Onderwerp: NIEUWS
19 Oktober 2007
Rouw siert Electra reprise
Rouw siert Electra reprise
Het ontluisterende familiedrama Rouw siert Electra van Nobelprijswinnaar Eugene O’Neill, in regie van Ivo van Hove was onderdeel van de selectie Topstukken in seizoen 06|07. De voorstelling ging in 2003 in première en werd geselecteerd voor het hierop volgende theaterfestival. Halina Reijn ontving voor haar rol van Lavinia een Theo d’Or nominatie (prijs voor beste vrouwelijke hoofdrol). Hans Kesting speelt in deze herneming een bijzondere dubbelrol, die van man én minnaar van Christine Mannon.synopsis
In het puriteinse New England van vlak na de Amerikaanse Burgeroorlog keert Ezra Mannon terug van het front. Zijn vrouw heeft een relatie met een ander en vermoordt hem. Dochter Lavinia en zoon Orin nemen wraak en drijven hun moeder de dood in. Maar die daad is geen bevrijding. De doden blijven Orin achtervolgen totdat ook hij een einde aan zijn leven maakt. Lavinia blijft achter en sluit zich op in het huis van de familie, waar ze de confrontatie aangaat met de mensen die ze verloren heeft.
eugene o’neill
Eugene O’Neill nam voor Rouw siert Electra (1931) de Oresteia van Aischylos als uit-gangspunt, maar gaf zijn stuk uiteindelijk een geheel andere wending. Wat hij wilde laten zien was een ‘modern psychological fate’: niet de goden van de oude Grieken maar on-bewuste psychische krachten bepalen het lot. In 1936 kreeg O’Neill de Nobelprijs voor zijn gehele oeuvre. De jury noemde Rouw siert Electra ‘een nachtmerrie van perverse familieverlangens’ en ‘zijn grootste werk’.
ivo van hove
Ivo van Hove heeft een grote affiniteit met het werk van O’Neill. Hij regisseerde Rouw siert Electra al eens in 1989, bij Het Zuidelijk Toneel. Daarna volgden bij hetzelfde gezel-schap Het begeren onder de olmen (1992) en Rijkemanshuis (1995, Gouden Gids Pu-blieksprijs). In het buitenland regisseerde hij o.a. More Stately Mansions bij New York Theatre Workshop (1998, bekroond met een Obie Award). Van Hove: ‘De kracht van O’Neill is dat hij je er telkens weer op wijst dat je je afkomst niet kan verloochenen. In Rouw siert Electra is dat heel duidelijk: Lavinia vindt zichzelf een vrije vrouw van de we-reld. Orin wijst haar op de onlosmakelijke familiebanden. Het bloed van haar ouders stroomt door haar aderen, of ze dat nu wil of niet.’
multimedia
De Amerikaanse videokunstenaars Trish Fox en Tal Yarden maakten speciaal voor Rouw siert Electra een multimedia-ontwerp, waardoor in de voorstelling een rijkdom aan com-municatiemogelijkheden ontstaat.
Kijk voor meer informatie op www.toneelgroepamsterdam.nl