Onderwerp: MUZIEK, MUSICAL
21 September 2007
Musical to the Max
Door Mieke Kreunen met foto's van Mischa Muijlaert en Mieke Kreunen (klik voor vergroting)
Het theaterconcert Musical to the Max beoogt het beste te halen uit de rijke traditie van de musical. Joke de Kruijf, Brigitte Nijman, Maaike Widdershoven, Tony Neef en Frans Schraven zijn bereid gevonden de vertolking van deze ambitie op zich te nemen en daarmee zijn de verwachtingen dan ook meteen tamelijk hoog gespannen.
Musical is een hele populaire theatervorm en dat komt ondermeer door de grote toegankelijkheid ervan als het je zowel in tekst, als in muziek, beeld en dans wordt aangeboden. Juist die mengeling van disciplines maakt de zeggingskracht van musical voor een breed publiek zo groot. Als je daarvan alleen het vocale deel overhoudt zonder de theatrale en visuele context dan moet je dus echts iets te vertellen hebben om het verhaal over het voetlicht te krijgen. En dat is niet eenvoudig. Op het programma staat een keur aan nummers waar een rode draad maar moeilijk in te ontdekken valt al is er wel een poging gedaan om e.e.a. in blokken te rangschikken. Van de artiesten horen we dat hun persoonlijke keuze een belangrijke leidraad is geweest bij het samenstellen van het programma. Dat maakt - aldus Maaike Widdershoven - dat zij er een heel persoonlijk stempel op konden drukken. Echter bij gebrek aan centraal thema werd het een bonte verzameling stempels van allerlei soorten en maten. Er zitten dan ook juweeltjes tussen maar ook nummers waarbij het aan zeggingskracht ontbreekt of die blijven steken in een middelmatige uitvoering. Niet in de laatste plaats is dat te wijten aan de verhouding tussen het geluid van de vijfmansband (die bovendien is opgesplitst in een linker- en rechterdeel op het podium) en de zangstemmen die vaak niet goed was gekozen. Maar dat zal zich ongetwijfeld wel verbeteren in volgende voorstellingen.
Een groter probleem van het programma is dat het maar een paar keer echt weet te boeien. Daar waar dat gebeurt spelen meerdere malen de schitterende vertalingen van Petra van der Eerden daarbij een rol zoals bij 'De Hunk van" uit The Mad Show gezongen door Brigitte Nijman of het geestige 'Bartje de Rat' in een variatie op een bekend thema uitgevoerd door Tony Neef. Joke de Kruijf zingt het prachtige 'Pappa/Een stukje blauw' uit Yentl dat ze opdraagt aan haar vader en uit de musical Spamalot komt het geweldige 'Je redt het niet op Broadway' door Tony Neef (op Broadway niet als je niet minstens één Jood en in Nederland niet tenzij je minstens één Nicht in je productie hebt).
Hoewel de cast behoorlijk te kampen had gehad met tegenslag in de vorm van griep viel er vocaal niet echt veel op de voorstelling aan te merken. Ook de meezingblokken van Annie M.G. Schmidt & Harry Bannink voor de pauze en 'Kinderen voor kaartjes' na de pauze hielden de stemming er aardig in maar er bleven ook vele kansen liggen. En dat is met die vijf getalenteerde artiesten een gemiste kans. De show zal een deel van het musicalpubliek zeker aanspreken maar de aaneenschakeling van hoogtepunten en het ultieme musicalconcert dat we hadden verwacht is het wat mij betreft niet geworden.
Luister hier naar het gesprek dat Jacques Nachtegaal na de première met Maaike, Joke en Brigitte had.
Musical to the Max - website
Cast
Maaike Widdershoven, Brigitte Nijman, Joke de Kruijf, Tony Neef en Frans Schraven.
Regie: John Yost
Toegevoegde vertalingen: Petra van der Eerden
Productie: Opus One