Onderwerp: CD EN DVD
6 December 2007
GERARD KLEIJN GROUP met Le Flirt de Satie
Iedereen die de pianominiatuurtjes kent van de Franse componist Erik Satie, zal ze meteen herkennen. De melodische lijnen vol vervreemdende, pseudo-Arabische melancholiek vormen de basis van ‘Le Flirt de Satie’ door de Gerard Kleijn Group. Eigenlijk is het helemaal niet zo logisch om de invloeden van Erik Satie te gaan benoemen in dit project van de Nederlandse trompettist Gerard Kleijn. Waar het om draait: hier is een jazztrompettist te horen die zijn vorm heeft gevonden in zijn eigen kwartet vol energieke, bestudeerd nonchalante ruwe randjes.Als trompettist is Kleijn het mooispelen voorbij. Hij durft het aan om het ritme te laten trekken en zijn melodieën zijn soms tot op het schetsmatige uitgewerkt. Een wat grofkorrelig op de band gezette ritmesectie van Paul Berner op contrabas en Joost Kesselaar op drums legt een stevige basis met marching band-invloeden. Pianist Franck Amsallam gaat daar als een jonge Keith Jarrett overheen. Een beetje druk, maar wel erg aanstekellijk!
Deze groep gaat op een downtown New York-manier tekeer: losjes, funky en niet te voorzichtig. Hiermee is het gevaar ontweken van een al te smaakvolle benadering van ‘jazz-ontmoet-klassiek’. En toch lijkt het allemaal te kloppen, misschien is het zelfs wel ‘verantwoord’ wat hier gebeurt. Zoals de Gerard Kleijn Group het brengt, is er een direct hoorbaar verband tussen vroeg-twintigste eeuwse klassieke muziek met klezmer, balkanmelodieën en moderne jazz. In ‘Le Flirt de Satie’ treedt het Oosterse aspect van Satie’s thema’s onverwacht schitterend voor het voetlicht.
Label: Boomerang Music Group
Remco Takken voor Jazz- en Cultuurpodium.nl