Cultuurpodium Online

CultuurpodiumOnline is een online magazine over podiumkunsten binnen en buiten de muren van theaters en concertzalen. We schrijven over alles wat er op de podia te doen is op het gebied van theater, muziek, dans, musical, jazz, opera, festivals, klassieke muziek en nog veel meer.
In de rubriek Even voorstellen maakt u kennis met een aantal van onze medewerkers.

In ons tag overzicht
is te zien welke onderwerpen u op onze site kunt vinden.

Accreditatie namens CultuurpodiumOnline wordt alleen aangevraagd door de coördinatoren wiens naam vermeld wordt in het colofon. Krijgt u accreditatieaanvragen binnen van anderen namens CultuurpodiumOnline, checkt u dan aub even via het algemene mailadres of dat wel klopt.

Specials

Festival aan de Werf
Holland Festival
Artikelen over Oerol Impressies van Oerol
Geluiden van Oerol
Onze speciale Oerolpagina
De Parade
Lowlands

Onderwerpen

Actie
Algemeen
Cabaret
CD en DVD
Circus en show
Dans
Festival
Jazz
Jeugd
Klassieke muziek
Locatietheater
Multimedia
Musical
Muziek
Nieuws
Opera en operette
Pop en rock
Straattheater
Toneel
Verwacht
Wereldmuziek

Cultuur op TV

Opium
Vrije Geluiden

Alle bloggers

Blog Aart Schutte
Blog Cornee Hordijk
Blog David Geysen
Blog Dorien Haan
Blog Hanneke en Jonas
Blog Joel de Tombe
Blog Karin Lambrechtsen
Blog Marijcke Voorsluijs
Blog Marina Kaptijn
Blog Marle en Clara
Blog Michael Varenkamp
Blog Moniek Poerstamper
Blog Noortje Herlaar
Blog Rembrandt Frerichs
Blog Suzan Seegers
Blog Tamara Schoppert
Blog Thomas Cammaert
Blog Tom Beek
Blog Ton van der Meer
Blog Willliam Spaaij
Blog Yonga Sun

Archieven

Jul 2018 Jun 2018 Apr 2018 Dec 2017 Nov 2017 Sep 2017 Aug 2017 Jul 2017 Jun 2017 Apr 2017 Aug 2016 Jul 2016 Jun 2016 Apr 2016 Mrt 2016 Feb 2016 Dec 2015 Nov 2015 Okt 2015 Sep 2015 Aug 2015 Jul 2015 Jun 2015 Mei 2015 Apr 2015 Mrt 2015 Feb 2015 Jan 2015 Dec 2014 Nov 2014 Okt 2014 Sep 2014 Aug 2014 Jul 2014 Jun 2014 Mei 2014 Apr 2014 Mrt 2014 Feb 2014 Jan 2014 Dec 2013 Nov 2013 Okt 2013 Sep 2013 Aug 2013 Jul 2013 Jun 2013 Mei 2013 Apr 2013 Mrt 2013 Feb 2013 Jan 2013 Dec 2012 Nov 2012 Okt 2012 Sep 2012 Aug 2012 Jul 2012 Jun 2012 Mei 2012 Apr 2012 Mrt 2012 Feb 2012 Jan 2012 Dec 2011 Nov 2011 Okt 2011 Sep 2011 Aug 2011 Jul 2011 Jun 2011 Mei 2011 Apr 2011 Mrt 2011 Feb 2011 Jan 2011 Dec 2010 Nov 2010 Okt 2010 Sep 2010 Aug 2010 Jul 2010 Jun 2010 Mei 2010 Apr 2010 Mrt 2010 Feb 2010 Jan 2010 Dec 2009 Nov 2009 Okt 2009 Sep 2009 Aug 2009 Jul 2009 Jun 2009 Mei 2009 Apr 2009 Mrt 2009 Feb 2009 Jan 2009 Dec 2008 Nov 2008 Okt 2008 Sep 2008 Aug 2008 Jul 2008 Jun 2008 Mei 2008 Apr 2008 Mrt 2008 Feb 2008 Jan 2008 Dec 2007 Nov 2007 Okt 2007 Sep 2007 Aug 2007 Jul 2007 Jun 2007 Mei 2007 Apr 2007 Mrt 2007 Feb 2007 Jan 2007 Dec 2006 Nov 2006 Okt 2006 Sep 2006 Aug 2006 Jul 2006 Jun 2006 Mei 2006 Apr 2006 Mrt 2006 Feb 2006 Jan 2006 Dec 2005 Nov 2005 Okt 2005 Sep 2005 Aug 2005 Jul 2005 Jun 2005


Prikbord

Hier op het prikbord kan een flyer van uw voorstelling komen te staan.

Op ons prikbord in de rechterkolom van de voorpagina hebben we plaats voor de flyers van een beperkt aantal voorstellingen en concerten. Wilt u ook een flyer op ons prikbord plaatsen? Stuur uw beeldmateriaal en eventueel ander persmateriaal naar ons algemene mailadres en als (of zodra) er plaats is zullen we uw flyer op het prikbord zetten.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Google
  • Technorati
  • eKudos
  • Facebook
  • Blogmarks
  • Furl
  • Live
  • NuJIJ
  • Slashdot

Onderwerp: NIEUWS

15 April 2007

Opening Holland Festival

Holland Festival opent met internationale topopera

Het Holland Festival is in juni 2007 mede-producent van de opera From the House of the Dead (Z mrtvého domu) van de Tsjechische componist LeoÅ¡ Jan ¡?ek en opent hiermee zijn 60ste editie. Deze opera staat onder muzikale leiding van Pierre Boulez en wordt geregisseerd door Gouden Palmwinnaar Patrice Chéreau. De uitvoering is door het Mahler Chamber Orchestra, het Arnold Schönberg Chor en internationale topvocalisten, waaronder Olaf B ¤r, John Mark Ainsley, Stefan Margita, Peter Straka en Wolfgang Brendel. From the House of the Dead is een co-productie van het Holland Festival met de Wiener Festwochen, de Scala in Milaan, Festival d’Aix-en-Provence en de Metropolitan Opera in New York. De feestelijke opening van het 60-jarige Holland Festival vindt plaats op 29 mei 2007 in Het Muziektheater Amsterdam.

Het trio Boulez, Chéreau en decorontwerper Richard Peduzzi tekenden in 1976 voor de legendarische uitvoering van Der Ring des Nibelungen bij het honderdjarig jubileum van de Bayreuther Festspiele. ‘Geniale interpretatie’, ‘perfecte acteursregie’, ‘subtiele muzikale uitwerking’, zijn slechts enkele van de superlatieven waarmee deze opera door de internationale pers werd overladen. Deze Ring maakte vijf seizoenen lang furore en werd beschouwd als Opera van de Eeuw. Voor het eerst werken deze meesters nu weer samen “ in een productie waar in de muziek- én theaterwereld reikhalzend naar uitgekeken wordt. De samenwerking tussen de vijf internationaal gerenommeerde festivals en operahuizen is een zelden vertoond huzarenstukje. Niet alleen betreft het een reisproductie van ongekende omvang, maar met name de participatie van internationale topkunstenaars uit alle windstreken mag spectaculair worden genoemd.

From the House of the Dead
Jan ¡?ek (1854-1928) schreef From the House of the Dead(Z mrtvého domu) (1927/28) vlak voor het instorten van de Weimar Republiek en de opkomst van de NSDAP, op basis van de mémoires van Dostojevski. Het lot van de gewone man was één van zijn preoccupaties; met deze opera droeg Jan ¡?ek bij aan het ontstaan van de humanitaire opera. Het werk kan het beste vergeleken worden met de Picasso’s Guernica dat, ondanks het afgeschilderde slagveld, behoort tot de belangrijke meesterwerken van de 20ste eeuwse schilderkunst. Het was Jan ¡?eks laatste opera en ging pas na zijn dood in 1930 in het Tsjechische Brno in première.

Pierre Boulez
Een zeer productief en lang leven hebben van Pierre Boulez een toonaangevend figuur gemaakt. Door zijn composities, zijn werk als docent en dirigent en door zijn voortdurend pleidooi voor eigentijdse muziek heeft hij een belangrijke bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van muziek in de twintigste eeuw. In 1974 richtte hij op verzoek van president Georges Pompidou het Institut de Recherche et de Coordination Acoustique/Musique (IRCAM) op, alsmede het Ensemble InterContemporain. Boulez heeft zijn theorieën opgeschreven in het briljante Orientations (Harvard University Press). Tot zijn bekendste composities horen Pli selon Pli, Le Marteau sans Ma ®tre en &hellipExplosante-Fixe&hellip, dat in 2006 nog in het Holland Festival werd uitgevoerd door het Nieuw Ensemble en Contrechamps.

Patrice Chéreau
Een groot publiek zal de Franse regisseur Patrice Chéreau kennen door zijn films Ceux qui m’aiment prendront le train (Gouden Palm Cannes) uit 1998 en Intimacy (Gouden Beer Berlijn) uit 2001. In Nederland is veel minder bekend dat Chéreau een enorme staat van dienst heeft als theater- en operaregisseur. Reeds als 19-jarige ensceneerde hij zijn eerste professionele toneelstuk. In de jaren erna werkte hij onder andere met het Italiaanse Piccolo Teatro. In Duitsland brak hij door met Edward Bond’s Lear. Zijn eerste opera regisseerde hij in 1969. Naast zijn legendarische enscenering van Wagner’s Der Ring des Nibelungen uit 1976 regisseerde hij spraakmakende opera’s als Lulu van Alban Berg en Don Giovanni van Mozart. Sinds 1969 werkt hij voor het decor uitsluitend met architect/schilder Richard Peduzzi.

Richard Peduzzi
De eveneens Franse ontwerper Richard Peduzzi werkte als schilder toen hij Chéreau ontmoette in 1967. Sindsdien hebben zij een dusdanig sterke artistieke band met elkaar opgebouwd dat tegenwoordig gesproken wordt van de Stijl Chéreau-Peduzzi. Samen hebben zij veel werk van toneelauteur Bernard-Marie Koltès geënsceneerd. Peduzzi was één van de eersten die het belang van het decor in de podiumkunsten benadrukte. Hij betoogt dat dit aspect van een voorstelling niet te scheiden is van de regie of mise-en-scène. Zijn werk wordt gekarakteriseerd door het gebruik van imposante, verticale structuren zoals wolkenkrabbers en immense zuilen.

Mahler Chamber Orchestra
Het Mahler Chamber Orchestra werd in 1997 opgericht door Claudio Abbado. Het orkest bestaat uit 48 leden met 17 verschillende, overwegend Europese, nationaliteiten. De combinatie van artistieke nieuwsgierigheid en kennis van een zo breed mogelijk repertoire hebben het ambitieuze ensemble op een zeer hoog muzikaal niveau gebracht. Sinds 1998 is het orkest het residentieel orkest van het Festival International d’Art Lyrique d’Aix-en-Provence met diverse succesvolle operaprojecten op zijn naam.

Arnold Schoenberg Chor
Het Arnold Schönberg Chor werd in 1972 opgericht met vocalisten afkomstig van het Weense Conservatorium. Het koor werkte ruim twintig jaar met Nikolaus Harnoncourt en ook met vermaarde dirigenten als Claudio Abbado en Riccardo Muti. Het koor treedt in heel Europa op, onder meer op de Wiener Festwochen en de Salzburger Festspiele.

Speellijst
Wenen - 12, 14, 16, 18 mei 2007; Amsterdam/Holland Festival - 29, 31 mei, 2 juni 2007; Aix-en-Provence - 16, 18, 20, 22 juli 2007; New York - 2009; Milaan - voorjaar 2010.

Kaartverkoop
Kaarten zijn vanaf 2 januari 2007 verkrijgbaar bij Het Muziektheater Amsterdam.

De opening van het Holland Festival 2007 wordt mede mogelijk gemaakt door Euronext.


=================


(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen stellen we je een eenvoudige vraag.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.