Onderwerp: NIEUWS
8 November 2007
Abattoir Fermé brengt nieuwste, meest beeldende - en bejubelde - voorstelling naar Nederland
Abattoir Fermé brengt nieuwste voorstelling naar Nederland
Het Belgische theatercollectief Abattoir Fermé brengt zijn laatste, volgens velen meest sensationele en filmische, voorstelling naar ons land. Op vrijdag 16 en zaterdag 17 november staat het gezelschap met Tourniquet bij Huis en Fesival a/d Werf in Utrecht. 'Tourniquet is meer dan het beste van regisseur Stef Lernous en co. sinds 1999', schrijft De Morgen over de nieuwe voorstelling van Abattoir Fermé. Het gezelschap zet zijn onderzoek verder naar tekstloos en filmisch theater en creëert zijn meest beeldende werk tot nu toe. Een geheel woordenloze productie die focust op rituelen, trance en exorcismen.De Belgische pers over Tourniquet:
Tourniquet is een hoogtepunt ... een hypnotiserende ervaring én een van de beste stukken van het jaar ... De acteurs spreken geen woord, maar het is de toeschouwer die woordeloos achterblijft. (DE STANDAARD)
Zoals een knelverband of tourniquet het bloeden stelpt, zo klemt deze maalstroom van beelden en de soundscore van Kreng zich steeds meer in het hoofd van de toeschouwer vast. Tourniquet is anderhalf uur stomme film maar dan op scène en van een beeldende kracht waarin Murnau zijn gelijke vindt. (KNACK)
Het is de droom van elke kunstenaar: de werkelijkheid creëren, in plaats van ze tweedehands te vertalen. En Abattoir doet dat hier soeverein: uiterst geconcentreerd, wadend op de soundtrack van Kreng, af en toe met een stevige beeldende uithaal op het scherp van wat lichamen aankunnen ... Het is theater dat de kracht van film ver overstijgt, door zich zo lijfelijk aanwezig te maken dat het bijna door zijn eigen fictionele kader breekt. (DE MORGEN)
(Abattoir Fermé) neemt de toeschouwer mee in een verhaal dat er nooit één is. Een mysterieuze maalstroom aan sensaties schuift voorbij, en wij kijken ernaar. Alweer. Onthutst en betoverd. (CUTTING EDGE)
Abattoir Fermé is een collectief van theatermakers die vanuit een fascinatie voor de outsider, de underground en "alles wat afwijkt van de norm" op zoek gaan naar nieuwe thematieken, dramaturgieën en theatervormen. Op enkele jaren tijd ontwikkelden ze een hoogsteigen beeldtaal en theatermethodiek. Hun stijl wordt wel eens omschreven als een visuele mix van Hollywood en avant-garde, van horror en science-fiction, van Jeroen Bosch en David Lynch. Zelf omschrijft Abattoir Fermé zijn inspiratiebronnen als de underground, cinema, de marge, sub- en popcultuur, beeldende kunst, documentaire, art brut en comic books.
www.abattoirferme.be