Onderwerp: MUSICAL
23 Januari 2008
SWINGEND HARLEM BUBBLING BROWN SUGAR
Door Paolo met foto's van Mieke Kreunen (klik voor vergroting)
Bubbling Brown is back! De all-black musical Bubbling Brown Sugar werd in Nederland voor het laatst opgevoerd in 1992, ik meen me te herinneren in Carré en met de originele Broadway Cast uit New York. De musical maakte destijds grote indruk op me, door de prachtige `zwarte` stemmen, de swingende herkenbare muziek en het prachtige decor. Van de eigenlijke verhaallijn kon ik me niet zoveel meer herinneren, maar dat is bij musicals vaak niet het allerbelangrijkste. Dus ik verheugde me zeer op de reprise van dit jeugdsentiment, die thans in een Amerikaans-Nederlandse productie is vormgegeven en wordt uitgevoerd met een internationale cast met o.a. Nederlandse artiesten zoals Carolina Dijkhuisen en Perry Dossett. Een internationale cast die de tijdloze muziek uit het Harlem van de jaren 20-30 van de vorige eeuw ten gehore brengt, variërend van gospel, jazz tot swing.
Denk daarbij aan muziek van grote artiesten zoals Duke Ellington, Ella Fritzerald en Billie Holiday, de hele musical zit boordevol `old time favourites` en is eigenlijk een aaneenschakeling van wereldberoemde tijdloze toppers, zoals `It don’t mean a thing i fit ain’t got that swing`, `Sweet Georgia Brown`, `One of these days you gonna miss me honey` en de titelsong 'Bubbling Brown Sugar' zelf niet te vergeten.
Het verhaal speelt zich af in de New Yorkse wijk Harlem tijdens de wederopbouw in de periode 1910-1934 en we volgen het jonge blanke stel Judy en Charles die tegen betaling worden rondgeleid door twee (zwarte) inwoners, die precies weten waar het bruisend hart van Harlem klopt (zoals in het beroemde Savoy Hotel). We volgen het stel op hun tocht langs de swingende clubs van deze wijk. Vele kleurlingen werden in die tijd gedwongen om in Harlem te wonen en organiseerden wegens armoede zogenaamde ’house rent parties’, omdat de huren anders niet konden worden opgebracht. Deze swingende feesten zorgden voor de nodige vrolijkheid in deze bittere tijden, soms stonden er wel honderd mensen in één appartement tegelijk te dansen, zingen en muziek te maken. Mede vanwege dit bruisende nachtleven werd de wijk Harlem wereldberoemd.
De huidige productie is wel een wat soberder versie dan die van 1992 en dat uit zich met name in een nogal eenvoudig `decor`, het ontbreken van een echt orkest en een daardoor nogal overheersende geluidsband. Deze soberheid van uitvoering staat in schril contrast met de vitaliteit en swingendheid van de muziek en dans van de musical zelf. Ik zat vooraan en zo hoorde ik tijdens de tapdans-act nauwelijks het tappen op het toneel, maar des te harder de blijkbaar tevoren opgenomen tapgeluiden op de orkestband uit de boxen links en rechts. Dat is natuurlijk wel een beetje jammer.
Op de verdere uitvoering viel niet zoveel aan te merken. Het blijft een zeer feestelijke en swingende musical, waarbij inderdaad slechts een flinterdun verhaaltje de pakkende muziek aan elkaar rijgt. Vandaar dat ik het verhaal van 1992 ook nauwelijks kon herinneren, maar de muziek wel! Prachtig was de stem van de `Gospel Lady` (His Eye is on the Sparrow/Swing Low Sweet Chariot) die voor mij boven alles uit steeg en me echt kippenvel bezorgde. De choreografie was degelijk en met name de finalestukken voor de pauze en aan het slot van het stuk waren een lust voor het oog, een groot swingend spektakel van muziek, dans en zang en spelplezier. En gelukkig als toegift nog een reprise van de titelsong, die zich daar uitstekend voor leent en er voor zorgt dat je met een tevreden gevoel, vol sentiment en vrolijkheid weer huiswaarts keert.
Al met al een geslaagde, zij het wel een wat soberder uitgevoerde productie dan in 1992 en een aanrader voor mensen die willen genieten van een echt
ongecompliceerd muzikaal avondje uit. Vooral de herkenbaarheid van de muziek maakt waarschijnlijk elke versie van deze musical bij voorbaat al tot een succes.
Nog te zien tot april in diverse theaters in het hele land met een afsluitend optreden in ... Carré! Misschien dat ik dan nog een keertje ga kijken!
Bubbling Brown Sugar - website
Rich Ascroft - Regisseur/Choreogr
Jeroen Sleijfer - Muzikaal Supervisor
Nathalie 'Jazzy' Robitzky - Co. choreograaf
Cast
Omar Hester - John Sage/Rusty
Ivan Cameron - Checkers Clark/Dusty
Caroline Dest - Irene Paige
Carolina Dijkhuizen - Young Irene/Marsha
Sven Tummeleer - Charles Pendleton III
Noortje Fassaert - Judy Cantrell
Cindy Belliot - Ella
Gino Emnes - Jim/Night Clubsinger
Anita Davis - Gospel Lady
Perry Dossett - Time Man
Het orkest, de zang en de tapdans zijn in Bubbling allemaal puur live! Wel wordt het geheel versterkt. Vandaar dat het soms helderder uit de PA komt dan akoestisch…
Ivan - 12-02-’08 01:56