Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: MUSICAL

26 Juni 2008

Marjolein Teepen schittert als Evita

Evita (foto Deen van Meer) Marjolein Teepen (foto Govert de Roos) Marjolein Teepen als Evita
Door Annette Stokman met foto's van Deen van Meer en Govert de Roos
7 juni 2008

In het theater Het Park in Hoorn met prachtig uitzicht over het IJsselmeer, vond de alternate première van Marjolein Teepen in de musical Evita plaats. Marjolein heeft als 2e hoofdrolspeelster al vele malen de rol van Evita vertolkt. Dit is echter de eerste officiële voorstelling met de pers, waarin zij in het zonnetje wordt gezet en terecht want ze heeft haar eigen première zeker verdiend. Dit vonden ook haar concurrenten van het programma ‘op zoek naar Evita’. Brigitte Heitzer (1e hoofdrolspeelster van de rol Evita) en Suzan Zeegers (hoofdrolspeelster in de musical ‘les miserable’), die beiden in de zaal zaten.

De eerste acte begint met de mededeling aan het volk dat Evita is overleden op 33 jarige leeftijd. Daarna ontrolt zich in een flashback het leven van Eva Duarte voor de ogen van het publiek.

Eva wordt geboren als onwettig kind van een boer en leeft in grote armoede. Als ze op haar 15e de nachtclub-artiest Augustin Magaldi leert kennen, gaat ze met hem mee naar Buenos Aires op zoek naar een beter bestaan en meer kleur in haar leven. Daar zet ze zich volledig in om haar ambitie, actrice te worden, waar te maken. Ze maakt hierbij geraffineerd gebruik van de aantrekkingskracht die ze heeft op mannen. Als ze in 1944 Kolonel Juan Domingo Perón leert kennen, weet ze ook hem voor zich te winnen. Wanneer Perón president van Argentinië wordt, verwerft Eva de status van First Lady. Duidelijk is dat zij de drijvende kracht is achter Perón. Daar waar hij twijfelt, toont zij kracht en al gauw is ze populairder dan haar man. Met haar charmes gecombineerd met haar afkomst windt ze het volk om haar vingers en wordt hun heldin. De enige die haar kritisch volgt is Che, die alles wat ze doet toetst op haar werkelijke motieven.

Marjolein Teepen is wat mij betreft overtuigend in alle facetten van de rol van Evita. Eerst zie je de openlijk uitdagende 15 jarige, soms nog wat giechelig, maar al vol temperament en honger naar het leven. Later zet ze duidelijk meer ambitie en raffinement neer met soms een zweempje onzekerheid er tussen door, die dan al snel weer plaats maakt voor berekening. Als laatste ontroert ze als kwetsbare zieke vrouw, die ondanks dat, toch nog haar kracht weet te vinden. Een vrouw die in wezen maar naar één ding werkelijk zocht: deel van het leven van het Argentijnse volk te zijn.
Wel is het zo dat het personage van Eva mij in de 2e acte duidelijk meer raakte dan in de eerste. Mogelijk komt dit omdat er dan meer diepgang en nuance komt in het karakter van Eva Perón.

(thumbnail) (thumbnail) Brigitte Heitzer als Evita (foto Berbera van den Hoek)

Marjolein heeft een prachtige stem en zingt zowel de ingetogen meer kwetsbare - als de passionele stukken met veel emotie. Ze maakt zeer goed gebruik van de expressie in haar gezicht, maar ook van haar lichaamshouding. Ik merkte dat ik soms overtuigd was van de oprechtheid van Evita en vlak daarna weer ging twijfelen aan haar motieven. Deze verschillende kanten in het karakter van Eva Perón weet Marjolein goed te vertolken

Stanley Burleson in de rol van Che is een feest om naar te kijken. Hij heeft de rol van kritische commentator en spiegel van Evita en het volk. Hij hekelt de betrokkenheid van Eva Perón bij het volk en zet deze naast het eigen gewin die haar daden haar opleveren. Ook de verering van het volk voor ‘hun Evita’ benadert hij cynisch onder andere door de vergelijking te maken met een fanclub. Hij is degene die het Argentijnse volk steeds onder de aandacht brengt. Zo trekt hij, tijdens één van de eerste duetten van Juan en Eva Perón samen, woordeloos en onopvallend maar daardoor juist luid en duidelijk, een gordijn achter hen over het toneel met daarop een grote Argentijnse menigte. Ook zegt hij dat Evita weliswaar stijl heeft, maar niet zoveel stijl als het volk. Stanley speelt zijn rol heel naturel, schijnbaar moeiteloos, met een goed gevoel voor timing en duidelijk met veel plezier. Pure kwaliteit!

Ook  wil ik Anouk Maas noemen in haar rol van maîtresse van Juan Perón. Ze zong een prachtige solo nadat zij door Perón aan de kant was gezet voor Eva Duarte.

In het decor van de voorstelling vond ik het leuk dat er veel gewerkt werd met trappen, zoals de wenteltrap waarmee zowel letterlijk als figuurlijk Eva’s weg naar de top werd uitgebeeld. Ook heb ik genoten van enkele woordgrapjes in de tekst, zoals tijdens een duet van Juan en Eva Perón: ‘wij zijn het waard, u toch ook?’
Jammer vond ik dat het ensemble op sommige momenten wat statisch bleef en daardoor wat onzichtbaar werd. Mogelijk is dit bewust zo gedaan om alle aandacht op de hoofdrollen te houden.

Al met al een schitterende première en als voorstelling een absolute aanrader voor wie hem nog niet heeft gezien. Ik heb zelf helaas Brigitte Heitzer niet zien spelen en wil haar ook absoluut niet te kort doen, maar in retrospectief vind ik dat Marjolein Teepen zeker een 1e hoofdrol  waardig is.


Gebruikte Tags: , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.