Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: KLASSIEKE MUZIEK

24 April 2007

De magische wereld van John Cage, een muzikale zonnige middag in het bos

De magische wereld van John Cage De magische wereld van John Cage De magische wereld van John Cage
Tekst en beeld van Barbara Klomp (klik voor vergroting)

De zon schijnt en in de tuin van het Beauforthuis start de kaartverkoop voor het concert. Het is zondagmiddag 22 april, dames nippen aan hun witte wijn en pubers spelen met hun hond. Een gemixt gezelschap verzamelt zich in de tuin van deze voormalige kerk, midden in de bossen van Zeist. Het concert begint om half zes, of, zo horen we later, als de laatste tapasborden weg zijn, anders stoort dat zo.

Voorafgaand aan het concert was er een 'stilte wandeling'. Onder leiding van een boswachter wandelde je langs de mooiste, en vooral stilste plekjes van het bos. In de zaal staan tafels, stoelen, een aantal banken, op de grond liggen kussens. Een lay-downconcert noemt het Beauforthuis dit soort concerten.

Rond half zes zijn de tapas gegeten en verplaatst het publiek zich naar binnen. De zon hoeven we niet te missen, deze straalt door de kerkramen naar binnen. Wanneer iedereen geïnstalleerd is, dus zit, staat of ligt, betreedt pianist René Eckhart het podium.
“Het is een genoegen om in deze intieme ambiance het werk van John Cage te mogen vertolken,” begint hij. Sonatas and Interludes (1946-1948) is door de Amerikaanse componist John Cage gecomponeerd voor een geprepareerde piano. “Dat betekent dat er allemaal dingen tussen de snaren zitten,” legt Eckhart ons uit, “veel schroeven en rubbertjes.”
John Cage (1912-1992) was erg geïnspireerd door de Oosterse muziek en filosofieën. Hij hield ook erg van Aziatisch slagwerk. Maar die slagwerk instrumenten had hij niet altijd voor handen, zo improviseerde hij met doppen en schroeven, net zolang tot zijn piano ook dezelfde klanken als die van een slagwerkinstrument had.

“Het stuk bestaat uit twintig delen,” vertelt Eckhart verder. Zestien sonata's en vier interludes. En het moèt achter elkaar gespeeld worden. Dus veel plezier met de magie van Cage!”

De magische wereld van John Cage De magische wereld van John Cage De magische wereld van John Cage

Op het toneel zien wij een man achter een vleugel. We verwachten de klanken van een piano. Ondanks dat we weten dat er gespeeld wordt op een ‘geprepareerde piano’, zoeken onze oren de bekende snaren. We horen die ook soms. Heel soms.
Vaker horen we de klanken van de gamelan. Soms het gebeier van kerkklokken of het galmen van een gong. Het is even overschakelen, want wat je ziet lijkt niet te kloppen bij wat je hoort. Maar wanneer je je eenmaal overgeeft, kom je echt in de magische wereld van John Cage.

Mensen die eerst nog rechtop zaten, leggen hun kussen wat schuiner, om zelf te kunnen liggen. Het gezin met de tieners vooraan, lijkt langzaam weg te dromen. Een dame sluit haar ogen. Er lijkt alleen muziek. En rust. Je zou er op slag fan van worden, zoals René Eckhart je meeneemt in zijn Cage-vertolking.

Het duurde even voor hij het applaus in ontvangst kon nemen. Niet omdat het publiek niet wilde klappen, maar we moesten nog even wennen, dat er niet nog zo een mooi geluidenspel kwam. Na het applaus was het publiek een stuk actiever.
Het podium bleek een kleine stap, wanneer je zo iets moois als een geprepareerde piano kan zien. Vol bewondering bekeken we wat zo simpel lijkt. Wat schroeven, wat rubbertjes, ergens een stukje gum. Het lijkt zo willekeurig.

“Ja, dat moet ik straks weer uit elkaar halen,” zei Eckhart, “en daar ben ik vanmiddag van kwart over twee tot kwart over vijf mee bezig geweest.”
Het is een hele klus voor de uitvoerende, maar na dat ene uur dat we mee mochten, begrepen we goed waarom dit concert “de magische wereld van John Cage” heet.

Lees hier het artikel over John Cage en meer over René Eckhart op de website.

René Eckhart - website
Beauforthuis - website
Gebruikte Tags: , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.