Onderwerp: NIEUWS
29 Januari 2008
Vijf jonge makers maken zich op voor Oerol 2008
Vijf jonge makers maken zich op voor Oerol 2008
'Na een uitgebreide selectie waarin de plannen niet alleen op papier zijn bekeken maar er ook gesprekken zijn gevoerd, heb ik uiteindelijk aan de hand van vijf selectiecriteria; de rol van de locatie, het multidisciplinaire karakter, de originaliteit, de kwaliteit van de maker en de internationale potentie, mijn keuze gemaakt,' aldus Jos Thie, die voor de werkplaats van Oerol de begeleiding van een vijftal projecten op zich neemt. De gekozen projecten zijn heet van de naald. Aan concepten wordt nog volop geschaafd, locaties zijn nog niet bekend en passend beeldmateriaal moet nog worden gemaakt, maar de kogel is door de kerk en het is allemaal een kwestie van tijd voordat de volgende makers op het eiland aan de slag zijn en de voorstellingen definitief gestalte krijgen.Madeleen Bloemendaal-schets
'Een titel? O, nee, daar zal ik nog over na gaan denken.' Bloemendaal schiet in de lach. Ze is drieëneenhalf jaar geleden afgestudeerd aan de toneelschool in Maastricht. Haar voorstellingen zijn veelal bewegingstheater zonder tekst. Ze werkte mee aan VogelNollenKokErwich in 2006 en is dus vertrouwd met het regenpak en de wind. Het liefst zoekt ze voor haar voorstelling een duinpan, zodat het publiek iets hoger zit en naar beneden kijkt.
Bloemendaal: 'Op een locatie in de duinen staat het tentje van een ontdekkingsreiziger die de wereld overtrekt. Hij wil je meenemen op een wandeling. Ik laat de reis van die ene man door zes mensen spelen, alsof de stemmetjes in zijn hoofd uit elkaar zijn geplukt. De voorstelling is een ode aan de eenzaamheid. Die lijkt soms treurig, maar hoeft dat helemaal niet te zijn. Ik ging eens naar een meditatiecursus van tien dagen. Je mocht er niet praten, waar ik niet echt op bedacht was. Het was zo druk in mijn hoofd. Ik hoorde een soort Man bijt hond-achtige stem die de hele tijd heel droog commentaar leverde, en dan weer heel veel muziek. In de voorstelling ga ik dan ook een radiozender gebruiken, vooral met van die vreselijke klassieke rocksongs die je niet uit je hoofd kunt krijgen, maar waar je soms helemaal op los kunt gaan.' Madeleen Bloemendaal heeft inmiddels een werktitel gevonden voor haar project: Opstaan.
Judith Hofland
Judith Holland studeerde twee jaar geleden af aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Ze maakt films en installaties met films. Ze deed mee aan het Grasduinen-project van de BonteHond in Almere, waarin ze een net nieuw opgeleverd huis tot leven bracht en van gedachten voorzag door middel van geluid en projecties.
Hofland: 'Naar aanleiding van dat project heeft Jos Thie mij gevraagd een voorstel te schijven. Voor Oerol ga ik een audio-tour maken, waarbij ik ga samenwerken met Arnoud Traa (sound-designer). Ik wil dat mensen de realiteit op een andere manier zien; opnieuw gaan kijken naar plekken die ze al kennen. De wandeling duurt waarschijnlijk zo'n 30 minuten, begint misschien wel in Midsland en eindigt bijvoorbeeld ergens in de duinen. Tijdens de tour wordt het beeld her en der subtiel veranderd en krijgt het publiek kleine opdrachten. Die verrassingen geven gevoel aan de audio-tour.'
CowboybijNacht/NUT-Foor Leene en Greg Nottrot
De makers van Cowboy bij nacht en NUT gaan samen op zoek naar de essentie van het fenomeen reality-show. Niet via de bagger die wij dagelijks over ons uitgestort krijgen in de vorm van Big Brother of de Gouden Kooi, maar door terug te keren naar een oerversie van het fenomeen: de radio-avonturen van Jan Wolkers en Godfried Bomans op Rottumerplaat. Via twee voorstellingen bevinden we ons óf in een radiostudio, óf bij een eenling (gespeeld door Wim Meuwissen) op het strand. Het zijn twee afzonderlijke voorstellingen die dezelfde situatie als uitgangspunt nemen.
Greg Nottrot (regisseur NUT): 'We hebben eerder met veel plezier samengewerkt. Cowboy bij Nacht-schrijver Robert van Dijk en regisseur Alexander de Vree schrijven het skelet voor de voorstelling en daarna splitsen we op. Ik neem dan uiteindelijk de eindregie op me.' Hoewel de uitgangspunten van beide gezelschappen behoorlijk verschillen vinden ze elkaar in het experiment en zoals Greg Nottrot het formuleert: 'Wij kunnen heel goed samen over theater maken praten.'
Renske van de Broek - Amoris
Renske van de Broek is freelance regisseur en werkt van project naar project. Ze speelde mee in de voorstelling Sil(Oerol 2001) en is sindsdien verliefd op het eiland.
Renske van de Broek: 'Ik heb de locatievoorstelling Amoris gemaakt voor Theaterfestival Boulevard. Twee broers wonen in een verlaten circus en treden op voor een imaginair publiek. Het publiek beweegt op de locatie tussen verschillende plekken, zoals de piste en het huisje waar de broers wonen. De voorstelling is klein en intiem in een grote ruimte. In Den Bosch stond hij in een park met veel bomen, maar hij zou ook fantastisch zijn op een verlaten plek op het strand.'
'Ik vertrek altijd vanuit improvisatie, maar halverwege het werkproces kwam ik erachter dat het fundament nog niet stevig genoeg was. Het eindresultaat voelt dan een beetje afgeraffeld. In een gesprek met Jos Thie hebben we gekeken hoe ik hier aan kan werken. Idee is nu om met een ervaren scenarioschrijver in een aantal sessies de structuur op scherp te zetten, de dramaturgie van de voorstelling bij te werken en het script te herzien. Het is heel fijn om zo een stapje verder te kunnen gaan.'
Meer informatie: www.oerol.nl