Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: MUZIEK

7 Januari 2008

Heerlijke 'bende' bij nieuwjaarsconcert NBE

Vlaggen van Angus Watt op Oerol
Door Mieke Kreunen met vervangend beeld (klik voor vergroting)

Het Concertgebouw in Amsterdam stond letterlijk al tijdens het eerste nummer op zijn kop bij het traditionele Nieuwjaarsconcert van het Nederlands Blazersensemble. Het thema was dit keer 'Nacht' en vanaf de eerste minuut begon het gedonder in de glazen want terwijl de ouders rustig lagen te slapen op het videoscherm, stormde een luidruchtige bende muzikanten gestoken in pyama, nachtpon of ochtendjas de concertzaal binnen op weg naar het podium dat voor de gelegenheid vol was gepakt met bedden, nachtkastjes, knuffels en schemerlampjes. Het Nieuwjaarsconcert van het NBE kent al een lange traditie en is voor degenen die het eenmaal ontdekt hebben (op de TV of in het echt) één van de muzikale hoogtepunten van het jaar. Dat komt niet alleen door de frisse humoristische en (soms theatrale) muzikale interpretatie van het thema van dat jaar maar ook vanwege de competitie van jonge componisten die in de aanloop naar het concert wordt gehouden en waarvan de beste vier mogen optreden op het Nieuwjaarsconcert. Dit jaar viel die eer te beurt aan Stefan Bos (1996), Elianne van Ee (1990), Guusje (1990) en Puck (1992) Ingen Housz en Marijn Ouwehand (1993).

 De presentatie was in handen van artistiek leider Bart Schneemann die na een spectaculaire aankomst met limousine op het videoscherm uitgedost als nachtkoningin Marlène Dietrich de trap afschreed. Ook aan een ander traditioneel onderdeel van het concert was een originele invulling gegeven. Het NBE nodigt altijd gasten uit die aandacht verdienen met een betrokken menselijk hart en die op de één of andere manier iets te maken hebben met het thema. Dit keer was de duisternis de link want zowel de Oegandese King Achilla Orrus Apaa-Idomo, die prachtige klanken wist te ontlokken aan zijn duimpiano, als de fado diva van de daklozen en bedelaars, Dona Rosa uit Lissabon, zijn volkomen blind. Dona Rosa's gevoel voor 'saudade' en ongepolijste vertolking terwijl ze zichzelf begeleidde op de triangel was hartverwarmend en de virtuositeit van King Achilla aangrijpend en bewonderenswaardig. Een derde gaste - danseres Christiane Palha - kon wèl zien en dat was ook duidelijk merkbaar aan de verleidelijke blikken en de bewegingen waarmee ze danste in het nummer Tango Seducción. Op het repertoire stonden traditionals, wereldmuziek, klassieken, tango en balkanmuziek en wat al niet meer. Een extra komische noot was het nummer 'Kannst du Pfeifen, Johanna' van de eerste boyband ter wereld, de Comedian Harmonists, met een allercharmantste Johanna te midden van de zangers. Vermeldenswaardig is ook nog de werkelijk schitterende versie voor hoorns en trombones van het bekende Locus Iste van Anton Bruckner dat bij menig koor op het repertoire staat. Op een totaal andere manier indrukwekkend vond ik het nummer 'Nightmare #9' dat speciaal voor dit concert door David Dramm werd gecomponeerd. Een muzikale nachtmerrie waarbij er van alles gebeurt en het publiek stalen zenuwen moet hebben want anders spring je een meter omhoog uit je stoel als er ineens een groepje Mexicaanse blazers getooid met sombrero's achter je in het gangpad oorverdovend begint te toeteren.

Het deel met de jonge componisten werd gepresenteerd door Maaike Martens die op een spijlenbed alle finalisten de zaal in reed terwijl ze een kort gesprekje met ze voerde. De 11-jarige Stefan Bos maakte het nummer Dreams dat hij op piano speelde met zijn broertje Julian Bos op gitaar en Jorrick Simmens op viool. Elianne van Ee liet zich kennelijk inspireren door Minous want componeerde een nummer over katten die feesten op het dak, dat ze speelde op haar accordeon. De zusje Ingen Housz kozen slapeloosheid als motief voor hun compositie omdat één van hen daar wel eens last van heeft. De 14-jarige Marijn Ouwehand tenslotten wijdde zijn nummer aan de vele knuffels die hij - ondanks zijn 15 jaren - nog altijd met liefde koestert. Voor de oplettende toeschouwers was nog veel meer te beleven want op de schermen boven het podium gebeurde ook van alles. Voorbijgangers liepen door de verlaten regenachtige straten of lieten hun hond uit en aan het einde van het concert kwam de limousine, die al die tijd geparkeerd had gestaan, middenvoor rijden om de diva nog eenmaal de gelegenheid te geven voor een onvergetelijke vertolking van 'Where have all the flowers gone?'. Dat was tevens de finale van het concert waarbij de kussens in de lucht vlogen op het podium. Een dag eerder - op oudejaarsdag - was de finale uitgelopen op een massaal kussengevecht in de zaal waarbij de kapok de toeschouwers om de oren vloog en daar waren de mensen van het Concertgebouw op zijn zachtst gezegd niet blij mee. Vandaar dat het op nieuwjaarsdag beperkt bleef tot een paar kussens op het podium en de mensen in de zaal zich mochten uitleven op de vele ballonnen die naar beneden kwamen en waarvan er slechts een enkele nog ongedeerd was toen we eenmaal de zaal verlieten.

Ik vond het (wederom) een heerlijk begin van het nieuwe jaar, dit nieuwjaarsconcert dat ik helemaal blij verliet. Blij, omdat ik een geweldig muzikaal feest had meegemaakt maar ook omdat het plezier en enthousiasme waarmee de muzikanten dit concert maakten er vanaf straalt. Maar ik was ook blij omdat ik hoopgevend vind dat er zoveel jonge mensen meedoen aan de componistenwedstrijd en op een creatieve manier met muziek bezig zijn. Wie het niet gezien heeft, heeft echt wat gemist en is aangewezen op Uitzending Gemist om de schade in te halen of kan de CD/DVD te bestellen bij het NBE. Die van de vorige jaren zijn trouwens ook zeer de moeite waard en volgens mij nog volop verkrijgbaar. Nederlands BLazers Ensemble - website


Gebruikte Tags: , , , , , , , , , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.