Onderwerp: FESTIVAL, OEROL, LOCATIETHEATER
16 Juni 2007
Wonderbaarlijke voorstelling Cargo van Theatre du Centaure
Door Mieke Kreunen met vervangend beeld (klik voor vergroting)
Aan de rand van de Terschellinger bewoonde wereld ligt onder aan de duinen bij Heartbreak Hotel de Elvis Plak. Het is niet voor niks dat deze locatie gekozen is voor de vertelling van centaurs in een hedendaags verhaal. De acteurs in de voorstelling zijn letterlijk half mens half paard maar ietsje anders dan zoals in de Griekse mythologie. Hier zijn paarden en mensen letterlijk samengesmolten in een volstrekte harmonie: een nieuw wezen dat overigens op sommige momenten vanuit een bepaalde hoek precies lijkt op de mythologische centaur. In Cargo spelen drie centaurs: Camille met de Friese hengst Graal, Manolo met de Lusitano hengst Yudishtira en David Mandineau met de ezel Koko. De mensacteurs maken in de samenwerking met de paardacteurs gebruik van technieken uit hogeschooldressuur en van de 'corrida portugaise', waarbij het paard geleid wordt met de heupen van de ruiter en de handen van de ruiter vrij zijn. De mensen en de paarden trainen al vele jaren intensief met elkaar (Camille en Graal werken al 15 jaar samen) en vertrouwen elkaar volkomen. Ik heb de laatste tijd een aantal verschillende paardenvoorstellingen gezien maar dit is echt totaal iets anders. Met Cargo heeft Thé ¢tre du Centaure een prachtige poëtische voorstelling gemaakt, gespeeld door drie bijzondere wezens en over een actueel thema.
In het verhaal spelen drie personages een rol. De vrouw - met prachtige lange haren/manen - drijft een café in de havens en de man - kort opgebonden haren/manen - is havenarbeider en werkt met kranen en takels bij de verscheping van ladingen. Hij is stoer en sterk en zij is mooi en bevallig maar hun relatie is niet erg gemakkelijk. Op een dag dwaalt er een vluchteling rond in het havengebied - een sjofele figuur met dreadlocks in het haar/vacht/manen - die contact maakt met de vrouw en haar op een speelse manier charmeert, een schrijnend contract met de stugheid van de havenarbeider. De harde staccato geluiden van metaal op metaal en videobeelden van kranen, havens, containers en takels vormen een sterk contrast met de harmonieuze uitstraling van de centaurs. Het is wonderbaarlijk om te zien met welk een soepelheid en serene rust de vrouwcentaur zich beweegt in de relatief kleine ruimte, hoe gemakkelijk ze zich ophoudt in de kleine ronde bar die daar is gemaakt. De mancentaur is veel sneller en soms bijna explosief in zijn bewegingen die ook sterk en hard zijn als het metaal waarmee hij werkt. De vluchtelingcentaur is watervlug, grappig, smoezelig en charmant met een balkende Koko als vertederend hoogtepunt.
Ik was diep onder de indruk van deze voorstelling die ik iedereen zou willen aanbevelen, of je nou een paardenliefhebber bent of niet. Waar Anky van Grunsven met haar dressuurkunsten in de sport hoge ogen gooit laten deze centaurs zien hoe je diezelfde technieken theatraal kunt aanwenden. Thé ¢tre du Centaure - website Oerol - website
Kunt u mij data van overige voorstellingen van theatre du centaure met de voorstelling Cargo doormailen?
ineke van der laan (E-mail ) - 19-06-’07 14:01Hartelijk dank.