Onderwerp: MUZIEK
23 Februari 2008
Frommermann brengt nostalgisch repertoire met humor
Door Annemiek Barnouw met foto's van Marco Borggreve (klik voor vergroting)
Zevenenzeventig jaar nadat de Berlijnse groep de Comedian Harmonist op het podium van Arnhemse Musis Sacrum stond, brengt de Nederlandse groep Frommermann hun nummers er opnieuw in het programma “De Stilte aan Stukken”. Met zes mannen, een piano en gevoel voor humor wordt het repertoire uit de roerige jaren twintig met verve gezongen.
In 1927 richtte Harry Frommermann de Comedian Harmonists op. Met vier andere mannen en een pianist brengt de groep een Duitse variant van de Amerikaanse close harmony. Behalve arrangementen van Amerikaanse nummers brengt het ensemble ook Duitse stukken en immiteren ze instrumenten in klassieke stukken. De groep wordt binnen korte tijd beroemd in Duitsland, de rest van Europa en de Verenigde Staten. Lang konden ze niet van hun roem genieten, want in 1935 viel de groep al uit elkaar omdat de (joodse) helft van de groep niet meer op mocht treden. In 2004 bracht tenor Marcel Reijans samen met vrienden het repertoire weer tot leven tijdens drie concerten in het kader van het Grachtenfestival, daarna volgden de CD “De Stilte aan Stukken” en een tournee door Nederland. Inmiddels is een tweede programma in voorbereiding en daarmee is Frommermann een groep die een vast plekje heeft veroverd in het Nederlandse muzieklandschap.
“De Stilte aan Stukken” is een hommage aan de Comedian Harmonist en hun nummers staan dan ook centraal. Hilarische nummers als Mein kleiner gr ¼ner Kaktus, Kannst du pfeifen Johanna en Der Unkel Bumba aus Kalumba worden niet alleen vocaal perfect uitgevoerd, maar komen in de regie van Peter Blok ook visueel tot hun recht. Daarnaast is er in het programma ruimte voor de inspiratie van Harry Frommermann uit met oorspronkelijke Amerikaanse standards als Stormy Weather en Night and Day (maar dan in het Frans). In 1928 componeerde Kurt Weill Das Berliner Requiem. Uit dit stuk wordt de Ballade vom ertrunkenen M ¤dchen gezongen, dit is een prachtige verstilde aanvulling op het verder vrij lichte programma. Door de diversiteit in het programma ontstaat een mooie evenwichtige voorstelling.
Jammer is dat Musis Sacrum eigenlijk niet de juiste akoestiek heeft voor zo’n kleine, intieme groep. Niet alle solo-partijen komen halverwege de zaal goed door, al helemaal niet wanneer de vleugel een volle partij heeft. Deze groep zou meer tot zijn recht komen in een kleine zaal, waarbij het mengen van de klank, de afzonderlijke stemmen, de mimiek en de sfeer veel dichter bij het publiek komen te staan. Maar ach, wat wil een meisje eigenlijk nog meer dan een podium met zoetgevooisde mannen met gevoel voor humor? Frommermann is een absolute aanrader voor iedereen die van vocale muziek houdt, van lichte muziek houdt, van de kunst uit het interbellum houdt, of iets met Berlijn heeft, voor iedereen dus eigenlijk.
Frommermann - website
Jeroen de Vaal, Jan-Willem Schaafsma, Marcel Reijans - tenor
Mattijs van de Woerd, Pieter Hendriks, Jan Willem Baljet, Willem de Vries - bariton
Martijn de Graaf Bierbrauwer - bas
David Bollen - piano