Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: WERELDMUZIEK

4 Maart 2008

MUNDO NI ‘OS: WERELDMUZIEK IN LEIDEN MET EN DOOR KINDEREN

Roberto Juan Rodriguez & Susie Ibarra Roberto Juan Rodriguez & Susie Ibarra Roberto Juan Rodriguez & Susie Ibarra
Door Rik van Boeckel met foto's van Leo Drughorn (klik voor vergroting)

De in New York wonende Cubaanse slagwerker Roberto Juan Rodriguez werkte samen met Joe Jackson, Paul Simon en de Miami Sound Machine. Vorig jaar zomer zag ik een geweldig optreden van hem met zijn Septeto Rodriguez in Amsterdam waar hij zijn bijzondere en prachtige mix van Cubaanse danzón en Israëlische klezmer bracht voor een uitverkocht en dolenthousiast Concertgebouw.

Daarnaast verraste hij samen met zijn Filippijnse vrouw Susie Ibarra enige tijd terug Nederland met het Electric Kulingtang project. Hierin speelt Susie de kulintang, een instrument uit de Filippijnen dat enigszins op de gamelan lijkt in combinatie met Rodriguez’ ritmes op cajón, bongo’s, diverse percussie en niet te vergeten moderne electronica.

Maar Rodriguez en Ibarra zijn ook musici die hun kennis van muziek maar ook hun plezier en beleving daarvan willen overdragen op volgende generaties, op kinderen die nog helemaal open staan voor het leven en wellicht voor muziek. In New York begonnen ze rond 1997 met het project Mundo Ni ±os dat resulteerde in een album : ‘This is a Beat’. Driedaagse workshop
Martin Rohde van het Leids Jazz Trio en ook een van de drijvende krachten achter de Leidse Jazzweek haalde hen voor een driedaagse workshop naar Leiden. Er werd samenwerking gezocht met onder andere de Muziekschool Leiden en Muziekcentrum Leiden Noord waar zanger/gitarist Maarten Witkam les geeft aan kinderen. Witkam was samen met Caroline Devilee, zangeres en zangdocente bij de Muziekschool, betrokken bij het project. In de muziekzaal van het Leidse Volkshuis verzorgden zij met de kinderen het voorprogramma van Mundo Ni ±os, het resultaat van een driedaagse workshop. Alle kinderen van kinderkoor BpusC en Muziekcentrum Leiden Noord, in totaal ruim 30, deden mee aan Mundo Ni ±os.

Caroline Devilee brengt met de kinderen een aantal Latijns Amerikaanse en Surinaamse liedjes ten gehore. Het Lelola van de jeugdige artiesten schettert vrolijk de zaal in, aandoenlijk bijna. Soms is het chaotisch op het drukke podium maar dat is bij kinderen bijna niet te voorkomen. Maarten Witkam slaagt er wel in een strakke kinderblokfluitgroep neer te zetten met Turkse, Noord Afrikaanse en Chinese liedjes.

Roberto Juan Rodriguez & Susie Ibarra Roberto Juan Rodriguez & Susie Ibarra Roberto Juan Rodriguez & Susie Ibarra

Eekhoorntjesdans
Rodriguez en Ibarra starten daarna getweeën met een Electric Kulintang compositie. Vervolgens is het de beurt aan de kinderen. “Jullie hebben allemaal een instrument in je handen en geen speelgoed,” roept hij de kinderen toe waarna de kinderen op zijn teken een vierkwartsmaat inzetten op diverse kleine percussie-instrumenten. ‘Uno, dos, tres, cuatro’ zingen ze. Komisch is de Chipmunk Stomp in 5 (vrij vertaald naar het Nederlands: de eekhoorntjesdans).

Natuurlijk kun je van kinderen van 5 tot 8 jaar geen professioneel niveau verwachten in 3 dagen tijd maar dat was ook geenszins de bedoeling. “Het is mijn doel met deze workshop de kinderen een gevoel voor muziek en ritme mee te geven, want dat is een belangrijk deel van het leven” vertelt Rodriguez me na afloop. “Kijk, ik ben opgegroeid op Cuba, daar is muziek een onderdeel van de cultuur,” zegt Rodriguez. “Ik groeide op met muziek. Mijn vader was trompettist en hij heeft na de revolutie veel kinderen muziekles gegeven. Dat is de achtergrond van het werk wat ik nu doe. In de VS zie ik dat er wel veel gebeurt op muziekgebied maar dat er geen geld wordt gestoken in muziekonderwijs aan kinderen. En dat wordt op dit moment alleen maar erger. In de VS is zoveel talent maar kinderen krijgen de kans niet om een instrument te leren spelen. Daarom ben ik Mundo Ni ±os begonnen.”

Verschil tussen de VS en Nederland
Als ik Rodriguez vraag wat het verschil is tussen de workshops voor kinderen in de VS en in Nederland, antwoordt hij: ““Ik zie sowieso dit verschil tussen de VS en Nederland. Ik merk dat hier veel meer waardering is voor muziek en cultuur dan in mijn eigen land. Hier waren de kinderen ook allemaal op het podium, in New York volgden ze de workshop en daarna gingen ze in de zaal zitten: daarna speelden Susie en ik en creëerden we een wisselwerking met het publiek. Hier gebeurde veel meer, de leraren en de ouders waren er meer bij betrokken. Ik heb ook tegen de ouders gezegd: moedig je kind aan om meer met muziek te doen, koop een instrument voor ze. Want het is een investering in je kind.” “Kinderen horen meer dan je denkt,” vervolgt hij. “Ze zuigen alles wat ze horen op als een spons. Ik weet dat ik zelf als kind heel veel opstak van musici die bij ons over de vloer kwamen. Nu geven Susie en ik dat door aan de kinderen. Ik geef ze een basis en ik vraag ze ook goed te luisteren naar wat de anderen spelen.” Op die manier brengen Rodriguez en Ibarra een van de essenties van muziek over, het leren luisteren, weten wat de ander doet.

Naar de Filippijnen

Robert en Susie zijn zeker van plan met dit soort workshops door te gaan. “We willen dit nog veel meer in Europa gaan doen, in Nederland maar ook in andere landen maar eerst vertrekken we voor drie maanden naar de Filippijnen. Daar gaan we ook workshops voor kinderen geven. Tevens zijn we van plan een film te maken over de inheemse muziek van de Filippijnen want er is daar zo veel: de kulintang. De muziek die de kolonisten hebben meegenomen heeft zich vermengd met de Filipijnse muziek. De Spanjaarden hebben de danza en de habanera uit Cuba naar het land gebracht, de Amerikanen de jazz. En iedereen op de Filippijnen zingt, er zijn heel veel koren.”

Als Rodriguez is uitgesproken, herinner ik me hoe Ibarra de nummers kleurde met mooie Filippijnse klanken en hoe de meditatieve klanken van de kulintang de kinderen tot rust bracht na de opzwepende Chipmunk Stomp. Waarna Rodriguez de kinderen weer liet swingen in het Cubaans getinte Adonde esta Juan? Geen habanera. “Nu kunnen jullie salsa spelen,” riep Rodriguez. “En percussie!
Gebruikte Tags: , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.