Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: OPERA EN OPERETTE

3 December 2007

Wiske, Bianca Castafiore en Hitler in Daphne

(thumbnail) Daphne Daphne
Door Annemiek Barnouw met foto's van DNO (klik voor vergroting)

Zoals Daphne in de opera voor de wereld in het algemeen en voor/door Apollo in het bijzonder vluchtte in de natuur, vluchtte Strauss in 1937 in de kunst en de griekse mythologie. Als je de opera Daphne uitvoert is het de vraag welk verhaal je uit wilt vertellen. Kies je voor de mythologische, of vertel je het verhaal van de kunstenaar die zich afkeert van het leven. Het mythologische verhaal is zeker geen sprankelende opera, dus besloot regisseur Peter Konwitschny ook het tweede verhaal te vertellen.

Het probleem in deze regie is alleen dat Konwitschny allerlei thema’s en ideeën aanraakt, maar geen consistente keuzes maakt, waardoor de regie een aaneenschakeling van losse fragmenten wordt. Al in het begin van de opera komt het mannenkoor op als de schaapskudde van de herder Leukippos (Rainer Trost). Een leuke vondst die ook goed werkt, alleen zijn de schapen, vanwege het Dyonisische feest, ook dronken. Die combinatie is net te veel en de hele opera hinkt eigenlijk continue op te veel gedachten. Leukippos heeft een gele bos haar en een bril die Buddy Holly niet zo misstaan, hij lijkt daardoor op een Belgische stripheld uit de jaren 50. Daphne (Juanita Lascarro) heeft een kort rokje en twee recht omhoog staande staartjes en roept daardoor associaties op met Wiske. Daphne’s moeder Gaea (Birgit Remmert) probeert ervoor te zorgen dat Daphne wat meer open staat voor de interesse van de mannen. Als het feest begint komt ze als een Bianca Castafiore op maakt Apollo (Scott MacAllister) de stripconnectie compleet als hij als een echte Jerommeke het toneel opkomt en Daphne voor zich probeert te winnen. Daphne Daphne Daphne

Leukippos heeft zich vermomd als vrouw en danst met Daphne. Dit maakt Apollo jaloers en hij vermoord Leukippos. Hier verandert de sfeer van het stuk. Daphne beweent Leukippos en heeft er spijt van dat ze hem afgewezen heeft. Het lament gaat langzamerhand over in een keurige herdenkingsdiens. Als Appollo schuld bekent, worden op Brechtiaanse wijze een grote stellage opgereden door de stagehands en een rol doek neergelegd. Apollo lokt Daphne de stellage op en verandert haar in haar geliefde laurierboom. Het doek wordt voor de stellage omhooggetrokken en zorgt dat Daphne, prachtige uitgelicht, in het hart van de boom komt te staan. Als het beeld verstild en de muziek de natuur imiteert, kiest Konwitschny ervoor om beelden van het derde rijk op het doek te projecteren om zo de link met Strauss te leggen.

Het publiek kan Konwitschny’s regie niet waarderen, het is alleen niet duidelijk waardoor. Is het de platte seksistische humor in het stripdeel van de regie of vind men de link met Hitler-Duitsland smakeloos? Het geeft wel het dilemma aan waar je als regisseur voor komt te staan als je deze opera uit wilt voeren. Het libretto heeft zo weinig dramatische actie, dat Daphne eigenlijk een saaie opera is. Aan de andere kant is het verhaal zo beklemmend dat je er weinig luchtigs mee kunt doen. Als je dan ook nog wat over Strauss wilt zeggen is het eigenlijk ondoenlijk dat op een coherente manier te doen.

Daphne Daphne Daphne

De cast van de opera is geweldig, zowel zangtechnisch als qua type-casting. Juanita Lascarro heeft een prachtige lichte stem en daarnaast is ze ook door haar frêle, kleine gestalte echt het meisje in de voorstelling. De warme diepe stem van Birgit Remmert lijkt geen enkele moeite te hebben met deze moeilijke lage partij. Ook de mannenpartijen zijn goed en mooi ingevuld en een mannenkoor maakt het muzikale plezier compleet. Het orkest is groot en dat maakt de uitvoering voor de zangers bepaald niet makkelijk, maar ook voor het orkest betekent dat een pittige taak. Sowieso is de muziek van Strauss nooit makkelijk, maar een orkest in de bak kan bijna niet vrijuit spelen. Hoewel het Nederlands Philharmonisch Orkest o.l.v. Ingo Metzmacher zeker niet foutloos speelde, wist het wel om te gaan met de zangers op het podium en de continue wisselende sferen en de rijke orkestratie van Strauss. Kamermuziek, een volle strijkersklank, spetterend koper, en volledige romantische orkestbezetting kwamen allemaal tot hun recht.

De Nederlandse Opera - website

Rolverdeling
Peneios - Frode Olsen
Gaea - Birgit Remmert
Daphne - Juanita Lascarro
Leukippos - Rainer Trost
Apollo - Scott MacAllister
Erster Sch ¤fer - Peter Arink
Zweiter Sch ¤fer - Pascal Pittie
Dritter Sch ¤fer - Wojtek Okraska
Vierter Sch ¤fer - Jan Polak
Erste Magd - Renate Arends
Zweite Magd - YoungHee Kim

muzikale leiding - Ingo Metzmacher
regie - Peter Konwitschny
decor / kostuums - Johannes Leiacker
dramaturg - Werner Hintze
Gebruikte Tags: , , , , , , , , , , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.