Onderwerp: MUSICAL
17 April 2007
Tarzan: een adembenemend schouwspel
(thumbnail) (thumbnail) (thumbnail)Door Mieke Kreunen met foto's van Deen van Meer en Mieke Kreunen (klik voor vergroting)
Afgelopen zaterdag beleefde de musical Tarzan zijn Europese première en dat werd groots aangepakt. Niet alleen werd een massaal media-offensief ingezet maar ook heel 'Bekend Nederland' was aanwezig om in (vooral groene) gala-outfit deze bijzondere gebeurtenis bij te wonen. Met alles was rekening gehouden, voor de gasten waren plaatsen gereserveerd in de parkeergarage en airconditioned VIP-taxi's reden af en aan tussen parkeergarage en Circustheater.
De verwachtingen waren hoog gespannen mede vanwege de vele voorpubliciteit en ondanks het feit dat de musical op Broadway toch wel wat negatieve kritieken had gekregen. Vergeleken met de Amerikaanse versie werden er voor de Nederlandse versie trouwens behoorlijk wat aanpassingen doorgevoerd. Het Circustheater biedt veel meer mogelijkheden dan het veel kleinere Richard Rodgers Theatre in New York en daarom werd de choreografie helemaal aangepast en is er meer actie buiten de 'box' en in de lucht boven het publiek.
Rond vijf uur op de 15e april stroomde het publiek de zaal binnen terwijl de oerwoudgeluiden uit de luidsprekers gaandeweg in hevigheid toenamen. De oplettende toeschouwer voelde het al aankomen maar de meesten werden behoorlijk verrast door de donderslag die het begin van de voorstelling aankondigde: de schipbreuk voor de kust van Afrika waarbij een jong echtpaar met een baby aanspoelt op het strand. Al meteen klinken de oh's en ah's in het publiek bij de scènes waarin het jonge gezin in het water drijft en het prachtige 'birds eye view' op het strand waarop ze aanspoelen. Als vervolgens deze doeken omhoog gaan en een theaterbrede jungle met groene lianen in beeld komt zit menigeen al met de tranen in de ogen. Over het spektakel dat daarna volgt is heel veel te zeggen en is ook al veel gezegd dus daarom hier alleen de belangrijkste elementen. (thumbnail) (thumbnail)
Heel belangrijk in deze productie zijn de adembenemend mooie decors en kostuums ontworpen door Bob Crowley die daarmee een groot stempel drukt op de productie. Het is dan ook geen wonder dat hem verzocht werd ook de regie van Tarzan op zich te nemen en zijn ideeën ook theatraal uit te werken. Crowley heeft een voorstelling gecreëerd waarbij je ogen tekort komt om alles dat zich afspeelt te zien. Relatief veel aandacht is er in het verhaal voor het leven in het oerwoud van de gorillastam, een dankbare taak voor ensemble en swings die kunnen laten zien wat ze allemaal aan (arial) kunsten in huis hebben. Veel aandacht is naast de kostuums ook besteed aan de ape-movements die fysiek behoorlijk zwaar zijn maar de gorilla's er zeer levensecht doen uitzien.
Schitterende details zijn er te zien in de voorstelling zoals de vlinders die vlak over het publiek vliegen, de wonderschone bloemen die Jane tegenkomt in de jungle, de waterval, de sterrenhemel, het gigantische spinneweb kortom teveel om op te noemen. Natuurlijk mag ook de muziek van Phil Collins niet onvermeld blijven. De premièregasten konden daar al van te voren van genieten omdat het castalbum samen met de plaatsbewijzen werd toegezonden. Jammer was wel dat de tekst niet steeds goed verstaanbaar was doordat de zang af en toe overstemd werd door het orkest.
Ron Link heeft zich in relatief korte tijd ontwikkeld tot een volwassen en geloofwaardige Tarzan niet alleen door zijn zang maar hij imponeert ook in (lucht)acrobatische onderdelen en acteerprestaties. Chantal Janzen laat in de rol van Jane Porter eens te meer zien wat een geweldig talent ze is, niet alleen als musicalster maar ook als comédienne. De tekst van Martine Bijl past haar als een handschoen en haar gevoel voor timing is perfect. Chaira Borderslee zet een prachtige gorillamoeder en -vrouw Kala neer zowel in haar relatie met Tarzan als met Korchak. Deze Kala is onvoorwaardelijk in haar liefde voor haar kind en voor haar man. Jeroen Phaff maakt grote indruk als de sterke 'silverback' en leider Korchak die het maar moeilijk heeft met het kind van wiens soortgenoten hij eigenlijk alleen maar narigheid heeft ervaren. Clayton Peroti is een een genot om naar te kijken als de vrolijke en speelse Tark, de vriend en leermeester van Tarzan. De kleine Tarzan is niet alleen vertederend maar heeft best wel een grote rol en de jonge Tim Koper laat zien dat hij in huis heeft wat daarvoor nodig is. Kortom een cast die met veel ambitie en zweetdruppeltjes een topprestatie heeft geleverd om apetrots op te zijn.
We spraken backstage nog even met wat castleden en het was te merken dat het ook voor hen een topavond was en een enorme ontlading toen het ovationele applaus losbarste. Stralend lieten ze zich op de foto zetten en kwamen ze een poosje later de trap af naar de premièreparty die inmiddels in volle gang was.
Wat zullen ze trots zijn, de mannen van Van den Ende Theaterproducties en van Disney Theatrical Productions, op deze productie! En terecht want deze musical is een ervaring die je niet snel zult vergeten. Dat vond ook het grootste deel van de premièregasten, al waren er ook mensen die wat puntjes van kritiek wisten te noemen. Maar zo ik die al zag vallen ze voor mij in het niet bij het totaalbeeld want ik heb er zeer van genoten!
Er werd de dag na de première bekend gemaakt dat er 200.000 kaartjes zijn verkocht voor Tarzan. Tarzan maakt de belofte meer dan waar en is een absolute must voor iedere musicalfan. Kijk hier voor meer foto's.
Tarzan - website
Cast:
Ron Link - Tarzan en Tim Koper als Kleine Tarzan
Chantal Janzen - Jane Porter
Chaira Borderslee - Kala
Jeroen Phaff - Korchak
Clayton Peroti - Tark
en vele anderen
Bob Crowley - regie, decor en kostuums
Phil Collins - muziek en liedteksten
Martine Bijl - vertaling