanaf 19 uur werd er druk gewerkt in de etalages door zo’n 25 medewerkers. De scene werd omgebouwd en dat gebeurde zeer minutieus. Zeer boeiend vond ik dit. En ik niet alleen getuige de vele vaste bezoekers die ik iedere avond weer tegenkwam.
Op zondag 20 juli is dit gratis evenement in het kader van de Zomer van Antwerpen weer afgelopen. Het programma van dit festival biedt t/m 24 augustus nog wel veel ander vertier waaronder de voorstelling De nachtmerries van Toni Travolta door Cie Gran Reynata (in de regie van Jean-Luc Courcoult). Wie De opstand van de paspoppen nog elders wil zien zal moeten afreizen naar Berlijn, Tokio of New York alwaar ze, naar verluidt, weer tot leven komen. Antwerpen lijkt een warme band met dit gezelschap te hebben. Laten ze dit maar zo houden dan reis ik af en toe graag af naar Belgisch grootste havenstad.
Met: Valérie Bigeard, Fabien Dumousseau, Patrick Lefebvre, Etienne Louvieaux, Ludovic Perche, Cécile Borry, Jean-Michel Caillebotte, Julie Caillebotte, Marie Guillemet, Franck Lebarbe, Marilou Mayeur, Denis Merlet, Florence Mounet, Céline Naud, Jeanne Ott, Anne Ripoche, Julien Roche, Jeff Terrien, Raymond Kajak, Stéphane Nicolas, Jean-Luc Courcoult, Anne-Marie Vennel, Roland Thomas, Martha Vanwarreghem
Coproductie: Royal de Luxe, Institut International de la Marionnette, Ville de Nantes
Zomer van Antwerpen - website
Paspoppen - Editie Antwerpen en Editie Nantes (met maar liefst 14 etalages)