Onderwerp: TONEEL
1 September 2007
Koningskoppel schittert in Liefdesbrieven
Door Berbera van den Hoek met foto's van Roy Beusker en Berbera van den Hoek
(klik voor vergroting)
Op de abri’s in Den Haag hangen al enkele weken posters met de aankondiging en woensdagavond lag bij de Koninklijke Schouwburg in Den Haag de rode loper uit. Het publiek, wat deze avond over de loper naar binnenging was gekleed voor een feestelijke première, toevallige voorbijgangers blijven staan om sterren te kijken die te gast zijn op deze bijzondere avond. Vanavond staan Anne-Wil Blankers en Paul van Vliet voor het eerst samen op het toneel bij de premiere van ‘Liefdesbrieven’.
Als het doek opengaat valt gelijk het sobere toneel op. Er staat een tafel met twee stoelen en op de muur was een schilderij van wolken geprojecteerd, dat heel subtiel meekleurde met de emoties van het spel.
De sterren van de avond, Paul van Vliet en Anne-Wil Blankers zitten achter de tafel en spelen, nee zijn Melissa Gardner en Andrew Makepeace. Zij zijn sinds hun kindertijd bevriend, gedurende hun hele leven schrijven ze elkaar brieven en houden op die manier contact met elkaar. Vanaf het moment dat ze naar kostscholen gaan in verschillende staten zijn de ontmoetingen zeldzaam. Tijdens de voorstelling ontvouwen zich beide levens en gaandeweg wordt de tragiek van de relatie ontrafeld. De verschillen in karakters en achtergrond worden duidelijk. Flamboyante Melissa, kind uit een instabiele maar rijke familie, ontpopt zich als kunstenares maar raakt ook verstrikt in ongelukkige liefdes en drank. De serieuze Andrew daarentegen is op alle fronten haar tegenpool. Hij komt uit een gelukkig gezin, gaat studeren en wordt uiteindelijk een succesvol politicus. Als ze elkaar na jaren eindelijk ontmoeten kan hij zich, met het oog op de komende verkiezingen, geen affaire veroorloven.
Liefdesbrieven, de Amerikaanse klassieker van A.R. Gurney is knap vertaald door Jan Donkers. De stijl van de brieven verandert naarmate Andrew en Melissa in een ander levenstadium komen. De eerste brieven zijn in kindertaal geschreven en door het knappe taalgebruik zie je de karakters veranderen in opstandige pubers die langzaam groeien naar volwassenheid tot de climax, het tragische moment dat ze definitief afscheid van elkaar moeten nemen. Mette Bauhuijs heeft de regie in handen. Ze heeft gekozen voor een sobere en erg treffende opzet, die geen enkel moment de aandacht afleidt.
Het is een unieke ervaring om Anne-Wil Blankers en Paul van Vliet op het toneel te zien. Zij willen al een tijd samen iets bijzonders op het toneel zetten en dat is hun met Liefdesbrieven zeer zeker gelukt. De voorstelling duurt bijna anderhalf uur en vanaf het begin tot het einde blijven ze het publiek boeien. Iedereen in de zaal is stil en blijft stil tot het einde. Ze lezen om de beurt voor uit de brieven en dat doen ze zo overtuigend dat je als kijker en luisteraar hun levens wordt ingezogen. |Door subtiele lichaamstaal ben je constant bewust van de emoties en gevoelens van beide karakters en ze doen dat op zo’n knappe manier dat ze geen enkele keer de aandacht volledig van elkaar wegtrekken.
Liefdesbrieven is in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag te zien. Daar hebben Anne-Wil Blankers en Paul van Vliet bewust voor gekozen. Ze hebben allebei een band met Den Haag, de stad waar hun carrières ooit begonnen. Toen de voorstelling bekendgemaakt werd was er zoveel vraag naar kaarten dat de kassa van de Koninklijke Schouwburg enkele dagen moeilijk te bereiken was. Er is een extra serie bijgekomen en het stuk is nog tot 5 november te zien. Er is nog voldoende kans om getuige te zijn van een unieke theaterbeleving.
Liefdesbrieven - website
Paul van Vliet - website
Koninklijke Schouwburg - website