Onderwerp: VERWACHT, OEROL, MOBIEL, FESTIVAL
25 Februari 2008
Nieuwe artistieke impulsen voor Oerol
Door Mieke Kreunen met vervangend beeld (klik voor vergroting)
In een eerder artikel schreven we al over het thema van Oerol 2008 en werd een tipje van de programmasluier opgelicht. Maar er is nog meer nieuws te melden. Vorig jaar had Oerol's artistiek leider Joop Mulder een welverdiende sabbatical na vijfentwintig tropenjaren. Dat jaartje vrijaf heeft hij niet alleen gebruikt om uit te rusten maar ook om nieuwe ideeën op te doen en na te denken over de ontwikkelingen van het Oerolfestival in de toekomst. Dat heeft geresulteerd in een nieuwe samenstelling van het artistieke team van Oerol. Kees Lesuis en Jos Thie die vorig jaar de honneurs waarnamen blijven ook dit jaar als steunpilaren naast Mulder functioneren: Kees Lesuis als coördinator van het totale programmering en Jos Thie als begeleiders van de Oerolproducties en de werkplaats. Janneke Staarink is algemeen directeur van Oerol en wordt bijgestaan door een zakelijk team.
Muziekprogrammering Harry Hamelink en Marcel Haug hebben de uitnodiging om het muziekprogramma van Oerol van een frisse wind te voorzien met beide handen aangegrepen. Harry Hamelink is jarenlang programmadirecteur van de Rotterdamse poptempel Nighttown geweest en heeft in diezelfde stad het vermaarde Motel Mozambique, Club Mozambique en Bazar Curieux op de kaart gezet. Alledrie festivals waar muziek, theater en beeldende kunsten naast elkaar bestaan. De stap naar Oerol was daarmee aantrekkelijk en logisch. Marcel Haug kent Harry van Nighttown, waar ook hij gewerkt heeft als programmeur. Marcel programmeert samen met Niels Post van VPRO’s Club 3Voor12 het popfestival Metropolis. Dit festival boekte namen als The Prodigy, The Strokes en Faith No More, nog voordat ze in Nederland doorbraken. Marcel heeft een goede neus voor opkomende bands. Harry en Marcel willen hun nieuwe muziekproducties niet alleen op de vertrouwde podia van Westerkeyn en het Groene Strand presenteren maar meer integraal onderdeel maken van de totale programmering. In de komende maanden brengen de heren een aantal keer een bezoek aan het eiland; onder andere om de akoestische mogelijkheden van duinpannen en boskommen te onderzoeken.
Straattheater Het straattheater wordt dit jaar geprogrammeerd door Lee Hayes, van oorsprong zelf straatartiest. Op uitnodiging van Oerol ventileerde hij zijn ideeën over het straattheater op Oerol. Nog in hetzelfde gesprek kreeg hij de baan aangeboden. Zijn loopbaan als organisator begon in 1989 voor de grote jaarlijkse meeting van de European Juggling Association. Daarna ging hij aan de slag bij het Oranjeboom Straatfestival in Rotterdam en voegde daar een internationale groep artiesten toe aan het programma. Een kwestie van collega’s uitnodigen voor Lee, want overal ter wereld treedt hij veelvuldig op. Hayes wil dat het straattheater een serieuze plek krijgt binnen de podiumkunsten. Dat is ook zijn insteek voor Oerol. Volgens Lee is de magie van het straattheater dat er vanuit het niets iets geweldigs ontstaat tussen artiest en publiek. Lee wil zorgen voor een goede en gastvrije atmosfeer. Dat is de bodem voor prachtige en ook meer onverwachte voorstellingen die niet alleen gesitueerd zijn in de twee straten in Midsland en West maar ook op De Westerkeyn, het Groene Strand en andere lokaties op het eiland. straatartiest aan de slag.
Nieuwe mediapartner voor Oerol Het festival heeft naast NRC en Omrop Frysl ¢n in de AVRO een nieuwe mediapartner gevonden. De AVRO is een publieke omroepvereniging die kunst en cultuur hoog in het vaandel heeft staan. De AVRO zal de 27e editie van Oerol crossmediaal registreren via haar platforms radio, podcast, televisie en internet. De AVRO werkt tijdens het Oerol Festival samen op het gebied van registraties en faciliteiten met Omrop Frysl ¢n en ook met Cultuurpodium.nl worden de mogelijkheden voor samenwerking in kaart gebracht maar daarover in een later stadium meer.
Kaartverkoop Na een succesvolle test in 2007 breidt Oerol de online kaartverkoop dit jaar uit. Voor bijna 50 voorstellingen zal 50% van de kaarten via internet te koop zijn. De overige 50% is op het festival bij de kassa te koop. Oerol start half mei met de online kaartverkoop en ook de speciale vriendenvoorverkoop zal blijven bestaan.
Hothouse Van 10 t/m 15 maart komen een twintigtal internationale festivals naar Terschelling voor een presentatie van nieuwe getalenteerde makers en voor een ontmoeting van artistieke festivaldirecteuren. Dit zogenaamde Hothouse is een activiteit van IN SITU, een Europese netwerkorganisatie van zes grote Europese festivals waar Oerol het Nederlandse kernlid van is. 'Wij werken dit jaar meer dan ooit op locatie, het eiland als podium wordt optimaal benut. Met plezier heb ik weer nieuwe plekken ontdekt die inspirerend hebben gewerkt voor onze kunstenaars. Oerol stelt het landschap centraal; locatietheater en landschapskunst krijgen hierdoor nieuwe impulsen. Steeds meer internationale collega’s zien Oerol dan ook als voorbeeld en als bron van inspiratie. Met die rol is Oerol dit jaar de perfecte gastheer van het Hothouse.'
Sponsors Een festival als Oerol zou absoluut niet kunnen bestaan zonder sponsors. Daarom is het wel eens goed ze hier eens met naam en toenaam te noemen. De hoofdsponsors van Oerol zijn Brand, NAM, Rederij Doeksen. Maar ook worden bijdragen ontvangen van het Ministerie van OCW, de Provincie Frysl ¢n, de Gemeente Terschelling, het VSB fonds, het Prins Bernard Cultuurfonds, de VandenEnde Foundation, Het Nederlands Fonds voor de Podiumkunsten+, Terschellinger ondernemers, de Vrienden van Oerol, Nomad, Flevodruk in Harlingen en de Walvis. Partner in natuur is vanzelfsprekend Staatsbosbeheer. Oerol - website