Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: POP-ROCK

18 November 2007

Verlegen maar overweldigende Sinéad O’Connor

Sinéad O'Connor Sinéad O'Connor Sinéad O'Connor
Door Aukje met foto's van Kevin Abosch (klik voor vergroting)
De Melkweg 15 november 2007


Sinéad O’Connor, wie kent haar niet? Ze werd twintig jaar geleden beroemd door haar hits ‘Madinka’, ‘Troy’ en megahit ‘Nothing Compares 2U’ en berucht door het verscheuren van een foto van de Paus.

Haar liedteksten bevatten kritiek op maatschappij, oorlog en geloof. Dat betekent niet dat ze zich tegen het geloof afzet, integendeel. Ze is zelfs benoemd tot Rooms-Katholiek priester. Haar nieuwe cd die dit jaar uitkwam heet dan ook toepasselijk ‘Theology’. Het kan degenen afschrikken die niet zo van het geloof zijn, maar wie zijn aversie opzij zet hoort beeldschone nummers, want de gave om nummers te schrijven is zij niet verloren.

Die nieuwe cd zal echter niet de voornaamste reden zijn van het publiek om een concert van Sinéad te bezoeken. Daarvoor heeft de controversiële zangeres een te groot hitverleden. Het zijn, mezelf als voorbeeld nemend, vooral nieuwsgierigen die graag Sinéad live willen zien, ook al is de verwachting dat ze alleen maar nummers zingt van haar laatste cd. Maar wie het concert vanuit die nostalgische nieuwsgierigheid bezoekt, komt bij deze tournee zeker niet bedrogen uit. Sinéad pakt het goed aan door meteen te openen met een paar gouwe ouwes: ‘The Emporer’s New Clothes’ en ‘I am stretched on your grave’, allebei van het album ‘I do not want what I haven’t got’ uit 1990. Hierdoor is het publiek meteen gegrepen en is ze tegemoet gekomen aan hun nostalgische verlangen.

Hoewel ze zegt van toeren te houden, het podium is de enige plek waar ze niet huilt, verontschuldigt ze zich na het eerste nummer voor haar verlegenheid: ze durft het publiek niet aan te kijken. Onvoorstelbaar na een carrière als de hare, maar het hele concert lang kijkt ze naar de vloer, naar de muzikanten of zingt ze met gesloten ogen. Het doet echter niets af aan de ervaring van het concert. De in pak gestoken Sinéad zingt zuiver en overtuigend, al kan ze, jammergenoeg voor het luisterend publiek, enkele irritante praters niet tot zwijgen brengen.

Wie Sinéad na die eerste twee cd’s uit het oog is verloren, zal de volgende nummers ‘You made me the thief of your heart’ en ‘The lamb’s book of life’ niet kennen. Maar zij en haar band weten de nummers zo goed neer te zetten dat het niet uitmaakt. Het publiek heeft al gekregen wat ze wilde. Daarmee heeft ze ruimte gecreëerd voor het luisteren naar minder bekend werk, dat op die manier herontdekt wordt. Want de minder bekende nummers zijn net zo goed en mooi als het bekende werk.

Van haar eerste cd ‘The lion and the cobra’ zingt ze ‘Never get old’ in die bekende sfeer van toen, met de overslaande stem en de mystieke Ierse invloeden. Die Ierse invloeden horen we ook in haar nieuwe nummers, die iets zachter en trager zijn; ‘Dark I am yet lovely’, ‘Something beautiful’ en ‘If you had a vineyard’. De laatste is een protestsong tegen christenen die denken dat oorlog een oplossing is.

Na deze drie nummers zingt ze het bekende ‘Three babies’, van het album ‘I do not want what I haven’t got’, en ‘What doesn’t belong to me’, van het minder bekende album ‘Faith and Courage’.

Maar dan. “This is a song you probably all know." En reken maar dat dat het geval is. ‘Nothing compares 2U’, haar grootste hit waarmee ze de eerste solozangeres was die acht weken lang op nummer één stond in de Nederlandse top 40. Het is een waanzinnige ervaring om dit nummer live te horen, iedereen zingt uit volle borst mee.
Uit 1994 is het prachtige ‘Thank you for hearing me’, dat een waardige afsluiter lijkt van de setlist, maar ze gaat nog even door met het driestemmige a-capellalied ‘In this heart’, waarbij het voor alledrie de zangeressen (Sinéad, de violiste en de bassiste) geen moeite is om de juiste toon te vinden.
De set wordt afgesloten met het toepasselijke ‘The last day of our acquaintance’. Het publiek heeft inmiddels de smaak te pakken en zingt wederom uit volle borst mee.

Haar geplande toegift begint met ‘Black boys on mopeds’ van de cd ‘I do not want what I haven’t got’, waarbij ze het positief opmerkelijk vindt dat het publiek rookt, inclusief joints.
Daarna begeleidt ze zichzelf op akoestische gitaar bij de reggae-spiritual ‘By the rivers of Babylon’ die op haar nieuwe cd te beluisteren is.
De avond wordt afgesloten met een onuitgebracht nummer, ‘Back where you belong’. Het is een track die ze heeft geschreven voor de film ‘The Water Horse’ die in december zal uitkomen. Een opmerkelijke keuze om de avond af te sluiten met een onuitgebracht nummer, maar hiermee deelt ze met het publiek iets bijzonders, iets dat de buitenwereld nog niet heeft kunnen beluisteren.

Een goed opgebouwde setlist met goed gekozen nummers, een goed geregeld geluidsvolume, een goede band en een zuivere en overtuigende zang van Sinéad O’Connor. Het maakt dit concert één van de betere van het jaar, zo niet de beste.

Sinéad O'Connor - website
Gebruikte Tags: ,

=================

gravatar for lei hendrix

Hoi, wie weet hoe het 2e nummer heet dat sinead zong in Antwerpen, op night of the proms op 1 nov. jongstleden….. ???

lei hendrix (E-mail ) - 03-11-’08 14:09


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.