Onderwerp: MUSICAL, JEUGD
2 Oktober 2007
Brief voor de Koning
Door Annemiek Barnouw met foto's van Caroline Sikkenk (klik voor vergroting)
Op het toneel staat een wagen met grote wielen. Als echte Middeleeuwse artiesten buitelen de acteurs al zingend het historische podium van de Koninklijke Schouwburg op. De oude Piak komt met zijn troep het verhaal van de nog-net-niet-ridder Tiuri vertellen. Tiuri die zijn belofte verbreekt en de avond voor zijn ridderslag de kapel verlaat om een brief naar de zwarte ridder met het witte schild te brengen. Als de zwarte ridder met het witte schild sterft, moet Tiuri de brief helemaal naar de koning van Unauwen brengen. De kans om een echte ridder te worden lijkt hierdoor verkeken.
Het wordt een spannende reis, waarin hij veel verschillende personages tegenkomt. Een echte ridder-roadmovie-coming-of-age-musical: tijdens zijn reis kust Tiuri voor het eerst een meisje, redt hij een leven, leert de dwaas hem de basisbeginselen van het existentialisme, klinkt er wapengekletter en meerstemmig gezang. Uiteraard komt het uiteindelijk allemaal goed en wordt Tiuri alsnog ridder. Theater Terra maakte een musicalvoorstelling van het boek ‘Brief voor de Koning’, waar Tonke Dragt in 2004 de Griffel de Griffels voor kreeg. Door het inzetten van zes multi-talenten kan Terra een keur aan karakters inzetten en een volledig orkest. Een normale musicalster kan zingen en toneelspelen, maar voor deze voorstelling wordt meer van de spelers verwacht. Of ze spelen ook nog een instrument, of ze zijn lenig en maken zonder problemen een salto achterover. Het resultaat is een leuke, speelse, spannende voorstelling voor kinderen en hun ouders.
Terra heeft niet de meest eenvoudige manier gekozen om het verhaal te vertellen. Halverwege het verhaal komt Tiuri Piak tegen, die zijn vriend en schildknaap wordt. De oude Piak vertelt het verhaal met de vele ontmoetingen. Hoewel het stuk complex is, lijkt het de kinderen in het publiek niet te deren. Ze accepteren elk nieuw karakter zonder problemen en leven helemaal mee met het verhaal. Op ongeveer driekwart van de voorstelling zit er een klein dipje, je merkt dat daar de kinderen de concentratie een beetje verliezen en beginnen te draaien op hun stoel. Binnen tien minuten is dat opgelost omdat er dan weer zoveel gebeurt op het toneel, dan hun aandacht daar weer volledig naartoe gaat.
De muziek is goed geschreven: met gitaar/luit, contrabas, accordeon en klarinet wordt een middeleeuwse sfeer neergezet, met uitstapjes naar volksmuziek, jazz en middeleeuws met een bluesy ondertoon.
De stemmen zijn goed en het verhaal zit vol met theatrale, visuele en taalkundige grapjes. Het is leuk om te merken hoe verschillend de ouders en de kinderen reageren op wat er op het toneel gebeurt. Hoewel de kinderen al wat ouder zijn (ouder dan zeven of hele stoere jongens en meiden van vijf en zes) zijn kiekeboe- en slapstickachtige grapjes populair bij de kinderen, terwijl de ouders de woordgrapjes meer waarderen.
Tiuri wordt gespeeld door Karel Simons, Frits Lambrechts speelt de oude Piak, de zwarte ridder met het witte schild, de koning en accordeon. Paul van Utrecht speelt gitaar en luit en is een bijzonder geniepige Slupor. Simon Zwiers bespeelt niet alleen de contrabas, maar hij danst er mee en maakt er een prachtig paard van. Hanneke Last speelt de vrouwenrollen, de jonge Piak en klarinet. Sterker nog, ze speelt zelfs klarinet terwijl ze bij Karel Simons op de schouders zit.
Een leuke dynamische voorstelling, die je zeker moet bezoeken als je kinderen van rond de zeven jaar in je omgeving hebt. Maar ach, die kinderen zijn maar een excuus. Het is een leuke voorstelling voor iedereen, of je het boek nu gelezen hebt of niet.
Brief voor de Koning - website