Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2022 Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: NIEUWS

21 Augustus 2007

Hans Hof Ensemble en SOIL spelen Wordt aan gewerkt!

Hans Hof Ensemble en SOIL spelen Wordt aan gewerkt!

Wer sich jetzt kein Haus baut, baut sich keines mehr&hellip Met de Hans Hof dansers/choreografen: Andrea Boll en Andreas Denk samen op het toneel met de SOIL musici: Florien Hamer en Diego Espinosa (slagwerk) aangevuld met Wiebe Gotink (piano) in de regie van Ira Judkovskaja. Wordt aan gewerkt! is een voorstelling over Hoop. Hoop op een beter bestaan, op een betere toekomst. Hoop tegen beter weten in, blinde Hoop, Puinhoop!

De Hoop manifesteert zich in de oerdrift tot het bouwen van een eigen onderkomen. We steken zelf de handen uit de mouwen. We gaan bouwen! Omdat we niet anders kunnen. Omdat de hoop verstopt zit in de bakstenen en zich verschuilt onder de nokbalken. Zolang er gebouwd wordt is het leven aangenaam, een droom. Alles gaat vanzelf, alles heeft betekenis. Maar als het werk gedaan is steekt twijfel de kop op. Verveling sluipt in het gemoed. Het liefst zou je de hele zaak weer opblazen en van voren af aan beginnen. Afbreken! Sloopbedrijf zoekt gemotiveerde medewerkers.

Regie:
Als regisseur is de jonge, talentvolle Ira Judkovskaja (1975 Moskou, RU) aangetrokken. Ira was als dramaturge verbonden aan de totstandkoming van de Hans Hof productie ‘Morgen Gestorben’. Zij heeft een voorliefde voor het gebruik van verschillende theaterdisciplines, een hang naar grote theatrale gebaren gekoppeld aan een liefdevol oog voor detail en een fijnzinnig gevoel voor absurdisme; het tragikomische menselijk onvermogen. Die kwaliteiten heeft zij in de afgelopen jaren laten zien in diverse eigen producties en gastregies bij o.a.: Orkater, Slangenvel; Tryater, Blowing; [NES]producties, Op zoek naar Mohammed; Bellevue lunchtheater, De Rit (een bewerking van ‘De Grap’ van Milan Kundera), Het Toneel Speelt, Alexander (tekst: Willem Jan Otten) en onlangs ‘rijk’ bij ’t Woud Ensemble (Oerol, Over het IJ Festival)

Choreografie:
De choreografie wordt ontwikkeld en gedanst door Andrea Boll en Andreas Denk van het Hans Hof Ensemble. Na jarenlange samenwerking met een keur aan gastdansers kiest het Ensemble er dit keer voor om behalve met de muzikanten, exclusief met deze twee kernleden op het toneel te staan.

Muziek:
De muziek is samengesteld en wordt uitgevoerd door SOIL en Wiebe Gotink. Energieke fragmenten uit David Lang's Cheating, Lying, Stealing en Anthony Pateras' Mutant Theatre worden afgewisseld met o.a. The Carpenters' Close to you en George Crumb's Voice of the Whale. Krista Vincent 's elektronica bestaat uit gesampled bouwgeluiden als het heien van palen, boren, drillen, beton storten of schuren.

Toneelbeeld: ontwerp Andreas Denk
Werk in uitvoering op het toneel. De ruimtes dienen als werkplaats of als woonplek. In sommige vertrekken
is een dappere poging tot huiselijkheid gedaan: een bank, een bijzettafeltje met bloemen, een staande schemerlamp. De bewoners lijken de plek niet te kunnen verlaten. Hij houdt hun vast. Zij hebben hem provisorisch maar voor langere tijd als hun woning ingericht&hellip

&hellipen daar doorheen bewegen zich de musici als imaginaire medebewoners, muzen, of onberekenbare engelen die dat gedoe van de mensen met een mengeling van ironie en mededogen aanschouwen en muzikaal van commentaar voorzien. Soms grijpen ze in, soms geven ze steun of troost, dan weer werken ze tegen. Ze helpen de voorzienigheid een handje of ze laten de mensen gewoon aan hun lot over.

Credits:
Regie: Ira Judkovskaja
Choreografie / dans: Andrea Boll en Andreas Denk
Muziek / spel: Florien Hamer (cello) en Diego Espinosa (percussie) van SOIL aangevuld met Wiebe Gotink (piano)
Repetitor/artistiek assistent: Thomas Falk
Composities: Krista Vincent (electronica).
Toneelbeeld: Andreas Denk
Lichtontwerp: André Pronk
Techniek: Martin Lambeek (geluid), Loeki Wiefferink (licht)
Kostuums: Fran §oise Magrangeas
Uitvoering Decor: Douwe Ket, Grand Theatre

Biografie Hans Hof Ensemble
Het Hans Hof Ensemble werd in 1996 opgericht als dansers- en choreografencollectief en heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld tot een internationaal reizend danstheatergezelschap. Sinds 2001 wordt het Hans Hof Ensemble structureel gesubsidieerd door het ministerie van OC en W.

Het Ensemble maakt hedendaags danstheater, dat niet in de eerste plaats uitgaat van het lichaam en zijn mogelijkheden, maar van verhalen, personages, onderlinge verhoudingen en emoties. Vertrekpunt voor de voorstellingen is de dans. Vastgelegde choreografie, improvisatie en verschillende dansstijlen worden verdraaid, vervormd of gepersifleerd, net zo lang tot ze naadloos in het verhaal van de voorstelling passen. Ook van andere theatervormen wordt gebruik gemaakt, zoals zang en tekst. Niet als losstaande uitstapjes, maar zodanig bewerkt dat ze een natuurlijk deel van de choreografische compositie uitmaken.
De voorstellingen van het Hans Hof Ensemble worden gekenmerkt door uitbundige décors die door de dansers letterlijk getemd moeten worden. Dit leidt tot extreme choreografische en dramaturgische keuzes waarbij de personages zich definiëren door hoe hun dans en lichaamstaal zich met de décorstukken verhouden. Zo kan een sofa een acrobatische act uitlokken, duelleert men met een wasmachine of nodigt huisraad uit tot een virtuoze jongleeract. Niet zelden worden de gebeurtenissen naar de rand van de chaos geduwd, waarbij uitvergroting van ogenschijnlijk alledaagse gebeurtenissen zorgt voor hilarische en aangrijpende momenten.

De artistieke leiding bestaat uit: Andrea Boll (1970, Winterthur, CH) en Andreas Denk (1964, Frankfurt/Main, D) en Klaus J ¼rgens (1962, Hamburg)

Voorstellingen van het Hans Hof Ensemble:
Tot Nut en Genoegen (2006), Panama (2006), Temtapsi Island (2006),
Film Höhenluft (2005), Morgen Gestorben (2004), Vrouwen in bad (2003),
Schreibst ¼ck (2003), Bureau (2002), En ik stelde me daar geen vragen bij (2002), Sophie (2002), Geluk (2001), Stad bij Nacht (1999), Höhenluft (1998), In antwoord op uw schrijven (1997), Der Lauf der Dinge (1996)

In 1996 ontving het Hans Hof Ensemble de Lucas Hoving Productieprijs, toegekend door de Vereniging van Schouwburg en Concertgebouw Directies, voor choreografie en productie. In 2001 ontving het Ensemble de Charlotte Köhlerprijs voor jonge kunstenaars op het gebied van decorontwerp. In 2003 ontving het Hans Hof Ensemble de Philip Morris Kunstprijs voor dans.
In 2006 won de film Höhenluft een Czech Crystal tijdens het ITF Golden Prague voor beste muziek/dansprogramma voor televisie.

Biografie SOIL
SOIL is een ensemble dat geïnteresseerd is in nieuwe muziek en muziektheater.
In het voorjaar 2003 maakte SOIL de kameropera De Bocht van Toon Vandevorst i.s.m. Korzotheater in Den Haag in de regie van Marijke Schermer, met wie SOIL tevens de poëzie-muziekvoorstelling En Alles Deinde (februari 2006) maakte. Voorjaar 2005 maakte het de voorstelling Fort Europa met ZTHollandia met teksten van Tom Lanoye in de regie van Johan Simons. SOIL wordt gecoached door Paul Koek(Veenfabriek) waarmee het de kindervoorstelling Ten Oosten van de Zon, Ten Westen van de Maan (april 2006) maakte. Zomer 2006 nam SOIL deel aan het Holland Festival met de voorstelling Les Salons Russes, met acteur Hans Dagelet en de mise-en-espace van Pierre Audi. Door het Holland Festival is SOIL voorgedragen voor de Britse BBT “Award voor jonge ensembles en solisten.

Wordt aan gewerkt! is een productie van Hans Hof Ensemble en SOIL in coproductie met Grand Theatre, Groningen en Schauburg, M ¼nchen met financiële steun van Fonds voor de Amateur en Podiumkunsten, Amsterdams Fonds voor de Kunst, VSB fonds en Gravin van Bylandt Stichting.

Noot voor de redactie: Voor meer informatie en digitaal beeldmateriaal kunt u contact opnemen met: Eline Groeneweg + 31 (0)20 6276582 / publiciteit@hanshof.nl en/of Hans E. Merts Lantaren/Venster: 010-2772264


=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.