Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: MUSICAL, VERWACHT

6 Maart 2008

Dirty Dancing: Om een echte man te zijn moet je kunnen dansen

Erwin van Lambaart met Eleanor Bergstein Cast en creative Eleanor Bergstein
Tekst en beeld van Mieke Kreunen (klik voor vergroting)

Op de persbijeenkomst van Dirty Dancing sprak ik met de regisseur James Powell en Eleanor Powell, schrijfster van het verhaal en tevens verantwoordelijk voor de muziektheaterproductie Dirty Dancing die komende zondag in première gaat in het Beatrix Theater in Utrecht.

Geen musical? Nee en regisseur James Powell heeft er een aantal argumenten voor: "Een musicalproductie laat je even in een droomwereld vertoeven, haalt je eventjes uit je dagelijkse bestaan. En zeg nou zelf, hoe vaak barst je in je normale leven van alledag uit in een lied? Dirty Dancing gaat juist over het dagelijks leven en over mensen zoals wij zelf zijn. Het is een verhaal van alle tijden over jonge mensen die volwassen worden en voor het eerst in hun leven verliefd zijn. Een ander verschil met musical is dat in Dirty Dancing de muziek een plaats heeft net als in de realiteit; soms zing je met de band mee die staat te spelen, soms neurie je een melodietje na dat in je hoofd zit en soms mijmer je weg bij een romantische song. De muziek bepaalt in Dirty Dancing meer de sfeer dan dat het verhaal erin wordt verteld." Dat geldt overigens ook voor de dans. In Dirty Dancing wordt heel veel gedanst maar met allerdaagse bewegingen. Bij de casting is er ook gezocht naar dansers die er niet uitzien als dansers maar als 'gewone' mensen, juist om het gewone leven zo veel mogelijk te benaderen. "We willen het gevoel creëren dat je als toeschouwer in de film stapt", zegt Eleanor Bergstein die nauw betrokken is bij het hele creatieve proces van Dirty Dancing. Ze stelde de soundtrack van Dirty Dancing samen uit haar eigen lp-collectie en dat is een daarom een weerspiegeling van waar indertijd overal ter wereld naar geluisterd werd.

Eleanor heeft hele expliciete ideeën over de personages in het stuk en daarom is ze intensief betrokken geweest bij het castingproces in Nederland. "Hoewel de Baby's (uit de verschillende producties wereldwijd) uiterlijk niet op elkaar lijken hebben ze allemaal wel een bepaalde kwaliteit en uitstraling in hun persoonlijkheid die nodig is voor deze rol. Jette Carolijn (van den Berg) kwam auditeren voor de rol van Lisa maar ik zag meteen dat zij een Baby was. Voor de Penny's geldt dat nog sterker. Dat personage is heel interessant want dat moet iemand zijn die een echte schoonheid is en zich daar ook van bewust is maar die de ervaring heeft dat haar dat niks oplevert. Haar schoonheid is een nutteloos gegeven. En ze moet bovendien een 'working class prinsess' zijn, heel elegant maar zich onbewust van wat ze teweeg brengt bij andere mensen, mannen en vrouwen. We zijn werkelijk enorm gezegend met onze Penny's. Frances de Jong (die in Nederland de rol van Penny vertolkt) is iemand met een hele open en delicate uitstraling en is heel getalenteerd bovenop haar fantastische looks."

Een kleine dansdemonstratie Noortje Herlaar (Lisa Houseman) poseert bij de taart James Powell

Ik vraag Eleanor of het niet moeilijk is om fris te blijven als je voor de zoveelste keer met een nieuwe cast dezelfde productie maakt. Ze schudt haar grijze lokken ontkennend en vertelt dat ze met het creatieve team wel video's van andere steden bekijken om te zien waar verbeteringen mogelijk zijn of aanpassingen gedaan kunnen worden. Die dingen worden weer verwerkt in de Nederlandse versie en er worden in het Beatrix Theater bovendien nogal wat aanpassingen gedaan op technisch gebied. Je hebt best kans dat die Nederlandse wijzigingen later ook weer worden doorgevoerd in andere steden. "Ook met de acteurs en dansers is ieder proces weer anders. De acteurs moeten leren om te dansen en de dansers hebben ook ieder een theatrale verhaallijn. Door het werkproces ontstaat 'ownership' van de productie bij iedere cast."

Ook Powell, die Dirty Dancing ondermeer regisseerde in het Londense West End, heeft die ervaring. Bovendien is het een muziektheatervorm waarin muziek, dans en toneel bij elkaar komen op een manier die nieuw is, ook voor de acteurs en dansers. En die enorm veel impact heeft op het publiek, juist vanwege de herkenbaarheid. "Geldt dat vooral voor vrouwen?" vraag ik hem. "Nee, helemaal niet. Ik ken zelfs een man die dansen is gaan leren na het zien van Dirty Dancing omdat hij er de overtuiging van had mee gekregen dat je om een echte man te kunnen zijn, moet kunnen dansen. Dan kun je de meisjes krijgen die je wilt. Maar ook voor oudere mannen - vooral die met opgroeiende dochters - valt er veel te leren bij Dirty Dancing: projecteer je eigen waarden en ideeën niet op je kinderen maar respecteer en bewonder wie ze zijn. Luister en kijk naar ze en als het niet helemaal lekker loopt tussen ouders en dochters: blijf communiceren! Veel moderne vaders verkeren in verwarring over hun rol ten opzichte van hun kinderen en zij zullen zeker dingen herkennen in Dirty Dancing."

Na de film - die door vele generaties grijs is gedraaid - is er nu de theaterproductie Dirty Dancing en na de gesprekken met Eleanor Bergstein en James Powell verheug ik me er helemaal op om het verhaal in het theater te ervaren. Want dat is waar het creatieve team op uit is: niet alleen kijken maar juist ervaren hoe het ook weer was toen je voor het eerst verliefd was...

Dirty Dancing - website
Gebruikte Tags: , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.