Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: MUZIEK, WERELDMUZIEK

11 Juli 2008

Keltische avond met Loreena McKennitt in uitverkocht Theater Carré

Loreena McKennitt Loreena McKennitt Loreena McKennitt

Door Aukje met foto's van Loreena McKennitt
Gezien in Koninklijk Theater Carré 30 juni 2008


De 51-jarige Canadese zangeres Loreena McKennitt raakte eind jaren ‘70 geïnspireerd door Keltische muziek. Maar voor zij deze inspiratie omzette in eigen werk, verdiepte ze zich in de Keltische geschiedenis. Vanuit deze spirituele verbondenheid schreef ze niet alleen songs, maar maakte ze ook arrangementen op bestaande Keltische gedichten.

Het geeft haar liederen een dromerige sfeer. Meest opvallend in die sfeer is haar stemgebruik. Anders dan bij vergelijkbare bands als Clannad en Enya maakt ze veel gebruik van de hogere regionen van haar stem en produceert daarmee een licht snerpend en klassiek-achtige sound.

In het uitverkochte Amsterdamse Theater Carré opent ze de avond met ‘She moved through the fair’ van haar debuutalbum ‘Elemental’ (1985). Ze begint het nummer intiem, door alleen haar stem en harp te gebruiken. Pas later valt de band in, wat zorgt voor een opzwepende opbouw.

Met het volgende nummer maakt ze een sprong in de tijd van ruim twintig jaar, naar haar laatste album ‘An ancient muse’ uit 2006. De muziek van dit album werd geïnspireerd door haar reizen naar sporen van de Kelten in o.a. Griekenland en Turkije. Ze omarmde daarbij ook de Arabische muziek, waarvan de invloeden duidelijk zijn te horen.

De bekendste cd’s van Loreena McKennitt in Nederland zijn de cd’s die in de jaren ‘90 werden uitgebracht: 'The Visit' (1991), 'The mask and mirror' (1994) en 'The book of secrets' (1997). Overigens laste ze na 1997 een opnamestop in. Er verschenen nog enkele live-cd’s, maar haar volgende studio-opname kwam pas in 2006 uit.

Elk album vertelt zijn eigen verhaal, dat altijd onlosmakelijk verbonden is met de Kelten. Om dit te versterken gebruikt ze traditionele instrumenten die de Keltische sfeer ademen. Tijdens het voorstellen van haar 9-koppige band laat ze graag het publiek de twee meest bijzondere instrumenten horen: de draailier en de oud, een kleine luit met een groot geluid.

Zelf bespeelt Loreena McKennitt meerdere instrumenten. De harp, synthesizer, piano en accordeon. Altijd houdt ze oogcontact met de andere muzikanten, en deint in haar mooie zwarte jurk, die in de Middeleeuwen niet zou misstaan, mee op de golven van de traditionele ritmes. De avond kabbelt heerlijk voort, waarbij je als bezoeker alleen maar de ogen hoeft te sluiten om je in het verleden te wanen.

Na de pauze is het programma iets pittiger. Er is duidelijk een goede opbouw en variatie hoorbaar. Opmerkelijk is wanneer zij het intro van ‘Santiago’ afkapt om het publiek te vragen te stoppen met het maken van foto’s met flits tijdens de nummers. Om het publiek tegemoet te komen, poseert ze enkele minuten waarop de flitsen haar om de oren vliegen. Het verzoek helpt. Als ze het nummer opnieuw inzet is er niemand meer die flitst.

Regelmatig vertelt ze over de achtergrond van haar muziek, of over zichzelf. Haar bescheidenheid maakt haar ontwapenend, vooral wanneer ze zegt dat ze in eerste instantie de vraag kreeg om tijdens live-optredens wat meer te vertellen om op die manier contact te maken met het publiek. Toen ze dat verzoek inwilligde, kreeg ze naderhand de vraag of ze iets minder kon praten en meer wilde spelen... Het is opvallend dat ze ook deze avond veel vertelt, maar haar muziek is daar ook geschikt voor omdat elk nummer een verhaal op zich is.

Wanneer het concert is afgelopen, schiet het publiek uit zijn stoel om een staande ovatie te geven. Het is duidelijk dat hier alleen maar échte fans zitten. Tot drie keer toe komt ze terug voor een toegift. Loreena McKennitt is een warm en bescheiden persoon, die met haar muziek een historisch verhaal vertelt. Of de bezoekers daar naar luisteren of niet, op deze avond hebben ze haar en haar muziek in hun harten gesloten.

Loreena McKennitt - website en MySpace


Gebruikte Tags: ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.