Onderwerp: OPERA EN OPERETTE
9 November 2007
Heldere Vertellingen van Hoffmann door de Nationale Reisopera
Door Annemiek Barnouw met foto's van Hermann & Cl ¤rchen Baus
(klik voor vergroting)
Offenbachs Les comtes d’Hoffmann (Hoffmann’s vertellingen) is niet een standaardopera waarbij de bas en de tenor allebei de sopraan willen hebben. Lindenhof vindt een dronken Hoffmann in de kroeg, hij is ervan overtuigd dat hij ervoor kan zorgen dat Hoffmanns grote liefde Stella uiteindelijk voor hem zal vallen. Een gezelschap studenten overtuigd Hoffmann ervan dat hij het verhaal van Kleinzach moet vertellen, maar halverwege raakt hij afgeleid en bezingt hij zijn liefde voor Stella. Het publiek is benieuwd en vraagt hem door te gaan. Stella bestaat eigenlijk uit drie typen vrouw: het meisje, Olympia, de artiest, Antonia en de verleidster, Giulietta.
In het tweede bedrijf zien we hoe Hoffman verliefd wordt op het meisje Olympia, dat een pop blijkt te zijn, een hilarische scene waarbij de poppen alle kanten op rennen en Cochenille die probeert alles in het gareel te houden. In het derde bedrijf is Hoffmann verliefd op Antonia, die de prachtige stem van haar overleden moeder heeft geërfd, maar helaas ook haar gezondheid. Uiteindelijk sterft Antonia een smartelijke dood. Giulietta is de verleidster, zij krijgt van (leernicht) Dapertutto de opdracht om Hoffmann te verleiden en zijn spiegelbeeld te stelen. Giulietta doet dat en verleid hem tevens om Schlémil te vermoorden, wat Hoffman doet. Gelukkig in de liefde is Hoffmann dus bepaald niet, maar hij blijft verliefd worden. De vormgeving van de productie is sterk. Het decor van Yannis Thavoris is meer architectuur dan decor: strakke lijnen die het decor diep maken, met mooie doorkijkjes en zo nu en dan een verwijzingen naar de tijd waarin het speelt. Fabio Toblini speelt met de kleuren van de kostuums. In de eerste acte zomers lichtgroen met aubergine, in de tweede acte zien we vooral herfstkleuren en in de derde acte zwartwit. Deze kleurkeuzen worden versterkt door het licht van Declan Randall: zomers licht in het eerste bedrijf, warm geel in het tweede en winters koel blauw in het derde bedrijf. Met deze seizoenen wordt ook het groeiproces van Hoffmann weergegeven: de kalverliefde voor de pop, de romantische liefde van de volwassenheid, en de liefde van Giuliette die Hoffmann tot een moordenaar maakt.
Jammer is dat het orkest nog niet helemaal in de productie gegroeid is. Er wordt zorgvuldig gespeeld, maar het orkest gaat niet mee in de verschillende sferen die door zangers en vormgeving zo goed neergezet worden. Het Antonia deel, het romantische deel van de opera, wordt wel zwaarder gespeeld, maar dit resulteert vooral in meer volume, wat het voor de zangers lastig maakt.
De cast is prachtig ingevuld. Sopraan Sally Silver geniet duidelijk van de verschillende stijlen die ze als Olympia, Antonia en Giulietta neer kan zetten. Franco Pomponi (Lindorf/Coppélius/dr. Miracle/Dapertutto) heeft een prachtige volle stem en is vol overgave de slechterik van het stuk. Gordon Dietz is geloofwaardig zowel als de tot over zijn oren verliefde Hoffmann, maar ook als de dronken en brallerige verhalenverteller.
Deze Hoffmann is een mooie productie, die alleen maar mooier zal worden met het spelen. De productie wordt nog tot 8 december gespeeld in verschillende schouwburgen. Meer informatie is hier te vinden.
Nationale Reisopera - website
Cast
Hoffmann/Lindorf/Coppélius - Gordon Gietz
Dr. Miracle/Dapertutto - Franco Pomponi
Spalanzani - Harry Nicoll
Cochenille/Frantz/Pitichinaccio - Steven Tharp
Crespel - Jacques Does
Hermann/Schlémil - Mattijs van de Woerd
Nathanaël - Erik Slik
Nicklausse/La Muse/Olympia/Antonia - Judith Gennrich
Giulietta/Stella - Sally Silver
La voix de la mère d'Antonia - Elizabeth Sikora