Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Nov 2018 Sep 2018 Aug 2018 Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: TONEEL

17 April 2007

The Hairy Ape, een rauwe komedie van Eugene O'Neill

The Hairy Ape The Hairy Ape The Hairy Ape
Door Maja Westerveld met foto's van Ben van Duin (klik voor vergroting)

Op het podium staan stalen plateaus op diverse hoogtes. Daar tussen in een aantal instrumenten. De vijf muzikanten en vijf acteurs komen op. Ze zien er rauw, vuil en afgeleefd uit. Scène 1 wordt aangekondigd, het stuk begint.

We bevinden ons in de stookruimte van een oceaan-cruiser. De stokers hebben pauze. Ze zuipen, schelden op hun werkgevers, zingen over wisky en betere tijden. De stemming onder de stokers neigt enerzijds naar kameraadschap, anderzijds naar concurrentie. Alleen de potige Yank zuipt en scheld niet mee. Tenslotte zijn zij het die de boot varende en de wereld draaiende houden. Zonder hen beweegt het schip niet, zij zijn geen slaven, zij zijn onmisbaar!

Zijn trots wordt gekrenkt als de dochter van een miljonair, die de helft van het staal van de wereld bezit, met al haar goede bedoelingen komt kijken in het ruim waar Yank en andere stokers verhit kolen staan te scheppen. Zij ziet geen hardwerkende stokers, zij ziet wilde, schreeuwende, agressieve monsters. Yank, die er van uit gaat dat het één van zijn werkgevers is die komt klagen over hun arbeid, valt haar aan en gooit zijn schep naar haar. Zij schrikt, noemt hem een harige aap en valt flauw. Yank wil wraak. Er volgt een zoektocht naar de rijkeluisdochter en haar vader. Hij beseft dat hij helemaal niet onmisbaar is en dat men hem niet eens ziet staan. Hij wil de rijke familie aanvallen, en belandt daardoor, kapot geslagen door een agent, in de gevangenis, gevangen achter tralies van staal. Hier ontmoet hij andere gevangenen die zijn situatie lijken te begrijpen en zij raden hem aan naar een organisatie te gaan die hem kan helpen bij zijn wraak. Zij zullen al het staal van de wereld opblazen met dynamiet. Zij zullen hem begrijpen. Om daar te komen moet je wel aan een aantal eisen voldoen, je moet het wachtwoord weten en bovendien een puntmuts dragen. De goedgelovige Yank neemt al deze leugens voor waar aan en gaat opzoek naar de organisatie.

The Hairy Ape

Vol wrok en rancune klopt hij aan bij de organisatie. Het blijkt een kantoor te zijn vol vredelievende mensen die op legitieme manier actie voeren en opkomen voor de minder bedeelden in de samenleving. Zijn agressieve houding wordt niet getolereerd, wordt zelfs afgekeurd, en weer staat hij er alleen voor.

Toevalligerwijs komt Yank langs een apentuin vol harige apen. Eindelijk wezens die in het zelfde schuitje zitten als hij. Harige apen, achter tralies, belemmerd door staal. Hij legt contact, kan eindelijk zijn ei kwijt en uiteindelijk weet hij samen met een gorilla de tralies te verbuigen. De apen ontsnappen. In alle euforie geeft de gorilla hem een vriendschappelijke knuffel. Yank breekt zijn rug, kruipt terug in de kooi om zich te beschermen tegen de apen en sterft. Van de eens zo ongenaakbare Yank is niets meer over.

Het samenspel tussen de acteurs, de live muziek en het prachtige decor leveren in deze voorstelling verbluffende en groteske scènes op. Je krijgt het ene spektakel na het andere te zien. Het stuk loopt over van humor, maar praktisch elke grap is zover doorgevoerd dat het rauw en bijna pijnlijk wordt om naar te kijken. Door de opbouw van de scènes en het verhaal, vind ik het absurdistische einde volkomen legitiem en waarachtig, en bovendien worden er in het in 1921 geschreven stuk thema's aangehaald, die mijn inziens vandaag de dag nog actueel zijn. Een rauwe, zwartgallige, grillige uitvoerig met een flinke dosis humor, prachtig om mee te maken.

Luister ook naar het interview dat Jacques Nachtegaal had met Ali-Ben Horsting en Yonina Spijker

- website

- regie

Spel






Muziek
(Urban Dance Squad, Anouk),
(Willem Breuker, Rumbata),
(Maarten Altena Ensemble),
(Kopna Kopna)en
(The Schismatics).
Gebruikte Tags: , , , , , , , , , , , ,

=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.