Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: MUSICAL

1 November 2007

Hair, de love rock musical anno 2007

Hair (foto Leo van Velzen) Hair (foto Leo van Velzen) Hair (foto Leo van Velzen)
Door Mieke Kreunen met foto's van Leo van Velzen en Mieke Kreunen (klik voor vergroting)

Het valt niet mee om een productie die 40 jaar geleden actueel was nieuw leven in te blazen zonder daarbij in één van de vele valkuilen terecht te komen. Dat is cast en creatives van de nieuwe love rock musical Hair dan ook niet helemaal gelukt. Hair is - dat moet gezegd worden - wel een extra lastige klus omdat het onderwerp van de musical nou juist de hippietijd van toen is met de ideologie en wijze van leven die daarbij hoorde.

Hair vertelt in de oorspronkelijke versie het verhaal van Claude die het leger in moet maar eerst nog even het wilde leven in duikt als hij een groep hippies leert kennen die geleid wordt door de charismatische Berger. Van zijn nieuwe vrienden leert hij liefde en vrijheid bedrijven (hij wordt verliefde op de rijke Sheila), drugs ervaren en een fantastische trip beleven. Met lood in de schoenen vertrekt Claude dan naar het leger. Zijn nieuwe vrienden weten dat hij hen en hun manier van leven mist en komen hem opzoeken in de kazerne. Berger vermomt zich als Claude (knipt daarvoor zelfs zijn haar af) en neemt diens plaats in zodat Claude even bij zijn liefje Sheila kan zijn. Plotseling komt er een oproep en moeten de militairen naar Vietnam, ook Berger (vermomd als Claude). Hij marcheert het vliegtuig in samen met vele andere naamloze soldaten en sterft op het slagveld na deze ultieme daad van liefde voor zijn vriend. Hair Hair Hair (foto Leo van Velzen)

In de Nederlandse versie is nog maar een sterk vereenvoudigde monodimensiale versie van de verhaallijn over. Er is een groep hippies die een leven van vrijheid en liefde leven waarbij Burger en Kloot het allebei doen met Sheila. Veel aandacht voor verleiding en sex en drugs met een hoogtepunt in Kloots trip. Kloots Brabantse (?) ouders (uit Manchester England?) vinden dat hij het leger in moet waarom wordt niet duidelijk. Hij gaat (waarom wordt evenmin duidelijk) en sterft op het slagveld.

Met deze simpele versie is meteen ook de essentie uit het verhaal verdwenen namelijk de ultieme liefde en vriendschap van Berger voor zijn medemens en vriend Claude. Hij knipt voor hem zijn haar af en gaat voor hem die zo gehate oorlog in, zijn leven, liefde en vrijheid daarmee inleverend. Ik heb eens iemand horen beweren dat in elke goede musical een 'liefdesverhaal' moet zitten dat kan ontroeren. In deze musical is het centrale liefdesverhaal (tussen Berger en Claude) er juist uitgeschreven.
Er resteerde dus niet veel anders dan een muzikaal sfeerbeeld van de jaren 60 en 70 vooraf gegaan door de zoete en enigszins gekleurde herinneringen van een aantal hippies van toen die vooral vertellen over hoe ze de liefde en de drugs hebben beleefd.

Slotapplaus Hair Slotapplaus Hair De cast

De muziek in deze productie is prachtig, met nieuwe arrangementen helemaal 2007 gemaakt en wordt met een lekker tempo gespeeld. Verder zitten er een aantal prachtige zangpartijen in waarbij met name Yuli Minguel, Oren Schrijver (Burger), Dewi Pechler en Jelka van Houten (Sheila) wat mij betreft boven de rest uitsteken. De hele cast heeft zich trouwens wel aardig ingeleefd in de hippietijd en dat zie je ook bij andere dan de hiervoor genoemde acteurs duidelijk. En dan gaan ze natuurlijk ook nog uit de kleren - net als in de oorspronkelijke versie - in een moment net voor de pauze. Het is een moment in de show dat de ultieme kwetsbaarheid in beeld brengt van de mens die zich nergens meer achter wil verschuilen. De scene duurt echter te kort om dié emotie door de zaal te laten gaan want voor je het weet gaat het doek voor de naakte acteurs naar beneden en kijken de castleden door kleurige gaten de zaal in die al leegloopt omdat er altijd toeschouwers zijn die al eerste bij de bar willen zijn.
Daarbij... lichaamsbeharing is tegenwoordig uit en 'smooth' is in. Op de hoofden van de acteurs werd dat aangepast middels schitterende lange lokken bij zowel de mannen als de vrouwen, maar oksels en voorbibsen (om met Kees van Kooten te spreken), moesten het zonder een pruikje doen waardoor het totaalbeeld toch heel erg '2007' bleef.

De (vrij vertaalde want 'rocky') teksten van Jan Rot blijken bij nalezing van de songteksten achteraf mooier dan we hebben kunnen horen tijdens de première. In het theater waren veel liedteksten helaas niet goed te verstaan vooral doordat de muziek vaak te luid was. Ik mag aannemen dat dit euvel ondertussen verholpen is. De dialogen van Ronald Giphart en Gérard van Kalmthout waren minder indrukwekkend en leden duidelijk aan een gebrek aan clue in het script.

Yuli Minguel Bij Hair hoort natuurlijk een trendy kapsalon Jelka van Houten

Visueel is het wel helemaal in orde want André Joosten heeft een mooi en functioneel decor gemaakt waarbij alle spelers voortdurend op het toneel kunnen zijn net als de band die in een soort huiskamer achter op het podium staat. Het toneelbeeld is kleurig en leuk om naar te kijken met als toppunt de trip van Kloot. Jammer is wel dat het nauwelijks zichtbaar is in de zaal dat de TV toestellen beelden vertonen uit de zestiger jaren. Wellicht hadden die beter op dezelfde grote schermen vertoond kunnen worden als de interviews met de hippies van toen. De kleding van Rodrigo Otazu is niet onaardig maar ook weer niet zo bijzonder dat je er een ontwerper van naam achter zou kunnen vermoeden.

Conclusie: een redelijk onderhoudende middag met mooie tijdloze muziek en kleurige beelden om naar te kijken. Wat mij betreft voldeed het niet helemaal aan de hoge verwachtingen die ik er van had en is Hair toch minder brutaal en theatraal geworden dan ons door regisseur Marcus Azzini in een interview indertijd werd beloofd.

Hair, de love rock musical - website

Cast
Jelka van Houten, Jorrit Ruijs, Oren Schrijver, Matijs Wessels, Rogier Komproe, Dunya Khayame, Margreet Boersbroek, Bettina Holwerda, Dewi Pechler, Marcel Veenendaal, Marlijn Weerdenburg, Jeannine la Rose, Yuli Minguel, Joël de Tombe, Marne Miesen, Hannah van Meurs, Vincent Vianen, Willemijn de Vries, Lieke Pijnappels, Vincent van Tongeren, Roman van der Werff, Lucien Denny

Regie - Marcus Azzini
Script & liedteksten - Ronald Giphart/Gerard van Kalmthout & Jan Rot
Kostuums - Rodrigo Otazu
Decor - André Joosten
Arrangementen - Jan Tekstra en Fons Merkies
Gebruikte Tags: , , , , , , , , , , , , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.