Onderwerp: NIEUWS
15 Mei 2007
Romeinse tragedies
Romeinse tragedies
Tijdens het Holland Festival in juni 2007 gaat Romeinse tragedies van Toneelgroep Amsterdam in première. Ivo van Hove ensceneert drie stukken van Shakespeare - Coriolanus, Julius Caesar, Antonius & Cleopatra - als één doorlopende voorstelling over het politieke bedrijf. De idealen, standpunten en persoonlijke drijfveren van politici staan naast elkaar, Shakespeare trekt geen partij. De schouwburg dient als politiek forum, de plek waar gedebatteerd wordt over de maakbaarheid van de maatschappij. De voorstelling, met vijftien TA acteurs, is zowel als marathonversie te zien als in twee losse delen. In augustus en september speelt de voorstelling wederom in Amsterdam, gevolgd door een exclusieve tournee langs Eindhoven, Brussel en Antwerpen.synopsis
De drie Romeinse tragedies tonen het politieke spel in al zijn facetten. Coriolanus speelt zich af tijdens de opkomst van de Romeinse Republiek. De titelheld (Fedja van Huêt) weigert zich te neer te leggen bij de veranderde politieke constellatie. Hij trotseert het volk en zijn nieuwe vertegenwoordigers en wordt verbannen. Hij trekt uiteindelijk ten strijde tegen zijn moederstad Rome. Julius Caesar (Hugo Koolschijn) verwerft zijn macht juist omdat hij de massa virtuoos weet te bespelen. Een aantal politici vreest de dictatuur en ruimt hem uit de weg om de democratie te redden, maar dan is het al te laat om het veranderde politieke klimaat te keren. In Antonius & Cleopatra lopen wereldpolitiek en de passionele liefde tussen de Romein Antonius (Hans Kesting) en de Egyptische Cleopatra (Chris Nietvelt) door elkaar. Antonius’ verscheurdheid tussen publieke verantwoordelijkheid en de wil van het hart leidt tot een bloedbad.
politiek, mensen en idealen
De Romeinse tragedies zijn Shakespeares meest politieke stukken. Anders dan zijn koningsdrama’s gaan ze niet over machtswellust, maar ligt het accent op het politieke mechanismen en de maatschappelijke context. Zonder vooringenomen standpunt beschrijft Shakespeare oorzaak en gevolg van politieke structuren in een veranderende samenleving. Drie maal wordt het slagen en falen van een politicus getoond, zijn idealen maar ook de persoonlijke drijfveren die meespelen.
ivo van hove
Na de succesvolle Shakespeare-ensceneringen van Othello en Het temmen van de feeks brengt Ivo van Hove nu Coriolanus, Julius Caesar en Antonius & Cleopatra samen als één doorlopende voorstelling over het politieke bedrijf: Van Hove: “Politiek is mensenwerk en houdt zich bezig met de maakbare wereld; samen probeert men greep te krijgen op een probleem en sturing te geven aan de loop der dingen. Een netwerk van meningen zet via consensus veranderingsprocessen in gang en werpt instituten omver, dit proces blijft voortdurend in beweging.”
politieke arena
Het publiek bevindt zich midden in de politieke arena, waar de voorstelling non-stop gespeeld wordt. De voorstelling is zowel als zes uur durende marathon te zien als in twee losse delen van elk drie uur, verspreid over twee avonden. Men kan in- en uitlopen, van plaats veranderen en naar eigen goeddunken een pauze nemen in een ontmoetingsruimte op het toneel, waar ook drank en kleine gerechten verkrijgbaar zijn.
De voorstelling wordt op monitors op verschillende plekken in de schouwburg rechtreeks uitgezonden. Het publiek maakt zelf keuzes waar het zich wil bevinden en op welke situatie het wil focussen.
van - William Shakespeare
regie - Ivo van Hove
vertaling - Tom Kleijn
dramaturgie - Bart van den Eynde, Jan Peter Gerrits, Alexander Schreuder
scenografie - Jan Versweyveld
kostuumontwerp - Lies van Assche
compositie - Eric Sleichim
video - Trish Fox, Tal Yarden
met Barry Atsma, Jacob Derwig, Renée Fokker, Fred Goessens, Janni Goslinga, Marieke Heebink, Fedja van Huêt, Hans Kesting, Hugo Koolschijn, Hadewych Minis, Chris Nietvelt, Frieda Pittoors, Alwin Pulinckx, Eelco Smits, Karina Smulders
muziek - Bl!ndman
coproductie - Holland Festival, De Munt Brussel, Kaaitheater Brussel, Muziektheater Transparant, Bl!ndman