Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: MULTIMEDIA, TONEEL

26 April 2007

Arturo Brachetti, één man en duizend gezichten

Arturo Brachetti (foto Guy Gallice) Arturo Brachetti (foto Guy Gallice) Arturo Brachetti (foto Guy Gallice)
Door Mieke Kreunen met foto's van Guy Callice (klik voor vergroting)

Hij wordt wel eens aangekondigd als verkleedkunstenaar maar die aanduiding doet Arturo Brachetti beslist tekort. Hij is weliswaar een meesterlijk transformist, in de traditie van Leopolo Fregoli (de eerste die deze kunstvorm afkomstig uit de 'Commedia dell’arte’ op virtuoze wijze beoefende), maar Brachetti is daarbij nog illusionist, handschaduwspeler, entertainer en vooral poëet. In het eerste deel van zijn show moet de volwassen Arturo de zolder van zijn ouderlijk huis opruimen. Al doende komen er veel herinneringen boven die hem terugbrengen naar zijn jonge jaren en kinderfantasieën. Ook vindt hij er de rode handtas van zijn moeder die een rode draad zal vormen in het verhaal dat volgt. De poppen van het marionettentheater dat hij herontdekt komen tot leven en het is bijna niet geloven dat het maar één man is die we in al die opeenvolgende personages en bijbehorende kostuums voorbij zien komen. De snelheid waarmee hij van kostuums wisselt is nauwelijks te bevatten! Ook laat hij ons zien wat je kunt doen met een oude hoedenrand. Door de rand te vouwen en te vervormen worden in razend tempo vijfentwintig verschillende personages in beeld gebracht.

 In het tweede deel verhaalt Brachetti over de films die hij als jongetje zag en zien we de meest uiteenlopende personages uit Hollywoodfilms voorbij komen: Mozes, James Bond, Liza Minella en zien we scènes uit The Sound of Music, The Titanic en ga zo maar door. Van daar is het een kleine stap naar een hommage aan Frederico Fellini, de regisseur die door Arturo van jongs af aan wordt bewonderd en wiens invloed in zijn artistieke ontwikkeling goed merkbaar is. Het ineenvloeien van realiteit en fictie, een voortdurend thema in Fellini's werk, zien we ook bij Brachetti die ons steeds voor voor de vraag stelt of wat we zien echt is of niet. In de pauze horen we menigeen daar een uitspraak over doen: "Hij moet wel met zijn tweëen zijn.", "Hij heeft vast een tweelingbroer." of "Dit kun je niet in je eentje!". Maar wij constateren dat het de volwassen rationele geest is die hier spreekt terwijl Brachetti's voorstelling juist gaat over de kracht van de verbeelding. Als je je durft te laten meevoeren in die verbeelding dan droom je met Brachetti mee en verwonder je over alle personages die op spectaculaire wijze aan je voor bij trekken in een multimediaal spektakel. Brachetti heeft met deze show al velen betoverd. Hij trekt er al sinds 1999 mee door Europa en met groot succes. In Nederland waren het Rob Wiegman van het Luxor Theater en Erwin van Lambaart van Joop van den Ende Theaterproducties die zo gecharmeerd waren van Brachetti dat ze besloten om hem naar Nederland te halen. Terwijl Brachetti de pers te woord staat, vertellen bovengenoemde heren bevlogen over hun bewondering voor Brachetti. Lyrisch is Van Lambaart over de oprechtheid en authenticiteit die uit het werk van Brachetti spreekt en over de verwijzingen die in de voorstelling zitten naar oude theatrale vormen zoals de Pierrot met zijn komische en tragische kant.

Arturo Brachetti (foto Guy Gallice) Arturo Brachetti (foto Guy Gallice) Arturo Brachetti (foto Guy Gallice)

Ook wij zijn gecharmeerd van de tengere Italiaan die fragiel oogt als hij poseert tussen De Ashton Brothers, varietétoppers van vaderlandse bodem. Slechts drie weken (t/m 13 mei) is Arturo Brachetti te zien in het Nieuwe Luxor Theater in Rotterdam. Meer informatie is te vinden de onderstaande websites. Luister hier naar het interview met Arturo Brachetti. - website (de Flash versie is een echte aanrader!) Nieuwe Luxor Theater - website Joop van den Ende Theaterproducties - website


Gebruikte Tags: , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.