Onderwerp: DE PARADE, LOCATIETHEATER, FESTIVAL, MULTIMEDIA
31 Juli 2007
Er is (digitaal) leven na de dood in Diespace van PIPS:lab
Tekst en beeld van Mieke Kreunen (klik voor vergroting)
De Parade krant schrijft: Voor al diegenen die het afschuwelijk lijkt de komende tienduizend jaar op een wolkje te moeten harpspelen is er nu de oplossing: DieSpace, de eerste internet community voor overledenen. DieSpace biedt een toegankelijke online service waarmee je voor altijd in contact blijft met de mensen die je lief hebt. Maar DieSpace gaat verder: je kunt jouw eigen interactieve monument oprichten. Nu met mind uploading en chatfunctie. Jouw voordeel als festival bezoeker: gratis een ‘DieSpace-light’ abonnement mee naar huis.
Bij binnenkomst in de Paradetent in het Utrechtse Moreelsepark krijgt iedere toeschouwer een lichtpen, waarbij onmiddellijk wordt duidelijk gemaakt dat we hem nog niet mogen gebruiken totdat daartoe het sein wordt gegeven. Op het podium spreekt, terwijl de tribunes vol lopen, één van de PIPS-labbers ons vanuit zijn rolstoel toe op een toon die verraadt dat we bij een heel bijzonder event zijn beland.
De voorstelling begint met een kleine theoretische introductie over de 'grayification' die in de nabije toekomst behoorlijk uit de hand zal gaan lopen en zorgt voor een grote vergrijzende populatie. Een nieuwe doelgroep dus voor de voortschrijdende multimediatechnologie. PIPS:lab introduceert daarom naast de welbekende MySpace community nu Diespace, de plek waar je identiteit digitaal wordt herschapen zodat je ook na je dood nog kunt chatten en mailen met je nabestaanden. Wij behoren tot de gelukkigen die nog tijdens de voorstelling onze persoonlijke Diespace Light Account mogen aanmaken.
Dan is het tijd om tot actie over te gaan en begeleid door de funky klanken van de als bizarre bejaarden uitgedoste band, zetten we onze eerste schreden in Diespace. De stemming zit er meteen in als onze lichtpennen aan mogen en we na even testen onze account mogen aanmaken door onze naam te schrijven met de pen. Op het scherm boven het podium zien we het resultaat. Het publiek heeft de smaak te pakken dus luid gejuich klinkt op als er iemand van de tribune wordt gekozen om een premiumaccount in Diespace te maken.
Terwijl de winnares op de achtergrond een intake ondergaat bij het technisch team worden wij getrakteerd op halsbrekende toeren op een rollator door het omaatje dat even daarvoor nog een met knotten wol behangen gitaar bespeelde. Ook krijgen we een 'pas de deux' voorgeschoteld van de rollator (nu zonder berijdster) en de rolstoel met de presentator er in. De voorstelling begint gaandeweg een beetje in te kakken maar gelukkig is de winnares van de Premiumaccount dan eindelijk geprepareerd om haar digitale identiteit aan te maken. Vanzelfsprekend gaat dat bij een dergelijk geavanceerde technologie niet helemaal vlekkeloos maar na enige tijd zien we toch de digitale versie van onze proefpersoon op het scherm verschijnen. Zij spreekt ons toe vanuit Diespace aangedreven door een muis in een looprad. Tot slot mag het publiek nog even met de lichtpennen op het scherm klooien en dat laten de meeste toeschouwers zich geen twee keer zeggen.
De voorstelling die zo enthousiast en bruisend begon gaat helaas een beetje als een nachtkaars uit, wellicht omdat het theatraal plot onvoldoende uit de verf komt. Ook waren er wat technische onvolkomenheden die te danken waren aan het feit dat PIPS:lab geen gelegenheid had gehad voor een try-out op de Utrechtse lokatie. Diespace is echter nog volop in ontwikkeling en heeft genoeg creativiteit, enthousiasme en potentie om een topper te worden dus als je mee wilt doen in de digitale voorhoede mag je dit niet missen!
Klik hier voor een diashow van meer foto's.
PIPS:lab - website
De Parade - website
Spel en muziek
Thijs de Wit
Keez Duijves
Bas Vos
Stije Hallema
Daan van West
Steven van Hulle