Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Nov 2019 Sep 2019 Aug 2019 Jul 2019 Jun 2019 Jan 2019 Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: NIEUWS

1 Mei 2007

STYX, spetterend opera spektakel

STYX, spetterend opera spektakel

Van 31 mei t/m 10 juni 2007 spelen Xynix Opera & Orkest de Volharding de nieuwe muziektheatervoorstelling STYX, in de Veerensmederij op de voormalige NS Wagenwerkplaats in Amersfoort. Een spetterend opera spektakel geschreven door Imme Dros en met muziek van Chiel Meijering. Met o.a. Leonie van Veen als Antigone en Wiebe-Pier Cnossen als Charon. Sterk spul, die Griekse mythologie
De opera STYX vertelt over Antigone (Leonie van Veen), die na haar dood aan de oever van de Styx (de rivier die de bovenwereld scheidt van de onderwereld) terecht komt. Aan de oever van de Styx wacht Charon (Wiebe-Pier Cnossen) op de doden. Saai, dodelijk saai vindt hij zijn taak. Van verveling maakt hij dagelijks een nieuwe jingle met daarop: doden wilt u overvaren? 1 Obool! Antigone was echter zonder dit muntstuk begraven en kan niet betalen voor haar overtocht. Charon weigert haar over te zetten. Hij wil vermaakt worden. ? la Jerry Springer dwingt hij haar de meest gruwelijke verhalen over roddel, misdaad en moord te vertellen; dat zijn de beste. Verhalen, in ruil voor een overtocht&hellip

Uitgangspunt van deze opera is het geestige en vileine libretto van Imme Dros. Een schrijfster met grote zeggingskracht en gevoel voor theater. Chiel Meijering componeerde voor STYX muziek die een moderne cross-over is tussen jazz, pop, blues en opera. Joke Hoolboom regisseerde het stuk met 5 zanger en 10 dansers. De voorstellingen worden muzikaal begeleid door het Orkest De Volharding onder leiding van Jussi Jaatinen.

Opera in industrieel erfgoed
STYX is alleen te zien in de Veerensmederij te Amersfoort, een voormalig industrieel pand op het spoorwegemplacement achter het station Amersfoort CS. In de Veerensmederij (1908) werden de veren gesmeed voor de treinstellen van de Nationale Spoorwegen. In grote smidsvuren aan alle zijkanten van het gebouw werden deze vervaardigd en opgeslagen in het midden.

In het artistieke concept wordt de geschiedenis van het gebouw verweven in de voorstelling. De Veerensmederij is op dit moment een leegstaand gebouw waaraan verval en vergankelijkheid zichtbaar zijn. Op een speelvlak van 900 vierkante meter wordt door decorontwerper Douwe Hibma een dodenrijk gebouwd. De schimmen aan de overzijde van de Styx lijken te zweven in de ruimte.
In de voorstelling STYX is de locatie de smederij van Pluto, oppergod van de onderwereld. Pluto en Charon zijn in STYX versmolten tot één persoon. Charon is smid en in zijn smidsvuur vervaardigt hij materialen die hij met takels via een rail van voor naar achter en terug door de ruimte kan bewegen. De takels vervoeren ook de personages. Als bewaker van het dodenrijk bepaalt hij wie er over de Styx wordt gezet.

Korte CV’s artistiek medewerkers
Chiel Meijering (muziek) studeerde compositie (bij Ton de Leeuw), instrumentatie bij Geert van Keulen, slagwerk (bij Jan Labordus en Jan Pustjens) en piano aan het Amsterdams Sweelinck Conservatorium. Veel van zijn werken zijn geschreven voor internationaal gerenommeerde kamermuziek-ensembles als: het Aurelia Saxofoonkwartet, Het Amsterdams Saxofoonkwartet, het Loeki Stardust, het Amsterdams Gitaartrio, Nieuw Sinfonietta Amsterdam, het Asko-ensemble, De Volharding en Het Nederlands Blazers Ensemble.
Voor het 100-jarig bestaan van het Concertgebouw schreef hij "Gedoogzone" (1988) voor twee piano's, uitgevoerd door Wieneke Jordans en Leo van Doeselaar. Zijn compositie "The end of a specimen " werd gebruikt in het ballet van Rudi van Dantzig "want zij weten niet wat zij doen". Ook voor ballet schreef hij o.a. De neusgaten van Sophia Loren (1986) en Ahnung des Endes (1987), ter gelegenheid van de opening van het Muziektheater (Stopera).
De opera St. Louis blues (1994) op een libretto van Paul Binnerts, maakte een tournee door Nederland in 1995. Voor theatergroep Orkater en het Mondriaan strijkkwartet schreef hij 'Over de duivel en de dood'. Het was Meijering’s 2de Orkatervoorstelling, eerder ging met o.a. Porgy Franssen en het Amsterdams gitaartrio de voorstelling 'de petomaan' in première.
In januari 2004 kreeg het Matangi strijkkwartet in het tijdschrift voor klassieke muziek 'Luister' een 10 voor hun nieuwe cd met 'Bats from hell' van Meijering.
Meijering schreef meer dan vierhonderd composities, overwegend voor kleinere bezettingen, die vaak op de Nederlandse en buitenlandse concertpodia te horen zijn.

Imme Dros (libretto) groeide op op Texel en maakte daar de oorlog mee. Tijdens haar studies Nederlands in Amsterdam wilde ze overstappen naar de toneelschool, maar ze werd niet toegelaten. In Amsterdam ontmoette ze illustrator Harrie Geelen, met wie ze later trouwde. Terwijl hij voor tv werkte, schreef zij thuis toneelstukken en kinderverhalen. Haar eerste boeken draaien rond fantasie en dieren. De laatste jaren heeft Imme Dros vooral met de Griekse klassieken gewerkt. Ze bewerkte en herschreef mythen, sagen en het werk van Homeros, vooral voor kinderen en jongeren tot en met zestien jaar. In 2003 schreef ze het libretto voor de jongerenopera Achilleus (Vlaamse Opera) Imme Dros heeft inmiddels een enorme reeks kinderboeken op haar naam staan.
STYX is het derde libretto voor Xynix Opera, eerder schreef ze de libretti van Zieltje en Cyrano. Zij ontving vele malen de zilveren griffel en werd twee maal onderscheiden met de Woutertje Pieterse Prijs, de Nienke Hichtumprijs en de Theo Thijsseprijs.

Joke Hoolboom (regie) studeerde in 1986 af aan de Toneelschool van Amsterdam. Ze werkte als actrice bij theatergezelschappen als Hollandia en de Appel, maar ook in tal van televisieseries. Tijdens haar studie speelde ze mee in Mozart's Don Giovanni onder leiding van Jan Willem de Vriend, die daarmee zijn eerste opera dirigeerde. Direct na haar studie werkte ze in producties met Louis Andriessen en Paul Koek. Deze bijzondere projecten vormen voor Joke het begin van haar interesse en liefde voor opera en muziektheater.
Voor Opera Zuid regisseerde ze dit seizoen Mavra van Igor Stravinsky. In de zomerprogrammering van de Vrede van Utrecht regisseerde ze Orfeo van Monteverdi (2006) en Dido & Aeneas van Purcell (2005). Dit seizoen schreef Joke de libretti voor Thomas (muziek Jeff Hamburg) en de barokopera Goud. Toekomstige regies zijn: The Black & the Beautiful ( Fons Merkies) en the Tempest (Henry Purcell)

Douwe Hibma (decor)
studeerde theatervormgeving aan de HKU. In 2005 werkte XX voor het eerst met Hibma bij Dido & Aeneas, deze samenwerking was zo succesvol dat Hibma sindsdien alle decors voor XX heeft ontworpen. Douwe werkt verder voor Dogtroep, Tryater en Alex d’Electrique. Zijn ontwerpen blinken uit in inventiviteit en ruimtelijkheid.

René van der Leest (kostuums) studeerde architectonische vormgeving, interieurvormgeving en meubelontwerp aan de Academie voor Beeldende Kunsten Minerva in Groningen (1994-1998), en theatervormgeving en art direction aan de Academie voor Beeldende Kunsten Gerrit Rietveld Academie (1999-2003). Hij was o.m. verantwoordelijk voor de vormgeving van de opera Nisus et Euryalus van Domenico Mazocchi (Conservatorium Amsterdam) en voor diverse voorstellingen van het Cosmic Theater. Hij richtte samen met Sigrid van Kleef zijn eigen ontwerpbureau R U I M op voor interieurarchitectuur en theatervormgeving.
Sigrid van Kleef studeerde Interieurarchitectuur op ABK Minerva in Groningen en Architectuur. In 2005 waren beide onder meer verantwoordelijk voor de kostuums en rekwisieten voor de barokopera King Arthur. Dit seizoen werkten ze mee aan de voorstelling Jasser en A Tempest waarvoor zij de kostuums en rekwisieten ontwierpen.

De spelers
Charon
Wiebe Pier Cnossen studeerde in 2003 suma cum laude af aan de Nieuwe Opera Akademie van het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Hij studeerde bij Meinard Kraak en Barbara Pearson en volgde materclasses bij o.a. John Bröcheler, Rudolf Jansen, Mark Tucker en Christina Deutekom.
Hij zong rollen zoals Graaf Almaviva in Le Nozze di Figaro en Papageno
in Die Zauberflöte van Mozart. Maestro in Prima La Musica Poi Le Parole (Salieri)
en Uberto in La Serva Padrona (Pergolesi). Bij Xynix Opera zong hij eerder in Cyrano, de Boevenkoning, Tantes, de rol van Witch in Dido & Aeneas op Fort Rijnauwen en Plutone in Orfeo en de dubbelrol van de Koning/Repelsteel in Goud.

Antigone
Leonie van Veen volgde haar studie klassieke zang aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Daar behaalde ze in 2003 haar Bachelordiploma. Zij vervolgde haar studie bij Gerda van Zelm en Barbara Pearson aan De Nieuwe Opera Academie te Amsterdam. In 2005 rondde ze deze Mastersopleiding cum laude af. Leonie heeft verschillende operarollen vertolkt. Ze was o.a. te zien als Karolina in de Dv? Vdovy van Smetana, als Alcina in Alcina van H ¤ndel en als Papagena in Die Zauberflöte van Mozart. Zij heeft meegespeeld in een aantal muziektheaterproducties, waaronder een bewerking van de opera Carmen van Bizet, waarin zij de rol van Michaëla vertolkte. Leonie vormt een vast liedduo met pianiste Saskia Lankhoorn. Samen geven ze regelmatig liedrecitals.
Daarnaast werkte ze verschillende malen met het ‘Asko Schönberg Ensemble' o.l.v. Reinbert de Leeuw en Peter Rundel.

Ismene/Iokaste
Ingrid Stijsiger studeerde in 1990 af aan het Conservatorium te Alkmaar. In 1993 haalde ze haar diploma Uitvoerend Musicus bij Cora Canne Meijer aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam. Dit seizoen zong ze o.a. in Mozart’s Cosi fan Tutte door
het Nederlands Blazersensemble. Ingrid zong eerder bij XX in de Tweeling, Zieltje en Kat en zong in 2005 de titelrol in Dido & Aeneas op Fort Rijnauwen.

Kreon/Haimon
Sinan Vural heeft eerst informatica gestudeerd aan de universiteit. Daarna ging hij zang studeren aan het Conservatorium Hogeschool Enschede en vervolgens aan de Nieuwe Opera Academie te Amsterdam bij Cora Canne Meijer. Bij Muziektheater Transparant zong hij in 2005 in Ariadne van Monteverdi.
Bij Xynix Opera zong hij eerder in Romeo & Farida, de opvallende rol van the Sorcerer in Dido & Aeneas op Fort Rijnauwen en in 2006 de rol van pastore in Monteverdi’s Orfeo. Komend seizoen zingt Sinan de rol van Othello in 'The Black and the Beautiful'.

Oidipous/Polyneikes
Niek Idelenburg studeerde in 1997 af in de studierichting Klassiek Zang bij Udo Reinemann. In 1996 studeerde hij af aan het Sweelinck Conservatorium in de studierichting Directie. Hij is muzikaal leider van Xynix Opera, het Amsterdams Bach Consort en het Carthago Barok Consort. Niek speelt in bijna alle producties van XX. Naast modern werk en de grote werken van Bach en diens tijdgenoten dirigeerde hij tal van barokopera's. In 2005 leidde Niek Purcell's Dido & Aeneas op Fort Rijnauwen. In 2006 dirigeerde hij Orfeo van Claudio Monteverdi op een betonmortelcentrale in Amersfoort. Behalve het uitvoeren van muziek, maakte Niek een aantal bijzondere bewerkingen van grote barokwerken. Samen met Jacobine Geel maakte hij de programma's de Schepping (Haydn) en de Plagen van Egypte (H ¤ndel). In 2007 maakte hij een bewerking van die Sieben Worte (Haydn) en een compleet nieuw arrangement voor Goud (H ¤ndel). Niek speelde in succesvolle XX voorstellingen als Dochters van Lear, Romeo & Farida en de titelrol in Cyrano.

Orkest
De Volharding, o.l.v. Jussi Jaatinen.

Voorstellingen
do 31 mei 2007 20:15 uur
vr 1 juni 2007 20:15 uur - PREMI ë†RE
za 2 juni 2007 20:15 uur
do 7 juni 2007 20:15 uur
vr 8 juni 2007 20:15 uur
za 9 juni 2007 20:15 uur
zo 10 juni 2007 12:00 uur en 15:00 uur

Locatie
De Veerensmederij op de voormalige NS Wagenwerkplaats in Amersfoort.
Gelegen pal achter het station van Amersfoort (uitgang Noordzijde)

Kaarten

€18,00 voor volwassenen / €10,00 voor jongeren t/m 18 en CJP-pashouders.
Reserveren: 0346 - 212231 / info@xynixopera.nl

Meer informatie op: www.veerensmederij.nl


=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.