Onderwerp: LOCATIETHEATER, JEUGD, FESTIVAL, OEROL
2 Juli 2007
De Noorderlingen met Julius Caesar
Tekst en beeld van Mieke Kreunen (klik voor vergroting)
Er was veel jong talent te bewonderen dit jaar op Oerol. Eén van die gezelschappen is De Noorderlingen, een combinatie van een theatervooropleiding en een productiehuis voor professioneel jongerentheater in Groningen. Zes jongeren waagden zich als eindproductie van hun toneelopleiding bij De Noorderlingen aan Julius Caesar van William Shakespeare en dat is geen sinecure. Ze spelen het echter in aangepaste vorm (ondermeer vanwege het feit dat ze maar met zeven spelers zijn) en in een bewerking van de oorspronkelijke tekst van de hand van Koen Jantzen.
Als lokatie was gekozen voor de Luplak een prachtige plek midden in het dennenbos richting West aan Zee wat een weelderig groot speelvlak opleverde. Er was een bescheiden tribune neergezet en zowel direct voor de bankjes als veel verder tussen de bomen stonden stukken die aan het decor van Moeder Natuur waren toegevoegd. Bij aankomst viel direct het oog op een prachtig zelf gemaakt muziekinstrument dat tussen de bomen was opgehangen en dat er veelbelovend uitzag.
In dit stuk gaat het over de samenzwering van de Senaat van Rome om Caesar om te brengen omdat men vreest dat hij de republiek wil omvormen in een monarchie met zichzelf als vorst. Brutus, een goede vriend van Caesar, laat zich door Cassius overhalen om in het complot mee te doen. Brutus, de hoofdpersoon van het stuk, wordt gedreven door hogere idealen voor zijn land terwijl de motieven van de andere samenzweerders wat minder nobel zijn. Het stuk is exemplarisch voor alle politieke intriges en steekspelletjes en laat treffend zien hoe bedoelingen die op zich goed zijn, verkeerd kunnen uitpakken als anderen er mee op de loop gaan.
De vorm die De Noorderlingen gebruiken in de voorstelling is heel aansprekend en dynamisch. Ze maken gebruik van het hele bos als podium en vuilcontainers als trommels maar ook om rookbommetjes in af te steken in de oorlogscenes. Terwijl er dialogen op de voorgrond plaatsvinden is er ook op de achtergrond van alles te zien omdat er personages op en af komen en er allerlei activiteit is in het bos. De muziek (op het eerder beschreven instrument en via luidsprekers) draagt veel bij aan de suspense en sfeer van het stuk.
Schrijver Koen Jantzen kroop in de huid van Caesar en sterft halverwege het stuk na de historische woorden: "Ook gij Brutus". Hij verlaat echter het toneel niet maar neemt - met glaasje wijn en druifje en met een witgemaakt gezicht - plaats aan het vijvertje vooraan waar hij in de loop van het stuk gezelschap zal krijgen van andere doden die vallen.
Leuk ook is dat sommige mannenrollen gespeeld worden door vrouwen die daartoe ook visueel worden geholpen door de toevoeging van gezichtsbeharing. Dat is met name in het begin handig als het publiek nog niet weet wie wie is. De kostuums zijn eenvoudig en eigenlijk niet meer dan toevoegingen aan bestaande kleding, voornamelijk in de vorm van mantels en jasjes terwijl takken gebruikt werden bij wijze van zwaard.
Een mooie toegankelijke voorstelling waar vaart in zit en die vol zit met leuke vondsten in spel, requisieten en decor. De acteerprestaties waren bovendien voortreffelijk waarbij met name Brutus en Cassius opvielen. Er werd geweldig gebruik gemaakt van de beschikbare ruimte: locatietheater in optima forma en een prima manier om zo'n klassieker heel toegankelijk te maken.
De Noorderlingen - website
Oerol - website
Spel
Britt Bakker, Christian Olijve, Floor Rolf, Robbin van Splunder, Ilmer Roozendaal, Lowie Smink, Koen Jantzen
Tekstbewerking
Koen Jantzen
Regie
Giselle Vegter