Onderwerp: MUZIEK, WERELDMUZIEK
10 Februari 2008
Gianmaria Testa bij opening Vredenburg Leeuwenbergh
Tekst en beeld van Mieke Kreunen (klik voor vergroting)
Muziekcentrum Vredenburg heeft tijdelijk haar tenten opgeslagen in een grote 'Rode Doos' aan de A2 (Vredenburg Leidsche Rijn) waar de grote-zaal-concerten de komende jaren - gedurende de verbouwing op het Vredenburg zelf - zullen worden gehouden. Afgelopen week werd de tijdelijke kleine zaal van Vredenburg geopend: de Leeuwenbergh aan het Servaasbolwerk, op zo'n 10 minuten lopen van de Stadsschouwburg.
De Leeuwenbergh heeft al vele functies gehad in het verleden: van militair hospitaal tot gasthuis, van kazerne tot tentoonstellingsruimte en van faculteitsgebouw tot kerkgebouw. Na een drastische verbouwing is daar nu een functionaliteit aan toegevoegd van concert- en theaterzaal en dat lijkt uitstekend bij het gebouw te passen zo konden talrijke genodigden bij de opening ervaren. De zaal zal ondermeer gebruikt worden voor (onversterkte) concerten, kamermuziek, cabaret en kindervoorstellingen. Na een bijdrage van de Utrechtse dichter Ingmar Heytze die, muzikaal begeleid door een viola di gamba, een gedicht voorlas was het de nieuwe burgemeester van Utrecht, Aleid Wolfsen, die het gebouw officieel mocht openen.
Daarna was het podium voor Gianmaria Testa met zijn twee begeleiders die het spits mocht afbijten en de zaal mocht 'inspelen'. Deze voormalige stationschef uit het Italiaanse provinciestadje Cuneo maakt al muziek vanaf zijn veertiende jaar. Van alle verhalen die de passagiers van de treinen met zich meebrachten maakte hij liedjes. Hij maakte altijd muziek naast zijn werk bij de spoorwegen maar nu bijna vijftien jaar geleden nam zijn bekendheid toe en maakte hij zijn eerste cd 'Montgolfière'. Testa was op dat moment vreemd genoeg vooral bekend in Frankrijk. Vanaf een optreden kort daarna in Olympia Parijs kregen ook de Italianen door dat zij een bijzondere zanger in hun gelederen hebben. Sindsdien groeide hij uit tot één van de belangrijkste singer/songwriters van Italië die vaak vergeleken wordt met zijn melacholische landgenoot Paolo Conte.
Gianmaria Testa is een poëet en een filosoof die verhaaltjes vertelt in zijn muziek, die een mengeling is van pop, latin, jazz en andere muzieksoorten. En dat niet alleen, maar hij vertelt ook graag over zijn liedjes. Dat moet dan wel met een tolk want Gianmaria spreekt nauwelijks Engels. Toch heeft zijn optreden met die verhaaltjes tussendoor meteen een hele prettige sfeer en komen we er achter dat hij een goede waarnemer is die graag kijkt naar de kleine dagelijkse dingen om zich heen. Testa is bovendien een sociaal bewogen man die moeite heeft over met houding van Italianen ten aanzien van vreemdelingen en daar gaat zijn laatste cd ook over. Lees binnenkort hier ook de recensie van de cd ‘Da questa parte del mare’.
Het meest bijzondere aan deze 'cantautore' zijn toch wel de prachtige, ietwat rauwe, 'donkerbruine' stem en zijn charmante uitstraling. Op straat zou je hem wellicht zo voorbij lopen maar als je hem eenmaal hebt horen zingen dan blijft dat je absoluut bij. Testa heeft een stem die, zoals zijn fans zeggen, alleen maar zo kan klinken na eindeloze hoeveelheden grappa en sigaretten en hij 'praat-zingt' er op zo'n manier mee dat - zoals Vrije Geluiden presentator Hans Flupsen opmerkte - zijn muziek als een motregentje je ziel binnendruppelt.
Binnenkort geeft Testa met zijn begeleiders een serie concerten in Nederland (te beginnen op 14 februari in Uden). Een mooie kans om met deze geweldige muzikant kennis te maken. Het concert in Utrecht zal overigens in Vredenburg Leidsche Rijn plaatsvinden. Kijk voor de speellijst op de websites.
Gianmaria Testa - website
Vredenburg Leeuwenbergh - website
Leeuwenbergh - website
Bezetting
Gianmaria Testa (gitaar en zang),
Nicola Negrini (contrabas)
Piero Ponzo (klarinet en saxofoon)